گرگان - ایرنا - وحدت حوزه و دانشگاه موضوعی راهبردی و مورد تاکید امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب است که به دلیل تاثیر و اهمیت فراوان آن در بخش‌های مختلف جمهوری اسلامی به ویژه در گام دوم انقلاب، تحقق آن مانند ۲ بال، پرواز ایران به سمت قله‌های پیشرفت را امکان‌پذیر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، گروهک تروریستی فرقان در مسیر جنایت‌های خود دکتر محمد مفتح یکی از پیشگامان وحدت حوزه و دانشگاه را ۲۷ آذر ۱۳۵۸ مقابل دانشکده الهیات دانشگاه تهران به شهادت رساندند که این روز به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شد تا یادآور تلاش خستگی ناپذیر وی در تحقق وحدت این ۲ نهاد باشد.

حضرت امام خمینی(ره) درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه فرمودند: «دانشگاه و حوزه های علمیه می توانند دو مرکز باشند برای تمام ترقیات و تمام پیشرفت های کشور و می توانند دو مرکز باشند برای تمام انحرافات و انحطاطات کشور، اگر دانشگاه واقعا دانشگاه باشد و دانشگاه اسلامی باشد، یعنی در کنار تحصیلات، در آنجا تهذیب هم باشد، تعهد هم باشد، یک کشوری را اینها می توانند به سعادت برسانند.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در این باره چنین فرمودند: «مسئله‌ این روزها حول‌وحوش دانشگاه و حوزه‌ علمیه و وحدت دور میزند و اینها، سه واژه و سه مفهوم بسیار مهم هستند در انقلاب ما. عنوان وحدت حوزه و دانشگاه ‌که امام بزرگوارمان این تعبیر را و این مفهوم را از قلب حکیم عارف و ملهم از ارشادات الهی صادر کردند متکی است بر سه پایه‌ اساسی و این سه پایه یعنی حوزه، دانشگاه و وحدت، هر سه جزو مسائل اصلی این انقلاب و این کشور است.»

مبنای رشد و توسعه جامعه وحدت حوزه و دانشگاه است

یکی از استادان دانشگاه‌های گلستان گفت: پس از قیام امام خمینی (ره) محل اصلی الهام بخش آحاد جامعه برای انقلاب اسلامی حوزه، دانشگاه و مساجد بود که این مکان‌ها، محل فکر، اندیشه، تربیت، آموزش و آگاهی بخشی انسان هاست.

حسین کریمی‌اول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حوزه و دانشگاه مرکز شکل‌گیری پایگاه فکری انقلاب اسلامی بود که وحدت عملی این دو در تداوم انقلاب نقش اساسی و کلیدی دارد.

وی بیان کرد: همانطور که قبل از انقلاب وحدت حوزه و دانشگاه نقش اساسی در شکست و از بین بردن رژیم طاغوت و ایجاد حکومت اسلامی بر مبنای آرمان‌های مشترک داشتند در تداوم انقلاب و عبور از گردنه‌های سخت هم تاثیرگذار هستند.

این استاد دانشگاه گفت: دانشگاه و حوزه علمیه مبنای حرکت، رشد و توسعه همه جانبه جامعه در میدان عمل هستند که وحدت کامل آنها منشا تحولات بسیاری خواهد بود.

حوزه و دانشگاه دو بال اهداف متعالی انقلاب اسلامی

کریمی‌اول افزود: پیشرفت در حوزه‌های مختلف جمهوری اسلامی از جمله علوم هسته‌ای، صنایع غذایی و موشکی بر مبنای اعتقاد فکری قرآنی و تفکر عاشورایی شکل گرفته که در دل این اندیشه‌ها در عصر جدید شهید احمدی روشن‌ها پرورش یافتند که براساس آموزه‌های فکری با وضو، علم خود را به تولید تبدیل و دشمنان را مایوس می‌کردند.

وی بیان کرد: دشمن برای آسیب وارد کردن به جمهوری اسلامی از ابزارهای روز در بستر فضای رسانه‌ای و مجازی برای تخریب روحانیت استفاده می‌کند که لازمه خنثی سازی آن، شناسایی ترفندهای مختلف آنهاست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید انتقادها در گفتمان و نشست‌های دانشگاه و حوزه های علمیه مطرح و حل شود تا دشمن نتواند از طریق فضای رسانه‌ای خدشه‌ای به وحدت حوزه و دانشگاه وارد کند.

کریمی‌اول خاطرنشان کرد: وحدت دانشگاه و حوزه‌های علمیه ریشه فکری و اعتقادی دارد و دشمن سال‌هاست می‌خواهد بین آن‌ها فاصله بیندازد ولی اتحاد و تلفیق دین، علم و سیاست پیروزی‌های بزرگی برای انقلاب اسلامی رقم زده که موجب شگفتی دشمنان شده است.

کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه و دانشگاه باید تقویت شود

رییس اداره تبلیغات اسلامی گرگان گفت: باید کرسی‌های آزاد اندیشی را در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها تقویت کرد تا علم و دین به یک فهم مشترک برسند و مطالبه و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی هم برگزاری این کرسی‌هاست.

حجت الاسلام سیدجواد محمدزاده افزود: در کرسی آزاد اندیشی اساتید دانشگاه و حوزه علمیه در کنار هم می‌توانند گذاره‌های دینی و علمی را به بحث و نظر گذاشته و از این طریق مفاهیم را به هم نزدیک کنند.

وی اظهار داشت: علم و دین مفاهیم مشترک زیادی دارند ولی افراد به دلیل بهر کم از دانش، دچار سوءظن می‌شوند که اگر علوم انسانی را مبنا قرار دهیم این مشکلات برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: مکتب لیبرالیسم علم و دین را از هم تفکیک کرده و برای اینکه در علم و دین فهم مشترک حاصل شود باید میز گفت و گو راه اندازی کرد و مبادی این گفت و گو هم در حوزه و دانشگاه است.

حجت الاسلام محمدزاده افزود: اسلام مکتبی بر مبنای ارزش‌های الهی، رشد افراد و جامعه است و باید بدانیم که فهم علم و دین در راستای رشد و تعالی انسان بر محور ارزش‌های الهی و دینی است.

تمدن نوین اسلامی با فهم مشترک علم و دین محقق می شود

وی اظهار داشت: برای رسیدن به تمدن اسلامی باید فهم مشترک در علم و دین پیدا کرد تا خانواده‌ها، افراد جامعه و سبک زندگی اسلامی رشد پیدا کند و این مهم با قرار گرفتن کارکردهای مختلف علم و دین در کنار هم محقق شده و کلاس‌های حوزه و دانشگاه زمینه تشکیل تمدن را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: باید کارگروه‌ها و انجمن‌های علمی بین حوزه و دانشگاه به یک دبیرخانه جامع علمی در طول سال تبدیل شود تا مفاهیم دینی و علمی در حوزه و دانشگاه کنار هم قرار بگیرد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی گرگان افزود: مهمترین آسیب در ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه فاصله بسیار زیاد علوم انسانی بوده و برای اینکه این آسیب را رفع کنیم باید حضور روحانیون در دانشگاه و دانشجویان در حوزه در بستر فضای مجازی و حقیقی از طریق میزهای گفت و گو و طرح مباحث علمی فراهم شود.

وی اظهار کرد: رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه به بیان مبانی مختلف از جمله علوم الهی، علم، دانش و اخلاق نیاز دارد که در حوزه اخلاق و در دانشگاه علم باید برای رسیدن به تمدن به هم پیوند پیدا کرده و برای رسیدن به تربیت اسلامی به این مهم نیاز است.

تحقق تمدن نوین اسلامی بر دوش توانای حوزه و دانشگاه قرار دارد

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه گلستان هم وحدت حوزه و دانشگاه را عامل تحقق تمدن نوین اسلامی در جامعه دانست و گفت: تحقق تمدن نوین اسلامی بر دوش توانای حوزه و دانشگاه قرار دارد.

مصیب عباسی اظهار کرد: انقلاب اسلامی به عنوان داعیه دار تحقق مبانی الهی در جهان راهی جز پیشرفت همه جانبه علم و فناوری ندارد و همه ارکان آموزش دهنده کشور چه دانشگاه و چه حوزه برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی ماموریت دارند که شبانه روز در جهت پیشرفت علمی تلاش کنند.

عباسی افزود:  فهم عمیق جهان، انسان، ارتباط انسان با خداوند، طبیعت، هم نوع و با همه هستی بدون علم، دانش و فناوری ممکن نیست و انقلابی که هدف غایی آن تحقق تمدن نوین اسلامی و اتصال آن به تمدن مهدوی بوده باید در راستای دانش و فناوری تلاش کند.

وی اظهار داشت: هدف، ماموریت و رسالت اساسی دو نهاد بزرگ، تاریخی و پراهمیت حوزه و دانشگاه مشترک بوده ولی در روش و رویکرد با توجه به موضوعات و ماموریت های خاص دچار اختلاف هستند اما اصل بر آن بوده که به یک قله برسند و راه رسیدن به یک قله پیشرفت، راه های مختلفی ممکن بوده داشته باشد.

وی بیان کرد: علوم طبیعی، فلسفی، اجتماعی، اقتصادی و انسانی علومی که هم در حوزه و هم دانشگاه به آن پرداخته می شود و قطعا تربیت انسان متعهد، متخصص، فناور و کاردان هم برعهده حوزه و هم برعهده دانشگاه است.

این استاد دانشگاه گفت:افراد برای درست زیستن، زودتر به نتیجه رسیدن، آینده بهتر داشتن، انسانی موثر بودن و برای رفع مشکلات فراروی همنوعان خود به کانون و نهاد حوزه و دانشگاه توجه می کنند.

عباسی افزود: در کلام رهبرمعظم انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی (ره) تاکید براین مهم شده که دانشگاه مبدا تحول و پیشرفت یک جامعه بوده و  حق مسلم در حوزه همچنین است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه گلستان گفت: نقش اتحاد و اتصال اساتید حوزه و دانشگاه در خلق حماسه های علمی، اجتماعی و فرهنگی در ۴۴ سال انقلاب اسلامی نقش کم نظیرو بی بدیلی بوده و در درون دانشگاه  و حوزه شاهد هم گرایی، هم اندیشی وهمکاری هستیم.

عباسی افزود: حضور روحانیت در دانشگاه وحضور اساتید در مدارس علمیه سطح کشور برای تدریس، پژوهش و هم اندیشی دلالت بر هدف غایی انقلاب اسلامی داشته که اساتید این دو نهاد علمی کاملا بر آن واقف هستند.

وحدت عملی حوزه و دانشگاه پاشنه آشیل خنثی سازی توطئه های دشمنان

رییس دانشگاه آزاد اسلامی بندرگز هم گفت: اگر کارکردها و اثرهای علم و دین به درستی مشخص شود، به راحتی می توان بین آن ها یک فهم مشترک و یک ارتباط منطقی و پایدار ایجاد کرد.

مجید محمدنژاد اظهار کرد: حتی در جوامع غربی احساس به دین ثابت شده لذا باید هر دو مقوله را به عنوان مکمل و لازم و ملزوم یکدیگر در پیشرفت جوامع داشته باشیم و فهم مشترک علم و دین باید در راستای پیشرفت جوامع انسانی و در حقیقت سعادت بشر باشد.

وی بیان کرد: اساتید و دانشجویان دانشگاه و هم روحانیون و طلاب حوزه های علمیه باید با تمام توان و تلاش در جهت پیاده سازی و اجرای مفاهیم علم و دین در جامعه بکوشند؛ و با فراگیری علم و دانش و دستیابی به مدارج بالای علمی به نوعی مجهز به علم شوند و این علم را در جامعه اسلامی گسترش دهند و از طرفی روحانیون و طلاب هم با اهتمام در کلاس های درس و گسترش مفاهیم دینی در جامعه بکوشند در نهایت به کمک هم می توانند زمینه پیشرفت جامعه و رسیدن به تمدن اسلامی را مهیا سازند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی بندرگز ادامه داد: یکی از مهمترین آسیب های پیش روی حوزه و دانشگاه، بی تفاوتی و منزوی شدن حوزویان و دانشگاهیان است و اگر این دو قشر، منزوی و بی تفاوت نسبت به مسائل دین و علم شوند جامعه دچار آسیب خواهد شد.

محمدنژاد ادامه داد: قوی شدن دانشگاهیان و حوزویان و ارتباط و نزدیکی آنها به یکدیگر می تواند باعث رشد جامعه شود و در این شرایط بدخواهان و دشمنان تلاش می‌کنند در کشور این دو قشر متعهد و متخصص نباشند و با فاصله انداختن بین آنها به جامعه اسلامی خسارت وارد کرده و مانع پیشرفت آن شوند.

به گزارش ایرنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشگاه و حوزه از مراجع مهم حاکمیت محسوب می‌شدند به گونه‌ای که امام خمینی(ره) از این نهادها به عنوان ۲ بال نظام اسلامی یاد کردند و از آن پس وحدت این ۲ نهاد از جمله ضروری‌ترین و کلیدی‌ترین اهداف و توصیه های امام(ره) به شمار می‌رفت.

حوزه و دانشگاه، ۲ نهاد آموزشی و پژوهشی تاثیرگذار در پیشرفت و توسعه جامعه است و هر یک از نماد علمی تمدن اسلامی و مدرن به شمار می‌روند.