گناوه - ایرنا - فرماندار گناوه گفت: با توجه به اینکه این شهرستان در منطقه سیل خیز واقع شده، سرمایه گذاری در زمینه ساخت سدهای آبخیزداری ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدتقی صفری روز شنبه در دیدار با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: همه ساله در فصل بارندگی حجم زیادی از آب‌های مناطق بالادستی به این شهرستان سرازیر و به دریا می ریزد که در صورت احداث سد، میلیون‌ها مترمکعب آب ذخیره سازی خواهد شد.

وی اظهارداشت: در فصل بارندگی، روان آب با حجم زیادی از طریق رودخانه‌های فصلی این شهرستان به دریا می ریزد که اگر سد مناسبی در بالادست احداث شود، از خسارت میلیاردها تومان به اماکن و تاسیسات در منطقه پیشگیری کرده و نگرانی‌های کمبود آب را در منطقه برطرف خواهد کرد.

فرماندار گناوه با بیان اینکه چندین پروژه آبخیزداری در این شهرستان اجرا و تکمیل شده است، از مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر خواست احداث پروژه‌های جدید آبخیزداری در اولویت و دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: رفع تداخلات اراضی و اختلافات مرتعی یکی از مباحث مهم در این شهرستان است که اجرای آن طبق قانون بجد مورد اهتمام قرار گیرد.

صفری گفت: تعیین و تکلیف زمین های تل چیتی شهر گناوه ضرورت دارد.

فرماندارگناوه بیان کرد: تل چیتی شهر گناوه دارای طبیعتی بکر و قابلیت‌های بالقوه‌ای است که رها شده و می‌توان با تعامل بین مالکانی که در بخشی از آن زمین دارند، از این ظرفیت برای توسعه صنعت گردشگری دراین شهرستان استفاده‌ بهینه کرد.

وی اظهارکرد: باتوجه به حوزه گسترده منابع طبیعی، تامین نیروی انسانی و امکانات بیشتر برای اداره منابع طبیعی و آبخیزادری شهرستان گناوه مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: یکی از سیاست‌های اصلی و مهم این مدیریت، احداث پروژه های آبخیزداری است و در شهرستان گناوه هم چندین پروژه اجرایی و تکمیل شده است.

عبدالحسین گرشاسبی افزود: بنا به دستور رئیس جمهور قرار است ۳۰ هزار میلیاردتومان به آبخیزداری کل کشور تزریق شود که بر همین مبنا کارگروه مدیریت جامع آبخیزداری در کل کشور تشکیل شده است و بوشهر به عنوان اولین استان جلسه‌ای در این ارتباط برگزار و تصمیم های خوبی برای تقسیم بخشی از این بودجه اتخاذ شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: با پیگیری های صورت گرفته با بنیادهای علوی و مستضعفان، خیران، شرکت های نفتی و پتروشیمی برای مشارکت در پروژه‌های منابع طبیعی استان بوشهر وارد مذاکره شده ایم.

وی افزود: سهم شهرستان گناوه از اعتبارات ملی آبخیزداری مشخص و در این زمینه جانمایی سدهای آبخیزدار و پروژه‌های بیولوژیک و مکانیک و عرصه های جنگل کاری دیده شده است.

گرشاسبی یادآورشد: سد آبخیزداری در حوضه دره گپ شهرستان گناوه تکمیل و آماده افتتاح است و در رجدون دو سد درنظرگرفته شده است که یکی از آنها تکمیل و یکی دیگر با توجه به اتمام قرارداد، پیگیری لازم انجام و تمدید آن به عمل آمد.

وی بیان کرد: اولویت این مدیریت در پروژه‌های آبخیزداری نقاط سیل خیز شهرستان که موجب تخریب اراضی کشاوری و مردم و منازل می شود، است.

گرشاسبی از فرماندار گناوه خواست تا در کمیته برنامه‌ریزی نگاه و توجه خاصی به پروژه های آبخیزداری این شهرستان داشته باشد.