شهریار- ایرنا- رئیس مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شهرهای استان تهران گفت: برای حل مشکلات مربوط به حریم شهر و استان تهران باید نگاه بخشی را در دستگاه ها و نهادهای مختلف کنار گذاشت و به یک نظر واحد رسید.

جعفر شربیانی در حاشیه سومین مجمع کمیسیون شهرسازی و معماری استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چالش های حریم در سطح شهرهای استان تهران مشترک است و دلایل و علت های آن متنوع و مباحث چند وجهی دارد.

سومین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون های شهرسازی شوراهای اسلامی استان تهران روز چهارشنبه با موضوع حریم شهرها و شهرستان های این استان در فرهنگسرای مرحوم استاد محمد حسین شهریار در شهرستان شهریار برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری یادآور شد: بحث مهاجرت در ایجاد شرایط فعلی در حریم شهرها بسیار دخیل و موثر است اما اشتراکات بسیاری بین مشکلات چالش های حریم در شهر و استان تهران وجود دارد.

شربیانی اظهار داشت: در صورتی که طبق قانون مصوب کشور برای شهر تهران سه برابر مساحت شهر، حریم قائل شویم، اغلب شهرها و شهرستان ها داخل این محدوده جای می گیرند از همین رو معتقدیم که در مورد حریم نسبت به شهر تهران به عنوان پایتخت و با چنین وسعتی که به یک ابر شهر تبدیل شده، باید نگاه ویژه حاکمیتی به وجود بیاید.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری سومین کمیسیون معماری و شهرسازی شوراهای اسلامی با موضوع حریم در شهر شهریار گفت: در این نشست فرصتی دست داد تا اتفاقات رخ داده طی چهار دهه گذشته را بازخوانی و وقایع، مشکلات و قوانین شکل گرفته در این زمینه را بررسی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این نشست نقش آفرینان درحوزه شهرسازی و معماری از مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و شوراهای شهری و شهرداری ها حضور داشتند.

شربیانی ادامه داد: معتقدیم که این نوع همایش ها باید با نگاه شهرسازانه و معمارانه و متناسب با ظرفیت های شورای شهرها و به صورت راهبردی و کاربردی باید برگزار شود.

رئیس مجمع کمیسیون های شهرسازی و معماری شهرهای استان تهران گفت: از همین رو به این نتیجه رسیدیم که با حضور وزیر کشور، کمیته و کارگروهی را تشکیل دهیم یا به صورت پایلوت در یک نقطه یا به یک سری از تصمیماتی برسیم که تمام قوا و نقش آفرینان این حوزه بتوانند مشکل حریم شهر تهران را یکبار برای همیشه حل کنند.

وی با اشاره به علل تداخل حریم شهرها یا ساخت و سازهای غیر مجاز در این محدوده ها، اضافه کرد: موارد متعددی مطرح شده اما علت اصلی بحث عرضه و تقاضاست، وقتی تقاضای بیش از حد داریم که حاصل مهاجرت است در کنار تاثیر اقتصاد کلان و تضعیف توان مالی مردم و هجوم آنها از مراکز شهر به حاشیه شهرها، موضوع متناسب نبودن عرضه و تقاضا تاثیرگذاری خود را نشان می دهد.

شربیانی اعلام کرد: موضوع دیگر تعارض بین قوانین حاکمیتی و مقررات و ضوابطی است که در شوراهای و شهرداری ها به عنوان توسعه شهرها مد نظر قرار می گیرد و تدوین می شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این تعارض میان قوانین حاکمیتی و بحث های توسعه شهری در حریم دچار چالش می شود گفت: بحث دیگر موضوعات زیست محیطی است که صیانت از داشته های ما در حوزه های محیط زیست و ۹۷۰ کیلومتر مربع باغات و مزارع در حریم شهر تهران نیز باید با حفظ حریم شهرها مد نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: ما از حیث قوانین بسیار غنی هستیم و قانون کم نداریم، بخش هایی از قوانین نیز اگرچه نیازمند بروزرسانی است، اما بخشی نگری به موضوع قوانین، اجرای آنها، تصویب و نگرش به قوانین مشکلات و چالش های حریم را شکل می دهد.

شربیانی بیان کرد: اگر از این بخشی نگری به یک نگاه جامع و کامل با تشکیل سازمان مشارکتی برسیم به این معنا که همه موثران در این سازمان نقش و تکلیف داشته باشند می توان مشکل حریم شهر تهران را حل کرد.