به گزارش خبرنگار ایرنا، میدان فتح در ورودی جنوب غربی پایتخت واقع شده و به واسطه نقطه مرزی مناطق مهرآباد جنوبی، تهرانسر، یافت آباد و حتی اسلامشهر و شهریار با میدان فتح بدلیل محدود بودن معابر این میدانگاه یکی از نقاط پر ترافیک پایتخت محسوب می شود.
یکی از شهروندان در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: روزانه بیش از نیم ساعت در گره ترافیکی این میدان گرفتار هستم و بدلیل حجم بالای تردد خودروها دیگر این مسیر گنجایش این میزان تردد را ندارد.
وی که خود را مرتضی محمدی ساکن منطقه مهرآباد جنوبی معرفی می کند، گفت: وجود فرودگاه مهرآباد موجب شده که این نقطه از شهر با محدودیت و عقب ماندگی های فراوان مواجه شود و این منطقه از بسیاری از کارهای عمرانی و رفاهی همچون مترو و بزرگراه محروم بماند.
وی ادامه داد: در این شرایط پیشرفت و افزایش جمعیت دیگر نباید فرودگاهی با این همه حجم پرواز در منطقه شهری قرار داشته باشد و از مسوولین درخواست داریم این فرودگاه را به مکان دیگر منتقل کنند تا شاهد پیشرفت در مناطق جنوب غربی پایتخت باشیم.
این شهروند تهرانی افزود: البته مدتی است که کارگاه های عمرانی در اطراف میدان فتح شکل گرفته که شهرداری با توسعه شاخه غربی بزرگراه یادگار تلاش دارد این گره ترافیکی را رفع کند.
طرح از پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار است
در این باره معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) طبق طراحیهای صورت گرفته، به صورت یک زیرگذر روباز با طول حدود ۲ کیلومتر از محدوده خیابان دستغیب آغاز و پس از گذر از مسیر میدان جی، پادگان جی، تقاطع بلوار استاد معین و میدان فتح به بزرگراه فتح متصل می شود، گفت: در این پروژه علاوه بر احداث زیرگذر، چند دستگاه پل و یک تونل، احداث دسترسی های جدید، اصلاحات هندسی معابر موجود و شبکه جمع آوری و هدایت آبهای سطحی با هزینه ای بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال اجرا خواهد شد.
عباس شعبانی با اشاره به فعالیت اجرایی در جبهههای مختلف کاری، گفت: در محدوده پادگان جی از ۳۰۰ حلقه شمع مورد نیاز برای احداث زیرگذر تاکنون ۱۰۰ حلقه شمع اجرا و حدود ۲۰۰ حلقه شمع در مرحله حفاری و آرماتورگذاری است این در حالی است که عملیات حفاری و خاکبرداری بخشهایی از زیرگذر نیز در حال انجام است.
وی معارضین شناسایی شده تاسیساتی در مسیر احداث زیرگذر را شامل لوله ۱۲ اینچ گاز، لوله ۶ اینچ آب و کابل برق فشار قوی دانست.
شعبانیآزادسازی اراضی مورد نیاز طرح در محدوده پادگان جی (اراضی ارتش) را زمینه ساز اجرای شمع های زیرگذر دانست و افزود: در این خصوص توافقاتی با مسئولین مربوطه صورت گرفته است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با یادآوری اینکه طی سال های گذشته در محدوده میدان فتح ۲ دستگاه پل و بخشی از زیرگذر محور اصلی احداث شده از ادامه عملیات خاکبرداری در این محدوده خبر داد و گفت: بخشهایی از تقاطع غیرهمسطح میدان فتح که در جریان ترافیک عبوری قرار ندارد، شامل عملیات اجرای فونداسیون، دیوار پل جهتی غرب به شمال و نیز پلهای همسطح تقاطع در حال اجرا است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) از میدان شهیدان(جی) آغاز شده و پس از عبور از اراضی پادگان جی در تراز منهای یک (زیرگذر) تا غرب میدان فتح و سپس از طریق بزرگراه فتح تا تقاطع بلوار بهار و نهایتا بزرگراه شهید بروجردی ادامه پیدا می کند.
معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران اعلام کرده که مجموع این طرح که بیش از ۹ کیلومتر است در سه فاز تا پایان سال ۱۴۰۳ به اتمام می رسد که قرار است فاز اول طرح بزرگراه شهید بروجردی تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
طبق گفته های مدیران شهری به نظر می رسد رفع گره ترافیکی میدان فتح تا پایان سال ۱۴۰۳ به پایان برسد.