کاشان - ایرنا - آیین نخستین نکوداشت پژوهشگران حوزه کاشان شناسی با حضور مسوولان شهرستانی و اقشار فرهنگی در کاشان برگزار و از هفت پژوهشگر این حوزه تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این مراسم شامگاه یکشنبه با هدف تجلیل از پژوهشگران فعال در حوزه های مردم شناسی، فرهنگ عاشورایی، تاریخ، ادب، معماری، بافت تاریخی و فرش کاشان برگزار شد.

در این مراسم از استادان حسین معتمدی در حوزه فرهنگ عاشورایی، شیرین صوراسرافیل در حوزه فرش دستباف، ثریا بیرشک در حوزه معماری و شهرسازی، حسین فرخ یار در حوزه معماری، عباس تراب زاده در حوزه مردم شناسی، افشین عاطفی در حوزه شعر و ادب و حسن عاطفی در حوزه تاریخ و کاشان پژوهی تجلیل شد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان در این آیین گفت: پژوهش حرکت در فضای ناشناخته است و ذهن محقق در بین مجهولات حرکت کرده تا به معلومات برسد و شاید بتوانیم بگوییم بزرگ ترین پرسش پژوهشگر از طبیعت و هستی است و هرکس از نگاه خود به طبیعت می نگرد.

احمد دانایی‌نیا افزود: یک پژوهشگر از حوزه فرش و با نگاه خاص و دیگری از زاویه تاریخ به مسائل نگاه کرده و این نگاه ها علم را ایجاد می کنند.

وی اظهار کرد: علم نامتناهی است و هرچه جلو می رویم بن بست های علمی جدید که شیرین است را مشاهده می کنیم و دایره علم بسیار عمیق است و هرچه در این دایره شناور شویم در نقطه آغاز قرار داریم.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان بیان کرد: حضور استادان پژوهشگر به مثابه مشعل فروزان هستند و امیدواریم فضای کشور در حوزه های مختلف آکنده از پژوهش باشد.

دانایی نیا گفت: باید پژوهش جایگاه نخست در هر عرصه ای را داشته باشد و امیدورایم ریل گذاری ها به گونه ای باشد که همه ساله بتوانیم از پژوهشگران حوزه کاشان شناسی تجلیل کنیم.

کاشان که به دلیل سبقه فرهنگی، مذهبی، اعتقادی و مردمان متدین از دیرباز به دارالمومنین مشهور است، در زمره شهرستان‌های با ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف و نگاه ویژه حاکمیت به شمار می‌رود.

این خطه با مساحت چهار هزار و ۳۹۲ کیلومتر مترمربع و جمعیت ۳۶۴ هزار و ۴۸۲ نفر بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، پرجمعیت‌ترین شهرستان اصفهان پس از مرکز این استان و بیست و هشتمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود.

منطقه عالم‌پرور کاشان در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان، به عنوان نخستین تمدن یکجانشینی و شهرنشینی به قدمت محوطه باستانی سیلک با پیشینه‌ بیش از هشت هزار سال به عنوان پایگاه تاریخ تمدن بشری درخشان در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری محسوب می‌شود و مجموعه باغ جهانی فین این شهرستان نیز تا پیش از شیوع ویروس کرونا پربازدیدترین مکان تاریخی و گردشگری کشور بوده است.