به گزارش ایرنا از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین جلسه شورای ساماندهی آثار هنری این سازمان با حضور مهرداد باقری پبدنی رئیس، امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان و مدیران هنری؛ محمدعلی رجبی دوانی، محمدحسین حلیمی، عبدالحمید قدیریان، امیر عبدالحسینی، محمد زرویی نصرآباد، یاسر جلالی و شهابالدین شکیبا در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.
آثار هنری فاخر در سازمان فرهنگی هنری باید به چرخهای کارآمد تبدیل شود
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این جلسه ضمن تاکید بر اهمیت آثار هنری گفت: با توجه به اهمیت و ضریب تاثیر فضای هنری در کلیت شهر و با اتکا به داشتههایمان، مراکز و موزههای هنری نیازمند برنامهریزی دقیقتر و همکاری با هنرمندان پیشکسوت در این زمینه است.
باقری پبدنی با اشاره به ظرفیت مراکز و موزههای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: هدف از برگزاری این نشستها این است که آثار هنری فاخر در سازمان فرهنگی هنری به چرخهای کارآمد تبدیل شود و فقط در حد اسم یا عنوان نباشد بلکه ساز و کاری فراهم باشد تا چندین برابر این حجم آثار در چرخش آثار هنری داشته باشیم و پیامدهای مثبت آن را ببینیم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: در این راستا باید سیاست، جهت و ملاکهای شاخص کلان هنر را در نظر بگیریم و فضایی را فراهم کنیم تا بازار هنر انقلاب اسلامی رونق یابد.
هنر سفارشی نیست، باید امکان پذیرش آن را داشته باشیم
محمد علی رجبی پژوهشگر و استاد هنرهای تجسمی نیز در این نشست اظهارداشت: تشکیل شورایی را که در زمینه فرهنگی و اعتلای هنری برپا میشود باید تبریک گفت. حضور هنرمندان پیشکسوت در این شورا میتواند در انتقال تجربه آنان بسیار موثر باشد.
وی گفت: بهتر است در این جلسات از نظر هنری به مباحث کلی پرداخته شود که راه را در این زمینه مشخصتر کند تا سرمایهها را هدر ندهیم و زمان از دست نرود.
رجبی دوانی افزود: هنر دارای دو وجه است، یک وجه آن با حقیقت روبه رو است و بخش دیگر آن هنرمند است و آن وجهی که با حقیقت روبه روست حق تقدم بر زمان دارد. جلوه امروز جلوه دیگری از زمان است. وقتی زمان را از دست دادیم هنر آن زمان را نیز از دست دادهایم.
این استاد دانشگاه با تاکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه لزوم استفاده از هنر در دورههای مختلف اظهارداشت: هنر در هر مقطع زمانی باعث میشود که آیندگان از حال مردم آن دوره خبردار شوند. در واقع هنر به فهم حال مردم در آن مقطع زمانی کمک میکند. هنرمندان در زمان خودشان آثاری را میآفرینند و لزوما هنر سفارشی نیست. در این راستا خرید آثار هنری هنرمندان نیز بسیار مهم شمرده میشود.
موزه امام علی(ع)، باید به یک موزه شاخص تبدیل شود تا تمام دنیا این مکان را ببینند
محمدحسین حلیمی استاد هنرهای تجسمی نیز در این نشست گفت: موزه محلی است که ارتباط مستقیم با هنر دارد و جایگاهی است که اشیای خاص به نمایش گذاشته میشود.
وی افزود: هر موزهای یک تعریف و وظیفه مشخص دارد و با توجه به نامگذاری این مکان به نام زیبای امام علی(ع) وظیفه آن سختتر و مهمتر میشود.
این استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی با تاکید بر معرفی موزه امام علی (ع) به شهروندان تهرانی اظهارداشت: موزه امام علی (ع)، باید به یک موزه شاخص تبدیل شود تا تمام دنیا این مکان را ببینند و سوال کنند که چه افکاری در این موزه در جریان است. با برنامهریزی دقیق میتوانید برای آینده چشمانداز داشته باشیم تا جایی که حتی این مکان بتواند منبع درآمد هم بشود و مردم خود در آن مشارکت کنند.
حلیمی ضمن مهم شمردن نقش زمان در این فرآیند گفت: زمان، نقش مهمی در عملکرد هنری دارد. ما در قرن ۲۱ نیازمند به یک حرکت نو هستیم و امیدوار هستیم موزه امام علی(ع) بتواند این حرکت را ایجاد کند و متناسب با زمانه امروز طراحی و برنامهریزی شود.
آثار هنری باید برای جامعه تعیین مسیر کند
عبدالحمید قدیریان هنرمند نقاش و طراح در ادامه این نشست اظهارداشت: هنر ابزاری است که با ایجاد یک حسن در هر عنصری به شکل کلام و اصوات و رنگ میتواند بر تفکر افراد موثر باشد. در طراحی و برنامهریزی موزه امام علی(ع) باید بتوانیم تفکری را پیاده کنیم که ایجاد حرکت کند.
این هنرمند با توجه به اهمیت تولید جهتدار مراکز فرهنگی هنری گفت: آثار هنری باید دارای جهت باشد و برای جامعه تعیین مسیر کند. موزه امام علی (ع) باید منشا تفکر جدید در بین بازدیدکنندگان باشد تا جامعه را به حرکت دربیاورد.
توجه به نگاه راهبردی و بهرهگیری از حضور کارشناسان در ساماندهی آثار هنری
همچنین در این نشست امیر عبدالحسینی مدیر هنری، پژوهشگر و مدرس دانشگاه نیز با اشاره به نحوه تاسیس موزه امام علی (ع) در سال ۱۳۷۹ و نحوه خرید و سفارش آثار بیان کرد: آثار گردآوری شده در دو بخش هنرهای تجسمی با تاکید بر نقاشی و هنرهای سنتی با محور خوشنویسی گردآوری شد و بخش عمدهای از آثار موزه در آن سال به صورت سفارشمحور و موضوعمحور انجام شد.
معاون اسبق هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: آثار سازمان را میتوان بر حسب موضوعی و موزهای بودن تقسیمبندی کرد و بر مبنای نگاه راهبردی و بهرهمندی از حضور کارشناسان به تفکیک، طبقهبندی و ساماندهی آثار سازمان پرداخت و قابلیتهای آن را در عرصه رویدادهای نمایشگاهی و فروشگاهی و بازتولید محصولات و مصنوعات هنری ترسیم کرد.
تاکید بر به روز کردن گنجینههای هنری
یاسر جلالی نیز در این نشست هنری گفت: با توجه به ضروت امروز، نیاز جامعه و سرمایههای جدی که در اذهان و آثار هنرمندان وجود دارد، سعی داریم گردآوری آثار را به یک جریان تبدیل کنیم و در طولانی مدت، به بهروز کردن گنجینههای هنری بپردازیم تا به پایدار کردن اثر برسیم.
وی افزود: تلاش ما در این زمینه این است که همه تصمیمگیریها بتوانند بدون فرآیند اداری سخت قابل انجام شود و کمک کنیم جریان بسیار زود به ثمر برسد. این جریان هنری اگر راه بیفتد این مکان را به پایگاهی برای هنرمندان تبدیل میکنیم.
در پایان این نشست رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن تقدیر از حضور هنرمندان پیشکسوت در این نشست، طی احکام جداگانهای سیدشهاب الدین شکیبا را به عنوان دبیر، مصطفی گودرزی، محمدعلی رجبی دوانی، محمدحسین حلیمی، عبدالحمید قدیریان، محمد زرویی نصرآباد، امیر عبدالحسینی و یاسر جلالی را به عنوان اعضای شورای ساماندهی آثار هنری سازمان، معرفی کرد.