طبیه محمدی روز جمعه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در بیشتر مدارس آموزش استثنایی مشاور و نیروی توانبخشی وجود ندارد اظهار داشت: کمبود نیروی متخصص توانبخشی از جمله گفتار درمان، کاردرمان، فیزیوتراپ و مشاور خدمت رسانی به دانش آموزان با نیازهای ویژه را تا حدودی دچار آسیب کرده است.
وی از تحصیل یکهزار و ۵۸۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۵۰ مدرسه استثنایی و ۲۲ مرکز اختلالات یادگیری در استان همدان خبر داد و افزود: ۹۵ درصد دانش آموزان مشکل ذهنی و پنج درصد آنها معلولیت جسمی با بهره هوش عادی دارند.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان تصریح کرد: ۵۱۶ مربی در ۵۰ مدرسه استثنایی و ۲۲ مرکز اختلالات یادگیری در استان همدان به هزار و ۵۸۰ دانش آموز با نیاز ویژه خدمت رسانی می کنند.
وی اظهار داشت: فضای درونی این مدارس برای جامعه هدف مناسب سازی شده اما در معابر و اماکن عمومی هیچ گونه مناسب سازی برای افراد با نیازهای ویژه انجام نشده است.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی همدان تصریح کرد: این نهاد گروه های مختلفی از کودکان شامل آسیب دیدگان ذهنی، طیف اوتیسم، اختلالات جسمی و حرکتی، آسیب دیدگان ناشی از کم بینایی و ناشنوایی، اختلالات رفتاری و چند معلولیتی را پوشش می دهد.
محمدی گفت: ۸۰ دانش آموز با نیازهای ویژه (تلفیقی) با مشکلات جسمی و بهره هوش عادی در مدارس عادی این استان مشغول به تحصیل هستند که درصورت وجود نیروی انسانی مناسب آموزش و پرورش استثنایی معلم رابط در اختیار آنها قرار می دهد.
وی، تسهیل دسترسی همه دانشآموزان به آموزش و پرورش فراگیر را راهکاری مناسب برای دستیابی به عدالت همه جانبه و تحول در نظام آموزشی دانست و گفت: رفتار با این دانش آموزان توسط مربیان و معلمان با آگاهی بخشی های لازم فرهنگسازی شده است و نگاه ترحم آمیزی وجود ندارد.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان عدم مناسب سازی فضای آموزشی، سرویس بهداشتی و فقدان رمپ را از مشکلات پیشروی دانش آموزان (تلفیقی) در مدارس عادی برشمرد و افزود: فضاهای آموزشی در مدارس عادی بستر مناسبی را برای پذیرش کودکان دارای معلولیت فراهم نکرده و اجرای این امر نیاز به صرف زمان، هزینه و سیاست گذاری های کلان دارد.
محمدی تصریح کرد: آموزش و پرورش استثنایی با ایاب و ذهاب رایگان، پوشش ۹۹ درصدی برای تحصیل دانش آموزان با نیازهای ویژه دارد.