یاسوج - ایرنا - سال هاست که موانع مختلفی سد راه درآمد پایدار فعالان صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد شده است و این چالش ها هنرمندان فعال را آزار می دهد که عبور از این مشکلات مستلزم حمایت مسئولان است.

در حالی که صنایع‌دستی و هنرهای سنتی یکی از جذاب‌ترین راه‌ها برای شناخت جهان فرهنگی و هنرمندانه اقوام و آغازی برای رونق گردشگری است تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی استان همچنان در توقفگاه نبودن امکاناتی مانند بازارچه صنایع دستی،بازار فروش در استان و حتی جای خالی مواد اولیه هستند.

هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه صنایع دستی آثاری هستند که با مواد اولیه بومی محلی و طبیعی با دست و وسایل مورد نیاز ساخته می‌شود اعتقاد دارند که این محصولات فقط برای خرید و فروش نیستند، بلکه نمایانگر فرهنگ و تمدن یک سرزمین هستند با وجود این اما در نبود زیرساخت ها بخش قابل توجهی از وقت و پول فعالان صنایع دستی در سفر به استان های مجاور هدر می رود.

این هنرمندان اعتقاد دارند که اگر چه آثار صنایع دستی نمونه ‌های غیر دست‌ساز و کارخانه‌ای دارد، اما در آثاری که با دست‌های هنرمندان و با ذوق و نگاه هنری ساخته شده است تفاوت‌های زیادی وجود دارد که در هیچ‌ نمونه ماشینی و صنعتی دیده نمی‌شود به همین علت نیاز است تا با فراهم کردن امکانات مورد نیاز آنان زمینه رونق این محصولات سنتی فراهم شود.

بازار فروش

یکی از هنرمندان فعال در زمینه گلیم بافی در روستای ماهور باشت از توابع شهرستان گچساران می گوید:دست بافته های سنتی گلیم هنرمندان به دلیل اینکه از سویی در بیشتر خانه ها بافنده حداقل برای مصرف خانوار دارد و از سوی دیگر قیمت آن گرانتر از نمونه های کارخانه ای است در بازار استان مشتری چندانی ندارد.

لیلا جاویدی اظهار کرد: گلیم های بافت شده هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد در استان هایی مانند اصفهان به منظور جهیزیه دختران بازار خوبی دارد اما هزینه های حمل و نقل باعث شده که سود چندانی نصیب هنرمندان نشود.

وی تاکید کرد: پیمایش بیش از ۳۰۰ کیلومتر مسافت با توجه به خطرات جاده ای برای فروش محصولات صنایع دستی مقرون به صرفه نیست و نیاز است تا مسئولان برای این مشکل چاره ای عاجل بیاندیشند.

جاویدی با اشاره به اینکه با راه اندازی صندوق خرد محلی و مشارکت ۲۰ بانوی هنرمند در ماهور باشت از طریق صندوق کارآفرینی وام دریافت کرده ایم ابرازامیدواری کرد: با تکمیل امکانات زمینه افزایش انگیزه هنرمندان جهت فعالیت های تولیدی در این حوزه بیشتر شود.

نبودن مواد اولیه مورد نیاز تولید کنندگان صنایع دستی

یکی دیگر از هنرمندان صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه همسرش کارگر است و بیشتر هزینه های زندگی بر دوش خودش است می گوید: نبودن مواد اولیه مورد نیاز تولید دست بافته های صنایع دستی از مشکلاتی هنرمندان است که باعث تحمیل هزینه بر دوش فعالان و به جان خریدن سختی ها و خطرات جاده ای می شود.

کوکب پناهپوری با بیان اینکه ماهانه یک بار برای خرید نخ مورد نیاز صنایع دستی به شهررضا سفر می کند تاکید کرد:به دلیل متنوع بودن انواع نخ به منظور انجام سفارش مشتریان و کم بودن درآمد امکان خرید یک جای مواد اولیه برای هنرمندان نیست.

وی با بیان اینکه برخی از مشتریان متقاضی گلیم با بندهای محلی هستند تاکید کرد: با تبدیل پشم گوسفندان به نخ اقدام به بافت گلیم می کنم اما به دلیل نبودن کارگاه های رنگرزی دوباره ناچار به سفر به استان اصفهان برای رنگ کردن بندها هستم.

او اظهار کرد: گلیم در اندازه های مختلف و دست بافته های کوچک مانند آویز و جاقرآنی بیشترین تولیدات هنرمندان صنایع دستی استان را تشکیل می دهد.

نبودن امکانات و روی آوری به خیاطی

یکی دیگر از هنرمندان ساکن کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه یک قالیچه به ابعاد یک در ۲ متر مربع چهار میلیون تومان به فروش می رسد گفت: به دلیل سودآوری اندک مجبور به انجام دوخت لباس های محلی در کنار گلیم بافی هستم.

سکینه مبارکی تاکید کرد: اقدام به تولید صنایع دستی برای هنرمندان بیشتر به عنوان یک عشق و علاقه است تا کسب درآمد به همین دلیل در صورت ادامه روند نبود زیرساخت ها امکان به فراموشی سپردن برخی رشته های استان وجود دارد.

دولت از راه اندازی کارگاه های ریسندگی و بافندگی حمایت می کند

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:ایجاد کارگاه های ریسندگی و بافندگی در استان نیازمند مشارکت بخش خصوصی است اما میراث فرهنگی در صورت استقبال سرمایه گذاران با پرداخت تسهیلات بانکی از آنان حمایت می کند.

کاظم رحمانی تاکید کرد: با توجه به وجود تولید پشم از سوی دامداران عشایر و وجود ۳۵ هزار هنرمند در کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی کارگاه های ریسندگی و بافندگی در استان برای بخش خصوصی به صرفه است.

براساس آمار موجود سالیانه ۳۰۰ تن پشم از سوی عشایر استان تولید می شود که بخش عمده ای از این محصولات به دلیل نبودن بازار فروش سوزانده می شود.

وی در مورد برنامه های دولت برای ایجاد بازارچه های صنایع دستی با اشاره به اینکه تحقق این مهم از درخواست های دیرینه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد بوده است تاکید کرد: با وجود چند بار تامین اعتبار برای بازارچه صنایع دستی یاسوج اما به دلیل نبودن زمین احداث هنوز تلاش ها به منظور ایجاد این زیرساخت ناکام بوده است.

معاون صنایع دستی این اداره کل در کهگیلویه و بویراحمد ابراز امیدواری کرد: با رفع این مشکل در سفر دوم هیات دولت شاهد رونق تولیدات صنایع دستی در استان باشیم.

رحمانی عنوان کرد: یک سرمایه گذار برای احداث بازارچه صنایع دستی در گچساران جذب شده و در صورت تامین زمین مهمترین قطب تولیدات صنایع دستی استان صاحب بازارچه صنایع دستی می شود.

سایر برنامه های رونق صنایع دستی

وی با یادآوری اینکه اعزام هنرمندان به نمایشگاه های صنایع دستی به استان های مختلف کشور از دیگر برنامه های دولت برای معرفی و تامین بازار فروش محصولات صنایع استان است تصریح کرد:در مهر امسال ۹ هنرمند به نمایشگاه های ملی استان های تهران،اصفهان و زنجان اعزام شده اند.

رحمانی عنوان کرد:برپایی دوره های آموزشی در مناطق محروم و روستایی از دیگر راهبردهای حمایتی دولت به منظور افزایش کیفیت محصولات صنایع دستی است.

معاون صنایع دستی این اداره کل در کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: همچنین ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات بانکی تبصره ۱۸ به متقاضیان راه اندازی کارگاه های صنایع دستی در این استان در دولت سیزدهم پرداخت شده است.

رحمانی با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی ویژه رونق صنایع دستی با سود ۱۰درصد پرداخت شده، تاکید کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته به ازای ایجاد هر شغل در حوزه صنایع دستی ۸۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

معاون صنایع دستی این اداره کل در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تسهیلات بانکی یاد شده با یک ماه تنفس و دوره بازپرداخت سه ساله به ۱۲۰ نفر پرداخت شد .

رحمانی جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، کچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی را از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد برشمرد که نیازمند حمایت هرچه بیشتر است .

وی با بیان اینکه بیشترین دست بافته‌های استان در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود میزان تولید سالانه انواع صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد را ۲۰ هزار مترمربع عنوان کرد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی را در خود جای داده است .