بوشهر - ایرنا - جای خالی تولیدات استان بوشهر درفهرست خرید نیازهای صنایع مستقر در عسلویه به گونه‌ای است که گلایه‌مندی تولیدکنندگان، شرکت های پخش و مسئولان اقتصادی این استان را به دنبال داشته و آنها را وادار به برگزاری نشست چاره جویی ( هم اندیشی) برای قراردادن کالاهای تولید استان درلیست خرید این صنایع کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صنایع ثروت آفرین جنوب بوشهر به رغم همه سودمندی که برای کشور دارند اما بار تغییرات زیست محیطی و اثرات سوء خود را تنها به استان میزبان تحمیل کرده‌اند؛ صنایعی که بوشهری‌ها معتقدند بیش از آنچه که هست باید در رونق و آبادانی استان‌شان نقش آفرین باشند.

یکی از مزیت‌هایی که میزبانی از اجتماع صنایع ارزنده و ارزآور نفت، گاز و پتروشیمی می‌تواند برای بوشهر داشته باشد، بهره‌گیری از بازار گسترده آن برای رونق کسب و کار، اشتغال و پویایی صنایع پایین دستی این استان است.

تجمع صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در شهرستان عسلویه بازار بزرگی را برای تولید و تامین کنندگان انواع کالاهای مصرفی و غیر مصرفی مهیا کرده است که ورود به آن موهبتی بزرگ برای رونق کسب و کار هر واحد تولیدی و پخش کالا ها است؛ بازاری که تولیدکنندگان میزبان، کمترین بهره را از آن برده‌اند.

به رغم برخی حمایت‌های قانونی برای الزام این صنایع به خرید تولیدات استان میزبان اما چند علامت سوال و جای خالی سبب شده است تا این الزام چنان که شایسته است رنگ تحقق به خود نگیرد.

امروز سالن اجتماعات اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر میزبان یک نشست مشترک میان بنگاه‌های اقتصادی این استان با مسئولان این اداره کل بود تا با هم اندیشی راهی برای ورود به این بازار آماده، پیدا یا گشوده شود.

پاسخ‌های منطقه ویژه انرژی پارس به چرایی غیبت تولید کنندگان بوشهری در عسلویه

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در ابتدای این نشست زبان تولیدکنندگان این استان شد و بار دیگر تاکید کرد که بوشهر ۲۰ سال است که میزبان صنایع مستقر در عسلویه است و به رغم سودمندی‌هایی که گاه داشته است اما تبعات بسیاری را تحمل کرده است؛ بنابراین شایسته‌ است که بهره بیشتری از این میزبانی نصیب مردمان نجیب و صبور این دیار ثروتمند اما محروم شود.

مهدی صفوی با بیان اینکه عمل به مسئولیت‌های اجتماعی از خواسته‌های بحق بوشهری‌ها است و البته با روی کار آمدن دولت سیزدهم پیشرفت چشمگیری داشته است، ادامه داد: کمک به اشتغال و رونق کسب و کار در این استان میزبان نیز یکی از این مسئولیت‌ها است.

به گفته او هنگامی که در آخرین نشست مشترک، چرایی خرید نکردن از تولیدکنندگان بوشهری از مسئولان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس پرسیده شد، چند مساله را به عنوان مهمترین مشکلات سد راه این داد و ستد، عنوان کردند.

مهدی صفوی به نقل از مسئولان خرید سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس عنوان کرد: بازاریابی غیر حرفه‌ای، ثبت نبودن بسیاری از واحدهای تولیدی بوشهر به سامانه ستاد (ستاد الکترونیکی تبادلات دولت)، کافی نبودن میزان تولیدات بومی برای پاسخگویی به همه نیاز این منطقه و نحوه تبادلات اعتباری یا نقدی از مهمترین دلایلی است که مانع ورود محصولات بوشهری به فهرست خرید منطقه پارس می‌شود.

سخنان معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر توصیف واضح‌تری از ظرفیت گسترده این بازار پیش روی تولیدکنندگان بوشهری بود؛ او گفت: منطقه ویژه انرژی پارس ۲۰۰ هزار نیروی کار دارد که تامین نیاز آنها حجم بالایی دارد، به گفته مسئولان این منطقه ویژه هر نیرو در سال به ۲ جفت کقش نیاز دارد و این یعنی خرید ۴۰۰ هزار جفت کفش که به تنهایی می‌تواند بازار فروشی کافی برای یک تولیدکننده بومی باشد.

به اعتقاد ابوالقاسم محمدی‌زاده اکنون ظرفیت تولیدی استان بوشهر مطلوب است و در صورت نبودن امکان تامین در کالایی خاص نیز شرکت‌های پخش و اصناف بوشهر می‌توانند تامین نیاز را به عهده گیرند.

صاحبان و مسئولان فروش واحدهای تولیدی استان بوشهر، دغدغه‌مند و با تجربه‌هایی از قبل اندوخته در زمینه تلاش برای ورود به بازار تامین نیاز صنایع عسلویه حاضر شده بودند که حاصل اظهارات آنان در این هم اندیشی یک و نیم ساعته را می‌توان در چند دسته جای داد؛ همان چالش‌هایی که راه را بر ورود تولیدکنندگان بومی بوشهر به بازار نیاز صنایع میهمان بسته است.

خرید صنایع عسلویه مرکزی است

مهدی خرم آبادی تولید کننده سیم و کابل، نخستین واحد تولید کننده بوشهری بود که در این ارتباط اظهار نظر کرد؛ او خرید صنایع مستقر در عسلویه تنها از مرکز کشور را عاملی دانست که امکان داد و ستد از بوشهر را با آنها غیر ممکن ساخته است، این دستور کار برای آنها نوعی قانون است که اجازه خرید محلی را به آنها نمی‌دهد.

به عقیده این تولید کننده بوشهری تا این مساله اصلاح نشود، ورود کالاهای تولید بوشهر به بازار عسلویه امکان پذیر نخواهد بود.

او ادامه داد: جای سئوال اینجا است که چرا با وجود اینکه این نوع خرید ( از مرکز کشور ) در بسیاری موارد هزینه و وقت را برای این صنایع افزایش می‌دهد اما همچنان این روند تداوم دارد؟.

وی در پایان درخواست کرد تا قراردادهای خرید نیازهای صنایع عسلویه به سمت بازار استان بوشهر حرکت کند.

برخی دیگر از فعالان اقتصادی حاضر نیز بر وجود این مساله و اثر گذاری آن بر ورود محصولات بوشهر به عسلویه صحه گذاشتند.

نام تولید کننده بوشهری در سامانه ستاد پیوست شود

بر اساس قانون و در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ایجاد شفافیت مالی، مبارزه با فساد، برقراری محیط رقابت پذیر سالم و عدالت اقتصادی صنایع خریدهای خود را از طریق سامانه ستاد انجام می‌دهند تا واحدهای تامین کننده با شرکت در مناقصه قرارداد ببندند.

درصورتی که همه واحدهای تولید کننده بوشهری که توان حضور دراین مناقصه‌ها را دارند، در سامانه ستاد ثبت نام کرده باشند، به اعتقاد یوسف حاجی زادگان تولید کننده لوله‌های آبرسانی " پویا شیمی جنوب" راهی برای اولویت بخشیدن به فعالان اقتصادی بوشهر وجود دارد که اکنون بسیاری از استان‌ها از آن استفاده می‌کنند و باید در بوشهر هم عملی شود.

او توضیح داد: در ۲ سال اخیر بویژه در استان‌های بزرگ، صنایع، شهرداری‌ها و دیگر دستگاه‌ها هنگام خرید در سامانه ستاد در پیوست مطرح می‌کنند که اولویت با تولیدات بومی است.

او درخواست کرد که این رویه در بوشهر نیز انجام شود چرا که در این صورت یا تولید کنندگان بوشهری محصول خود را نقدی به صنایع می‌فروشند یا شرکت واسطی که امکان فروش اعتباری دارد این کار را با خرید از تولید کننده بوشهری انجام می‌دهد.

جای خالی تولیدات بوشهر در دفترچه پیمان خرید صنایع عسلویه

محمد نودیده از تولید کنندگان دستمال کاغذی و نایلون در بندر دیر گفت: تولید کننده این محصول نزدیک‌تر از او به عسلویه نیست و محصولش نیز از نظر کیفیت استاندارد است، اما جایی در فهرست خریدهای منطقه ویژه پارس ندارد.

آنطور که او بیان کرد: نام تولیدات او در دفترچه پیمان (وندور لیست) آنها نیامده، این فهرست در مرکز بسته می‌شود و اجازه خرید از او را ندارند.

او ادامه داد: نمی‌داند که چطور باید برای ورود به این فهرست اقدام کند و این خود به دلیل مشکلی دیگری بود که چالش چند تولید کننده دیگر هم شده بود.

راه‌های ارتباطی بسته تولیدکنندگان بوشهری با صنایع مستقر در عسلویه

نودیده اذعان کرد کرد که ۱۰ تا ۱۲ سال است که در دیر تولید کننده است و بارها به صنایع مراجعه کرده اما هیچگاه راه ارتباط مستقیم با مسئول خرید آنها را نیافته است و میان کارکنان مختلف پاس داده شده است.

به اعتقاد او باید بستری برای بازاریابی تولید کنندگان بومی مهیا شود.

مرادی مدیر فروش تنها تولید کننده آبگرمکن در استان بوشهر گفت: به ما در هنگام بازار یابی گفته شد که باید تایید آزمایشگاه را برای فروش محصول خود ارائه کنید اما هیچ پل ارتباطی برای دانستن جزئیات بیشتر (حتی نام و آدرس آزمایشگاه معتمد) نداریم و این ارتباط باید شکل گیرد.

صنایع دستی بوشهر در سبد هدایای منطقه ویژه پارس نیست

یکی از ظرفیت‌های استان بوشهر که به اعتقاد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت بخوبی می‌تواند در میان هدیه‌هایی جای گیرد که صنایع به کارکنان خود می‌دهند و باید از این امکان گسترده به نفع رونق تعاونی‌های فعال بومی در این زمینه بهره برد.

مدیر تعاونی تولید کننده فرش، گلیم و گبه گناوه در این ارتباط گفت: این تعاونی آماده است تا در هر زمان همه تقاضای صنعت در این زمینه را پاسخ دهد و ۳۰۰ نیروی مستقیم و پنج هزار و ۷۰۰ نیروی غیر مستقیم هیچ مشکلی برای تولید نخواهد داشت.

صدیقه لیراوی ادامه داد: این تعاونی ۱۸ سال است که بدون هیچ حمایتی فعال است و آماده ورود برای تامین نیاز صنایع مستقر در عسلویه است.

تهاتر؛ راهی برای داد و ستد بیشتر تولیدکنندگان بوشهری با صنایع عسلویه

مرتضی خدری تولید کننده سشوار پیشنهادی برای داد و ستد برخی از تولیدکنندگان بوشهری با صنایع عظیم مستقر در عسلویه ارائه کرد.

او هم ضمن اینکه بر خرید مرکزی این صنایع از تهران صحه گذاشت، گفت: برای تولید و پاسخگویی به نیاز این منطقه مشکلی نداریم اما مساله ما تامین مواد اولیه است؛ می‌توانیم ۸۰ تا ۹۰ تن مواد اولیه از پتروشیمی‌ها خرید و در قالب تهاتر تولیدات خود را به آنها ارائه کنیم.

این تولید کننده بوشهری معتقد است که ایجاد یک دفتر خرید از سوی منطقه ویژه پارس در بوشهر برای ارتباط با تولید کنندگان این استان می‌تواند کارگشا باشد.

سرمایه‌گذاری صنایع منطقه پارس در بانک‌های استان بوشهر؛ خواسته فعالان اقتصادی بوشهر

تامین سرمایه در گردش با همراهی تصاحب بازار در توضیحی ساده می‌تواند رونق و اشتغال‌زایی بیشتر را برای بنگاه‌های اقتصادی بوشهر به ارمغان آورد؛ اکنون بسیاری از بنگاه‌های بوشهر به دلیل مساله تامین سرمایه در گردش پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کنند و توان پاسخگویی نیاز بازار عظیمی مانند صنایع مستقر در عسلویه را ندارند.

صنایع مستقر در جنوب استان بوشهر منابع سرمایه‌ای عظیمی دارند که کوچ آنها از بانک‌های تهران به بوشهر می‌تواند چرخ دنده‌های تولید را در این استان به حرکت در آورد.

این خواسته هم در سخنان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت بوشهر منعکس شد، هم در میان بندهای تفاهم اولیه‌ای بود که به گفته معاون صمت بوشهر با سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس انجام شده و هم در میان اظهارات تولیدکنندگان بوشهری.

از جمله در سخنان سید داوود موسوی زیارتی صاحب سه برند سس که دارای ۷۰ هکتار زمین کشاورزی برای تامین مواد اولیه است تا تولید کننده کالایی شود که پیشتر ارزبر بوده اما حالا با ورود به بازار روسیه ارزآور شده است.

او به حکم ضرب المثل "چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است" و اذعان به اینکه امروز گردش مالی بویژه در بخش مربوط به کشاورزی در بوشهر ضعیف است، گفت: صنایع مستقر در این استان باید سرمایه خود را به بانک‌های اینجا بیاورند تا اقتصاد استان راه بیفتد.

به گفته او علاوه بر تولید، واحدهای پخش هم اگر بخواهند در ورود به عسلویه موفق شوند آورده بالایی نیاز است تا دستکم اقدام به پخش ۵۰ قلم کالای شناخته شده کنند.

ناصحی، تولید کننده سیم و کابل در دشتستان نیز با تایید این مساله در صنف تولید کنندگان این اقلام کالایی گفت: مواد اولیه این تولیدات گران است و سرمایه در گردش این بخش در بوشهر کافی نیست، بانک‌ها هم در این استان " تولید کننده را دشمن خود تلقی می‌کنند".

هم‌افزایی؛ کلید ورود به بازار تامین صنایع عسلویه

علاوه بر تولید کنندگان بوشهری، امروز اصناف و شرکت‌های پخش این استان نیز راهی برای تامین نیاز بازار بزرگ صنایع نفت و گاز عسلویه نیافته‌اند و از این خوان گسترده در جنوب این استان بی‌بهره‌اند.

امید سامری رئیس اتاق اصناف بوشهر که به نمایندگی از این کسب‌وکارها سخن می‌گفت خود را برای برگزاری نشست هم اندیشی برای استفاده از این ظرفیت گسترده، شادترین فرد جهان توصیف و اعلام کرد: بوشهر ۵۷ هزار واحد صنفی فعال دارد.

به عقیده او حلقه گمشده ورود تولیدکنندگان و اصناف بوشهری به بازار عسلویه هم افزایی ثروت و نیروی انسانی است که اکنون جای آن در بوشهر خالی است.

سامری تاکید کرد: باید دبیرخانه مشترک اتاق‌های اصناف، صنایع و بازرگانی تشکیل شود و همه پای کار بیایند.

او گفت: بررسی علمی ایجاد ساز و کاری برای این هم‌افزایی نیز اکنون از سوی پژوهشگران اقتصاد دانشگاه خلیج فارس در دست انجام است و پروپزال آن بزودی تکمیل می‌شود.

تفاهم راهگشا با ۱۶ بند

پس از اینکه امسال با پیگیری استاندار بوشهر رقم متعهد شده صنایع منطقه انرژی پارس برای ادای مسئولیت‌های اجتماعی شان در قبال مردم میزبان رشدی چشمگیر یافت و از ۱۲۰ میلیارد به سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید، این بار نوبت بهره‌مندی بیشتر تولید و اشتغال این استان از حضور گسترده صنایع در این منطقه است تا رونق را به این بخش هدیه کند.

حالا تفاهم‌های اولیه با مسؤلان منطقه ویژه انرژی پارس برای تحقق این مهم انجام شده و آن طور که معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت قرار است به کمک ۱۶ بند آن مقدمات ورود تولیدات بوشهری به بازار تامین نیازهای این منطقه مهیا شود.

آنطور که ابوالقاسم محمدی‌زاده برشمرد، استقرار یک دفتر برای ارتباط و بازاریابی تولیدات بنگاه های اقتصادی بوشهر در منطقه ویژه انرژی پارس، برگزاری کلاس‌های آموزشی بازاریابی حرفه‌ای برای مسئولان فروش این بنگاها، برگزاری ۲ تور صنعتی برای مسئولان خرید صنایع عسلویه و تولید کننگان بوشهری برای معرفی و رایزنی داد و ستد، ارائه فهرست کاملی از تولیدات و نیازها از سوی ۲ طرف، برگزاری دومین نمایشگاه صنایع دستی خرید تضمینی تا پایان امسال و هماهنگی برای سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌های در بانک‌های بوشهر برخی از بندهای این تفاهم‌نامه راهگشا است.

آنطور که گفته می شود صنایع مستقر در عسلویه روزانه دستکم ۱۰۰ مورد ثبت خرید دارند که استفاده از این بستر گسترده به تنهایی می تواند برای حل مشکل فروش بسیاری از بنگاه های تولیدی بوشهر کافی باشد.

فعالان اقتصادی بوشهر معتقدند که اقدامات هماهنگ کننده و اهرم های قانونی از سوی استان و وزارت نفت باید برای ایجاد گشایشی بر این راه بسته به کار گرفته شود.