تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸

یزد- ایرنا- یک بانوی خوش ذوق یزدی و دوستدار محیط زیست در ابتکاری جالب با طراحی سطل‌های زباله در درب خانه خود و همسایگان محله سکونتشان، نحوه جمع‌آوری بهداشتی زباله‌های خانگی را به نمایش گذاشت که می‌تواند الگویی برای دیگر نقاط شهر باشد.

به گزارش ایرنا، "رقیه عارف‌نیا" برای این طرح خود شعار "سطل زباله هستم، عاشق زباله هستم، منتظرت نشستم" را انتخاب و آن را بر روی سطل‌های شیک و چشم نواز خود درج کرده است.

وی گفت: مشاهده هر روز زباله‌های خانگی در کنار کوچه و درب خانه‌ها، آزارم می داد؛ علاوه بر منظره زشت و نازیبایی که بوجود می آمد، گربه‌ها و سگ‌های ولگرد نیز به جان کیسه‌ها افتاده و آن را پاره و موجب پراکنش بوی تعفن می‌شدند.

وی که دارای مدرک کارشناسی مهندسی صنایع و کارشناسی ارشد عمران و مدیریت پروژه است و در حوزه اجتماعی، فعالیت می‌کند افزود: این وضعیت، ذهنم را مدتها به خود مشغول کرده بود و به دنبال راه حلی برای رفع این معضل بودم.

اکنون در کنار درب هر خانه، یک سطل زباله تعبیه شده است و محل هایی که قبلا زباله ها رها میشد به محل کشت گل و گیاه تبدیل شده استوی یادآور شد: بررسی‌های من نشان داد که همسایه‌ها و اهل محل نیز از این وضعیت، ناخرسند هستند و به دنبال راه چاره ای می گردند و اینگونه بود که ایده "هر خانه، یک سطل زباله" به ذهنم خطور کرد؛ ۲ ماه وقت گذاشتم و یکایک همسایه ها را توجیه کردم و نخستین سطل ابتکاری را در ورودی منزل خودم نصب کردم.

وی ادامه داد: کم‌کم همه همسایه ها از این ایده استقبال کردند و این فرهنگ در کوچه و محله ما فراگیر شد و اکنون در کنار درب هر خانه، یک سطل زباله تعبیه شده است و محل هایی که قبلا زباله ها رها میشد به محل کشت گل و گیاه تبدیل شد.

این بانوی خوش ذوق یزدی بخشی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود را نیز به موضوع شهر سبز اختصاص داده است.

تغییر جنس سطل‌ها بعلت سرقت!

خانم عارف نیا گفت: جنس اولیه سطل‌ها از چوب و آهن بودند و لذا برخی از آنها توسط سارقان به سرقت رفتند و من هم دوباره سطل‌ها را با استفاده از سنگ، طراحی کردم.

وی ادامه داد: باید این ایده در تمام شهر یزد اجرایی شود تا شهری زیبا و و عاری از نازیبایی داشته باشیم که به دنبال آن محیط زیست زیبایی نیز خواهیم داشت.

وی حمایت شهرداری از این طرح را خواستار شد و گفت: قطعا هزینه های روزانه شهرداری نیز با اجرای این طرح، کاهش می یابد و این به نفع شهروندان است.

روزانه ۳۰۰ تن زباله در سطح شهر یزد توسط کارگران شهرداری جمع‌آوری می‌شود.