بجنورد-ایرنا- معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: نتایج سرشماری پاییزه امسال نشان می‌دهد که جمعیت پستانداران شاخص در استان نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است.  

علیرضا باغچقی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مدیریت مناسب در مناطق تحت صیانت از حیات وحش موجب شد تا امسال جمعیت گونه های شاخص استان از جمله قوچ و میش، کل و بز و آهو در مناطق مختلف استان ۱۸ درصد افزایش یابد.

وی افزود: بر اساس نتایج سرشماری پاییزه امسال، جمعیت آهوان در منطقه میاندشت شهرستان جاجرم و جمعیت قوچ ومیش در منطقه ساریگل شهرستان اسفراین ۳۲ درصد افزایش یافته است.

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سرشماری پاییزه گونه های شاخص استان پاییز هر سال انجام می شود تا مبنایی برای برنامه ریزی و تصمیم گیری ها در مدیریت ها و صیانت از حیات وحش باشد.

چهار مورد مشاهده مستقیم پلنگ

باغچقی افزود: سرشماری پاییزه جمعیت گونه های شاخص پستانداران استان با سرشماری از وحوش ساریگل اسفراین پایان یافت، این سرشماری به صورت مشاهده مستقیم اجرا شد و در آن علاوه بر گونه های پراهمیت استان، مشاهده سایر گونه ها هم ثبت شد.

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: در انجام سرشماری پاییزه چهار مورد مشاهده مستقیم پلنگ در مناطق مختلف استان ثبت شد البته محیط بانان در مناطق مختلف نمایه هایی از پلنگ را مشاهده و ثبت کردند.

وی عنوان کرد: در سرشماری پاییزه حیات وحش استان در هر منطقه، ۴۵ نفر مشارکت داشتند و محیط بانان در صورت مشاهده گونه‌های دیگر همچون گرگ، گراز، خرس و یا پلنگ و یوزپلنگ آنها را هم ثبت می کنند.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اکنون در استان خراسان شمالی ۱۹۷ هزار هکتار از مساحت آن در قالب چند پارک ملی و منطقه حفاظت شده تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

پارک های ملی به نام های سالوک، ساریگل و ضامن آهو، چهار منطقه حفاظت شده به نام های سالوک، قرخود، گلول و سرانی و ساریگل، یک پناهگاه حیات وحش بنام میاندشت و سه اثر طبیعی ملی به نام های ارس سرانی، صنوبر نظرعلی و سروهای قره باغ از جمله جاذبه های طبیعی بکر خراسان شمالی است که تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.