گرگان - ایرنا - طرح زمستانه پلیس راه فرماندهی انتظامی گلستان با بهره‌گیری از ۴۰۰ دستگاه انواع وسایل نقلیه و ۲ بالگرد هلال‌احمر و اورژانس ۱۱۵ امروز چهارشنبه با حضور جانشین فرمانده انتظامی، رییس پلیس راه و جمعی از مدیران استان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا این طرح تا ۲۰ اسفند و به مدت ۸۷ روز ادامه خواهد داشت

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی گلستان در این مراسم گفت: هلال احمر، اورژانس، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، حمل و نقل مسافر، آتش‌نشانی، یگان ویژه فراجا و پلیس راهنمایی و رانندگی گلستان در کنار انتظامی در اجرای این طرح حضور دارند.

سرهنگ محمود شهرکی اظهارداشت: این طرح در هزار و ۶۰۰ کیلومتر از جاده‌های گلستان که ۷۰۰ کیلومتر آن کوهستانی است به اجرا گذاشته شده است.

وی بیان کرد: در مدت زمان اجرای این طرح، سه جاده گرگان - شاهرود - گرگان از جاده‌های خوش‌ییلاق و توسکستان در کنار مسیر ارتباطی استان‌های گلستان و خراسان شمالی از طریق پارک ملی گلستان بیشتر از همه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی گلستان گفت: تسهیل در عبور و مرور، ایمنی وسائل نقلیه در همه معابر برون شهری در زمان تغییرات جوی و بارش‌ها و همچنین مدیریت بر حوادث احتمالی ترافیکی، با همکاری و هماهنگی سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه از اهداف اصلی اجرای این طرح است.

شهرکی اضافه کرد: این طرح برای افزایش حضور گسترده، مقتدرانه و موثر پلیس راه به صورت محسوس و نامحسوس در جاده‌ها به ویژه مناطق کوهستانی و برف‌گیر، تسهیل در آمد و شد وسایل نقلیه و روان‌سازی ترافیک و جلوگیری از انسداد معابر، استفاده حداکثری از توان پرسنلی، خودرویی و تجهیزاتی پلیس راه به ویژه در مناطق کوهستانی و سردسیر و همچنین رسیدگی سریع به حوادث غیرمترقبه احتمالی، امدادرسانی سریع و به موقع به مسافران و در راه‌ماندگان و اطلاع‌رسانی سریع در مورد راه‌هایی که تردد در آنها، مخاطرات جانی به همراه خواهد داشت، به اجرا در می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: پلیس راه فرماندهی انتظامی استان، با ۲۱۰ نیرو و ۸۷ تیم در ۱۰ پاسگاه پلیس راه به صورت شبانه‌روزی مستقر خواهند بود.

شهرکی افزود: در زمان اجرای این طرح در سال گذشته پنج تصادف منجر به فوت با هشت جان باخته، ۲۳ فقره تصادف جرحی با ۳۴ مجروح و ۶۸ فقره تصادف خسارتی رخ داده بود.

جانشین فرمانده انتظامی گلستان هم در این مراسم گفت: یکی از ماموریت‌های نیروی انتظامی در راستای سایر ماموریت‌های محوله، حفظ جان شهروندان در مسیرهای مواصلاتی در فصل سرما به ویژه در مسیرهای کوهستانی است که همکاران ما برای تسهیل در عبور و مرور به صورت ۲۴ ساعته حضور خواهند داشت.

سرهنگ فرزاد تاجره اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح و حفظ سلامت افراد در جاده‌ها، تعامل و ارتباط خوبی دستگاه‌های خدمات رسان با مجموعه همکاران ما دارند.

وی بیان کرد: در زمان اجرای طرح همچون سایر ایام سال، با رانندگان متخلف و حادثه‌ساز برخورد قانونی و هدفمند انجام خواهد شد و نظارت بر اعمال و رفتار رانندگان در حین رانندگی در این ایام شدت خواهد گرفت.

عادل مصدقی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم گفت: ۲۶ اکیپ راهداری با ۲۷۰ نفر عوامل برف‌روب و ۱۶۶ دستگاه انواع وسایل و ادوات و تجهیزات راهداری در ۲۳ راهدارخانه استان مستقر خواهند بود.

همچنین در حوزه اورژانس، ۶۲ پایگاه شهری و جاده‌ای (۳۷ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه هوایی)، ۱۰۱ دستگاه آمبولانس اسپرینتر، سه دستگاه آمبولانس تویوتا کمک‌دار و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس در مجموع با حضور ۱۷۲ نفر نیرو به صورت روزانه در این طرح مشارکت دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان هم از آمادگی کامل نیروهای عملیاتی، تجهیزات و امکانات این استان برای اجرای این طرح در استان خبر داد و گفت: ۳۵ پایگاه امداد و نجات و مرکز امدادی شامل ۱۴ پایگاه امداد و نجات بین‌شهری، یک ساحلی (دریایی)، یک پایگاه کوهستان، یک مرکز کنترل و هماهنگی عملیات (EOC) استان، یک تیم واکنش سریع، یک پایگاه امداد و نجات هوایی، سه پست موقت و فصلی و یک مرکز نگهداری سگ‌های تجسس (آنست)، ۱۲ کشیک اضطراری شعب تابعه برای اجرای امداد و نجات طرح زمستانه در گلستان از آمادگی کامل برخوردار هستند.

قاسم غریب‌آبادی بیان کرد: در این طرح به منظور پاسخگویی سریع و بهینه به حوادث و سوانح احتمالی در زمستان روزانه ۱۰۷ نیروی عملیاتی به صورت شبانه روزی با بکارگیری ۲۰ دستگاه آمبولانس، ۱۰ دستگاه خودروی نجات، یک دستگاه آرگو، یک فروند بالگرد، یک فروند قایق نجات، ۱۰ ست هیدرولیک نجات و ۱۰ ست کوهستان فعالیت می کنند.