تهران - ایرنا - معاون اول قوه قضاییه گفت: مصوبات قرارگاه عملیاتی پیگیری اجرای فرامین و سیاست‌های رهبر معظم انقلاب در قوه ‌قضاییه باید در زمان تعیین شده توسط مجریان، اجرا شود و تأخیر ناموجه پذیرفته نیست.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مصدق در هفتمین جلسه قرارگاه پیگیری اجرای فرامین و سیاست‌های مقام معظم رهبری در قوه قضاییه اظهار داشت: در جلسه شانزدهم آبان ماه قرارگاه، ۱۱ مصوبه به تصویب رسیده است و ظرف یک ماه پنج مصوبه اجرا و ۶ مورد در دست پیگیری است.

وی افزود: مصوبات قرارگاه باید در زمان تعیین شده توسط مجریان، اجرا شود و تأخیر ناموجه پذیرفته نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد مرتضوی‌مقدم رئیس دیوان عالی کشور درباره تقویت دانش قضایی قضات گفت: صدور آرای متقن در دیوان عالی کشور، خود یک آموزش و بستری برای بالابردن دانش قضایی است.

وی افزود: در دیوان عالی کشور یکسری شاخص‌هایی برای اتقان آرا تهیه کردیم و پیش‌نویس آن را به معاونت آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ارسال کردیم تا به مرحله تدوین و اجرا درآید.

رئیس دیوان عالی کشور درباره آرای وحدت رویه تصریح کرد: در هیات عمومی دیوان عالی کشور قضات دادگاه‌ها را دعوت می‌کنیم تا قضات محاکم استدلال های موافق و مخالف را بشنوند و در زمان صدور آرای خود دقت نظر داشته باشند. یک استاندارد برای تهیه گزارش در دیوان عالی کشور تعیین شود تا ملاک عمل قضات قرار گیرد.

مرتضوی‌مقدم با اشاره به نحوه نقل و انتقال قضات به استان‌های کشور، گفت: نباید قضات جوان و کم سابقه را به استان‌های خاص انتقال داد، چرا که با این کار استان‌های مذکور را از داشتن قاضی مجرب محروم می‌کنیم.

اجرای دوره‌های آموزشی تخصصی برای قضات

مهدی جوهری مدیرکل آموزش قوه قضاییه گزارش جامعی درباره اقدامات معاونت منابع انسانی در زمینه تقویت آموزش قضات و کارآموزان و افزایش اتقان آراء ارائه کرد و افزود: در برنامه تدوین شده به سمت آموزش‌های تخصصی قضات در حوزه‌های حقوق معدن، امور بانکی، بیمه، گمرک، بورس و … گام‌هایی برداشته‌ایم.

وی افزود: اقدامات لازم درباره موضوع کادرسازی مدیریتی در قوه قضاییه، طراحی فرآیندها و جزئیات سامانه برای ارتقای کارمندان اداری و تقدیر از مفاخر دستگاه قضایی نیز در حال انجام است.

تهیه شناسنامه آموزش شخصی برای کارکنان، برگزاری دوره‌های کار آموزشی به صورت کارگروه محور، توسعه آموزش مسأله و تدوین مدل‌های مناسب برای اثربخشی دوره‌ه‌ای آموزشی از جمله مصوبات در این جلسه بود.