به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، یوسف نوری روز یکشنبه در حاشیه نخستین گردهمایی بزرگ جهاد حوزه تعلیم و تربیت با عنوان «جهادگران تربیت» به خبرنگاران، گفت: کار جهادی که پس از انقلاب اسلامی آغاز شد، در زمان حیات جمهوری اسلامی و مطابق آموزههای دینی شتاب جدی گرفته است که نمونه های بارز آن را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم.
وی افزود: در دوران دفاع مقدس ۳۶ هزار دانش آموز شهید داشتیم که به نسبت سایر اقشار بیشترین میزان حضور در جبهه را داشتند و همین ظرفیت اکنون نیز وجود دارد تا در جهاد علمی از آن استفاده شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تشکیل قرارگاه نصیب برابر آموزشی و عدالت تربیتی کاری جهادی است که سازماندهی شده است.
نوری اظهار داشت: گروههای جهادی در همه عرصهها از جمله آموزشی، پرورشی و زیرساختی فعال هستند و همچنان به خدمات جهادگران در عرصههای آموزشی، خدماتی و زیرساختی نیازمندیم که برخی هم به عنوان طرح هجرت در بسیج مستضعفین انجام می شود.
وی درباره نقش خیرین مدرسه ساز در بهسازی مدارس یادآور شد: خیرین همواره در کنار ما هستند و بخشی از مدرسه سازی مرهون زحمات این افراد است که از سال ۷۷ آغاز به کار کردهاند.
نوری درباره پرداخت به معلمان مهرآفرین، افزود: ۹ مصوبه در راستای لایحه دولت اضافه شده است که پیشتر اعلام شده بود اما این مصوبات ابهام دارد که در حال پیگیری است.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، وزیر آموزش و پرورش در نخستین گردهمایی بزرگ جهاد حوزه تعلیم و تربیت با عنوان «جهادگران تربیت» در اردوگاه شهید باهنر، اظهار کرد: جهادگران اولیا ویژه خدا هستند که امر تربیت را به عهده میگیرند.
وی افزود: جهادگران به نسل آینده کشور کمک میکنند و در مهمترین جایی که میتواند حکمرانی نظام را تربیت کند، ورود پیدا کردهاند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بخشی از جهادگران در حوزه جهاد تبیین، بخشی در کار عملیاتی و بخشی دیگر در ایجاد زیرساخت برای طالبان علم ایفای وظیفه می کنند.
تشکیل گروههای جهادی در مدارس
رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر نیز در این گردهمایی، اظهار کرد: قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر دارای ادبیات جدیدی است و بر همین اساس، کارگروههای مختلفی تشکیل شده است تا بتوانیم بسیاری از مسائل و مشکلاتی که وجود دارد را حل کنیم.
حمیدرضا خانمحمدی افزود: واقعیت این است که اگر بخواهیم فقط بر مبنای آییننامهها و کتابها عمل کنیم، جهشی نخواهیم داشت چراکه جهش با روحیه جهادی امکانپذیر است.
سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، گفت: باید با استفاده از تمام ظرفیتها، به مسائلی مانند آسیبهای اجتماعی، فقر و حاشیهنشینی نگاهی ویژه داشته باشیم.
خانمحمدی عنوان کرد: ذهن و نگرش کاری را باید تغییر دهیم و به سمت جهادی بودن حرکت کنیم و در این راستا از همه ظرفیتهای محلی نیز استفاده کنیم.
وی ادامه داد: منتظر اتفاقات بزرگ هستیم و در تلاش هستیم تا سند انتظار هم تدوین شود.
به گفته وی، هدف بعدی این است که گروههای جهادی در مدارس تشکیل شود تا هر مسئاله توسط دانشآموزان برای رفع و حل شدن شناسایی شود.
سرپرست سازمان نوسازی مدارس یادآورشد: خیرین مدرسهساز در فعالیتهای جهادی همواره جلوتر از بقیه بودهاند و اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی بر مبنای عدالت یعنی رساندن حق به کسی که ذیحق است، مبتنی می باشد.
خانمحمدی افزود: زیرساخت بسیار خوبی از نیروی انسانی ایجاد شده است و شبکهای متشکل از معلمان و دانشآموزان جهادی داریم که وظیفه دارند فعالیتهای جهادی را مانند جریان خیرین مدرسهساز گسترش دهند.
وی گفت: معلمهای تازه کار را نباید به مناطق محروم فرستاد زیرا کار جهادی ماهیت حل مسئالهای دارد و معلمان قوی از پس آن بر می آیند.
وی همچنین بر ضرورت توجه بیشتر به دانش آموزان مناطق محروم و فراهم کردن امکانات بیشتر برای آنها تاکید کرد.
خانمحمدی اظهار کرد: در درون خود سیستم باید اتفاقات خوبی رخ دهد و آنچه که امروز بر عهده ما است، حل مسئله و اولویت بندی مسائل است به همین منظور سامانهای با هدف تشکیل یک جبهه واحد و شناخت افزاد نسبت به یکدیگر تشکیل شده است تا اگر جهادگری به منطقهای رفت، سایر گروههای جهادی، خیرین و معلیمن جهادی ارتباط برقرار کند.