همدان- ایرنا- بازگشایی پیست اسکی تاریکدره همدان نیازمند بارش برف سنگین در ارتفاعات رشته کوه الوند است و امکان راه‌اندازی رسمی این پیست تا فراهم شدن شرایط لازم وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا پیست تاریکدره همدان که تا اواسط دهه ۸۰ به عنوان کوچکترین پیست اسکی کشور به شمار می‌رفت، سال ۹۲ در بین پیست‌های استاندارد جهانی قرار گرفت اما نبود بارش‌های مناسب و شیوع کرونا در سال‌های اخیر باعث شد تا از دسترس رویدادهای جهانی خارج شود.

با این وجود، پیست تاریک دره با کمتر از ۱۰ کیلومتر فاصله از مرکز شهر همدان، ضمن چشم‌انداز بکر طبیعت کوهستان، در صورت بارش‌های مناسب بهترین محیط برای پرداختن به اسکی و دیگر ورزش‌های زمستانی است.

این پیست با یک هزار و ۶۰۰ متر طول قابلیت برگزاری مسابقات اسکی را دارد و باتوجه به ظرفیت‌ها، امکانات، تجهیزات لازم هم اینک جزو پیست‌های مطرح کشور محسوب می‌شود.

در این پیست دستگاه تله سیژ (بالابر هوایی) به طول یک هزارو ۶۰۰ متر و به دست متخصص ایرانی نصب شده و ساختمان ۲ طبقه شامل آشیانه برف کوب این مجموعه با زیربنای ۳۰۰ متر بنا شده و دفتر هیات، سالن اجتماعات، انبار، وسایل اسکی و موتورخانه و اتاق کنترل ۲ خط دستگاه تله سیژ در این مجموعه احداث شده است.

پیست اسکی تاریکدره همدان با سه هکتار وسعت و باتوجه به وجود این امکانات و تجهیزات پیشرفته و شیب مناسب و یکنواخت به عنوان یکی از پیست‌های منحصر به فرد کشور محسوب می‌شود و در صورت بارش‌های مناسب پذیرای جمعیت گسترده‌ای از اسکی بازان کشور خواهد بود.



راه‌اندازی پیست نیازمند حداقل نیم متر برف
رییس هیات اسکی استان همدان در این باره اظهار داشت: بازگشایی پیست اسکی تاریکدره همدان به بیش از نیم متر برف نیاز دارد.

مهدی کرمی اظهار داشت: در صورتی که برف‌های دانه درشت در پیست چمن به مقدار حداقل ۵۰ سانتی متر هم داشته باشیم قطع به یقین این پیست را برای استفاده اسکی بازان آماده می‌کنیم.
وی بیان داشت: پیست تاریکدره به دلیل مسطح بودن این قابلیت را دارد که با بارش برف دانه درشت به مقدار بیش از ۵۰ سانتی متر بتوان زمینه فعالیت اسکی بازان را فراهم ساخت.

وی بیان داشت: البته پیست تاریکدره همدان همواره با وزش باد مواجه است که باعث می‌شود برف‌ها به سمت دره 'تاریکدره' روانه شوند، هر چند دستگاه برفکوب مجموعه آماده است تا به محض بارش سنگین برف نسبت به کوبیدن آن بر زمین اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل کمبود برف در تمامی پیست‌های کشور وجود دارد و امیدواریم به زودی این مساله با بارش برف‌های دانه درشت برطرف شود.

مشکل کمبود برف در تمامی پیست‌های کشور وجود دارد و امیدواریم به زودی این مساله با بارش برف‌های دانه درشت برطرف شود.

کرمی تصریح کرد: البته محدودیتی برای حضور علاقه مندان در پیست تاریکدره نیست اما تا بارش مطلوب برف و تایید کارشناسان مبنی بر بازگشایی پیست، اسکی در این منطقه امکان پذیر نیست.

وی در خصوص مسدود شدن جاده گنج نامه به تویسرکان، مسیر اصلی دسترسی به پیست تاریکدره گفت: این تصمیم همه ساله توسط پلیس راهور و به دلیل ایمن نبودن جاده صورت می‌گیرد.

کرمی خاطرنشان کرد: این مسیر نیاز به ایمن‌سازی کامل دارد و امیدواریم مسوولان اداره راهداری که در سال‌های گذشته نیز همکاری خوبی با هیات اسکی داشته‌اند، اقدام لازم را انجام بدهند.

وی افزود: در صورت بارش سنگین برف و مهیا شدن فعالیت ورزش اسکی، هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مربوطه برای بازگشایی مسیر انجام خواهد شد.

تاریکدره همدان در بین پیست‌های اسکی کشور کمترین مسافت را تا مرکز شهر دارد و راه دسترسی آن از دره عباس آباد و گنجنامه می‌گذرد و همین موقعیت سبب شده تا مردم همدان با پیمودن کمتر از ۱۰ کیلومتر، از این مکان برای تفریحات آخر هفته خود به خصوص روزهای تعطیل استفاده کنند.