نوشهر- ایرنا- تکمیل طرح های نیمه تمام در غرب مازندران به تاکید کارشناسان و سرمایه گذاران بهترین و کوتاه ترین راه تحقق سرمایه گذاری در این منطقه است که باید در اولویت برنامه ریزی مسوولان دستگاه های ذیربط این استان قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، هم اکنون ۲۰۰ طرح نیمه تمام در زمینه های مختلف گردشگری در غرب مازندران نیازمند بررسی و ساماندهی است که از دولت جهادی سیزدهم انتظار است که با هدف توسعه همه جانبه این مناطق و برای بهره برداری این طرح ها تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کند.

این در حالی است که علاوه بر طرح های نیمه تمام حوزه گردشگری، شماری از طرح های اقتصادی نیمه تمام در زمینه های راه سازی ، ساحلی ، کشاورزی و شیلاتی وجود دارد که باید برای آنها هم چاره اندیشی بشود.

تکمیل طرح های نیمه تمام اولویت دولت سیزدهم برای آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی است که بارها از سوی رییس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است؛ آیت الله رییسی رییس جمهور بویژه در سفرهای استانی ضمن موافقت با تخصیص اعتبارات و منابع لازم برای تکمیل طرح های نیمه تمام اعلام کرده است" بنای ما این است که در استان‌ها کارهای نیمه تمام را به سرانجام برسانیم."

شهرستان های نور ، نوشهر ، چالوس ، کلاردشت ، عباس آباد ، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران دارای ظرفیت های متعالی در حوزه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ،

از جمله سواحل ، دریا، جنگل و کوهستان است که شکوفایی آنها نیازمند برنامه ریزی اصولی ، حمایت های همه جانبه مسوولان امر است که دولت سیزدهم از یکسال گذشته تاکنون توانسته ظرفیت های منطقه را شناسایی و بتدریج برای آنها برنامه ریزی کند.

برآیندها مبین این است که پیگیری‌های مستمر مسوولان ارشد مازندران در قالب برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری برای جلب نظر فعالان اقتصادی برای راه اندازی واحدهای مورد نظرشان این استان را در مسیر و ریل توسعه اقتصادی قرار داده است.

مازندران با افزون بر سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت (یک سوم جمعیت آن در غرب مازندران سکونت دارد) و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب در جهت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری جدید برای دولت سیزدهم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تکمیل طرح نیمه تمام کوتاه ترین راه تحقق سرمایه گذاری

در همین پیوند ، استاد دانشگاه های غرب مازندران گفت : مقوله سرمایه گذاری یک مثلث است که اضلاح آن سرمایه گذار، سرمایه پذیر و مردم تشکیل می دهد یعنی زمانی به دنبال سرمایه گذاری باشیم که انتفاعش مردم باشد که در واقع هم مشارکت مردم و هم انتفاع مردم را داشته باشیم.

محمدرضا اورمزدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : باید ببینیم از سه ضلع یادشده چه هدفی را می خواهیم تا آن را دنبال کنیم و سرمایه گذاری در کدام بخش با توجه با کدام اولویت استان و منطقه بر اساس سند افق چشم انداز ۱۴۰۴ یا سند توسعه ملی یا سند استانی انجام می شود.

وی اظهارداشت : مهم این که در راستای این اهداف حرکت می کنیم یا این مقوله سرمایه گذاری چیزی خودخواسته هست یا به دنبال یک روش جدید خارج از اسناد بالادستی هستیم و یا همچنین به دنبال این هستیم از طریق جذب سرمایه گذاران کمک کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد : نخستین مساله سرمایه گذاری، امنیت خاطر اقتصادی است که در ابعاد مختلف حالا با توجه اولویت بندی استان به عنوان مثال کشاورزی، شیلاتی ، گردشگری ، هتلداری است می خواهیم جذب سرمایه گذار کنیم و چه هدفی روشنی را دنبال می کنیم و آیا صرفا به دنبال یک تبلیغات رسانه ای باشیم که با چنین نگرشی به طور قطع پروژه ای نخواهیم داشت، وقتی ما سازوکارهای اجرایی سرمایه گذاری نداریم خوب نمی توانیم در این قضیه مانور تبلیغاتی هم داشته باشیم.

اورمزدی تصریح کرد : ما باید به دنبال زیرساخت ها باشیم تا آن را ایجاد کنیم بعد به دنیال جذب سرمایه گذار باشیم و این زیرساخت ها امروز مشخص و معین است یعنی این که دولت و دستگاه های اجرایی چه نوع مشوق ها و کمک ها و امکاناتی به یک سرمایه گذار در یک منطقه می دهند برای سرمایه گذاری در ابعادی که عرض شد.

وی اضافه کرد : اگر هم همایشی در این همین ارتباط برگزار می کنیم باید این زیرساخت های سرمایه گذاری را آماده کنیم چون سرمایه گذار به دنبال این است که ببیند چه می تواند بگیرد و چه تحویل بدهد یعنی باید ببیند آورده دولت چیست در این بخش و ما در این همایش چه مجموعه هایی سرمایه گذاری می توانیم تعریف کنیم.

این پژوهشگر استان مازندران یادآور شد : نکته دیگر این که باید مکان یابی مناسبی در انجام این مهم داشته باشیم اگر این مهم انجام شود می توانیم بگوییم در راستای جذب سرمایه گذار ی داریم حرکت می کنیم ضمن این که خروجی اینگونه همایش های سرمایه گذاری در کشور باید دقیق بررسی شود.

اورمزدی با تاکید بر تکمیل پروژه های نیمه تمام ادامه داد : در غرب مازندران پروژه های ناتمامی زیادی داریم یعنی سرمایه گذارانی آمدند سرمایه گذاری کردند و سالهاست به علت کاغذبازی اداری نتوانستند در زمان معین سرمایه گذاری که مدنظر شان بوده به بهره برداری برسانند و ضروری است این طرح ها به اتمام برسد تا بعد برای طرح های جدید اقدام کرد.

وی گفت : به عنوان مثال در غرب مازندران ۲۰۰ پروژه نیمه تمام وجود دارد که سالهاست بلاتکلیف رها شده و مشکلات فراوانی هم بوجود آورده است که در صورت تکمیل آنها بهترین راهبرد تحقق سرمایه گذاری در این منطقه است.

استاد دانشگاه های غرب مازندران افزود : پروژه های جاده سازی - راه سازی ، آزاد راه هایی که سالهاست مردم غرب مازندران چشم انتظار بهره برداری آن هستند به طور مثال آزادراه تهران - شمال هنوز تکمیل نشده و مشکل ترافیک و زباله حل و آلودگی ساحلی هم حل نشده است و آزاد راه قزوین - تنکابن از جمله پروژه هایی است که مردم به دنبال تحقق آن هستند ، برنامه ریزان همایش های سرمایه گذاری دقت لازم را داشته باشند.

وی اظهار امیدواری کرد که با بهره برداری این طرح های نیمه تمام برای توسعه استان و منطقه گام هایی موثری برداشته شود.

راه انداری پنچره واحد سرمایه گذاری در استان

استاندار مازندران در اولین همایش فرصت های سرمایه گذاری استان مازندران گفت: صدور مجوزهای سرمایه گذاری در استان با راه اندازی پنجره واحد با همراهی دستگاه های اجرایی به یک ماه کاهش یافت.

سیدمحمود حسینی‌پور با بیان این که در سال‌های گذشته بسیاری از فعالان اقتصادی برای دریافت مجوزهای سرمایه گذاری مدت ها در پشت در مدیران معطل می ماندند، افزود: این خبر خوش را به شما می دهم که با راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری در کمتر از یک ماه بعد از ثبت درخواست، فعال اقتصادی حتی بدون آنکه یکبار به اداره ای مراجعه کند، مجوز فعالیت آن صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در مازندران باید از سوی مسوولان و بخش خصوصی به گفتمان تبدیل شود و برای شکوفایی اقتصاد این دیار برنامه هایی را در دست اجرا داریم.

شناسایی ۱۲۳ فرصت سرمایه گذاری جدید

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران هم گفت: ۱۲۳ فرصت سرمایه‌گذاری جدید برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق کسب و کار در استان شناسایی و به فعالان اقتصادی معرفی شد.

سید اسماعیل هاشمی افزود: در یکسال گذشته با درایت دولت سیزدهم فرصت های جدید سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف کشاورزی، زیرساختی، صنعتی و تولیدی با محوریت دانش‌بنیان‌ در استان شناسایی شد که به طور حتم با همراهی بخش خصوصی برای شکوفایی این ظرفیت های جدید اقدام خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: با همراهی نخبگان دانشگاهی و ایده پردازی های جدید، شناسایی فرصت های سرمایه گذاری دیگر در استان در دستور کار است که به طور حتم شکوفایی این ظرفیت ها در کوتاه مدت حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار شغلی نصیب مازندران خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت: طرح‌های نیمه تمام حوزه راه در استان مازندران با درایت دولت و سرمایه‌گذاری پنج هزار میلیارد تومانی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) تکمیل خواهد شد.

رضا علیخانی با بیان این که، پُل ،تونل و جاده‌های نیمه تمام چهره مخدوشی به محورهای مواصلاتی اصلی و فرعی استان داده که طبق برنامه‌ریزی‌های اصولی درصدد رفع این چالش هستیم.

وی بدون اشاره به تعداد طرح‌های نیمه تمام در حوزه راه مازندران، ادامه داد: طبق پیگیری‌های مستمر عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان قرار است قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) برای تکمیل این طرح‌ها طبق انعقاد تفاهم‌نامه‌ای که در هفته‌های آینده منعقد خواهد شد، به میدان بیاید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران اضافه کرد: قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) برای تحقق این امر سرمایه‌گذاری پنج هزار میلیاد تومانی در این حوزه انجام خواهد داد که این امر در کوتاه مدت طرح‌های نیمه تمام حوزه راه مازندران را به سرانجام می رساند.

علیخانی گفت: در کنار این سرمایه‌گذاری، وزارت راه و شهرسازی با تهاتر زمین تحت تملک خود در استان نسبت به پرداخت اعتبارات هزینه شده قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در این حوزه اقدام خواهد کرد.

برای تکمیل طرح های نیمه تمام به اعتبار دولتی بسنده نشود

وی با بیان این که برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام در حوزه های مختلف عمرانی و اقتصادی استان تنها نباید به اعتبارات دولتی بسنده کرد، افزود: ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در استان در قالب‌های مختلف می تواند روند توسعه این دیار را هموار کند.

فرماندار نوشهر گفت : ۱۵ فعال اقتصادی در مجموع با بیش از یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار آماده سرمایه‌گذاری در این شهرستان هستند.

رستم زرودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : رغبت سرمایه گذاری در این شهرستان بیشتر در زمینه ساخت مراکز اقامتی، پذیرایی، رفاهی، ایجاد تاسیسات دریایی، صنایع تبدیلی در حوزه شیلات، فراهم کردن امکانات ورزشی های آبی و سایر بخش هاست.

وی اظهارداشت : نوشهر به واسطه برخورداری از موقعیت های ممتاز و ظرفیت های منحصربفرد نظیر همسایگی با دریای خزر، جنگل های سرسبز هیرکانی خزری، آثار طبیعی و تاریخی از جمله مجموعه گردشگری سد آبی و خاکی آویدر، موزه مردم شناسی کندلوس، پارک جنگلی سی سنگان، فرودگاه، بندر، گمرک، دانشگاه علوم دریایی و دیگر مزیت ها چنین شرایطی اشتیاق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این شهرستان را دوچندان کرده است.

وی ادامه داد : این شهرستان گردشگرپذیر غرب مازندران با داشتن همه این مزیت ها نیاز به برنامه ریزی و تبلیغات برای جذب سرمایه گذار ندارد چرا که آمار پرونده های موجود با موضوع سرمایه گذاری در فرمانداری شهرستان خود گویای این ادعاست.

لزوم رفع موانع سرمایه گذاری

فرماندار نوشهر قوانین دست و پاگیر محیطی و تاخیر در پاسخ استعلام ها را به عنوان چالش جدی سرمایه گذاری در این منطقه برشمرد و گفت : به علت فاصله اندک کوه تا دریای خزر و وجود آبزیان در دریای خزر و هم چنین گونه های جانوری در جنگل های هیرکانی خزری در دهه ۵۰ بیشتر عرصه های طبیعی این شهرستان زیرپوشش منطقه حفاظت شده البرز مرکزی رفته و متاسفانه این وضعیت قدرت مانور هرگونه سرمایه گذاری بخش خصوصی از سوی مسوولان را سلب کرده است.

زرودی با اشاره به برگزاری اواخر هفته جاری همایش سرمایه گذاری در غرب مازندران افزود : همایش شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در حقیقت مهم ترین اهداف آن تحقق شعار سال رهبری، رییس جمهوری و استاندار مازندران است چنین همایش هایی در حقیقت دنباله روی فرصت های مغفول، طرح های راکد، نیمه تمام یا جدید است.

وی از مسوولان دست اندرکار خواست تا برای تسهیل ضوابط و بازنگری قوانین زیست محیطی برای سرمایه گذاری در این شهرستان تدابیری بیندیشند.

شماری از سرمایه گذاران در غرب مازندران قوانین دست و پاگیر محیطی و تاخیر در پاسخ استعلام ها را از جمله چالش های فراروی خود برشمردند و بر لزوم توجه بیشتر به سرمایه گذاران و تکمیل طرح های نیمه تمام در این منطقه کردند.

آنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند : در شرایط کنونی بهترین راهبرد این است که طرح های نیمه تمام حوزه های مختلف منطقه غرب مازندران تکمیل و بهره برداری برسد چون با بهره برداری آنها به طور قطع نمودار سرمایه گذاری در منطقه به متعالی ترین جایگاه خواهد رسید که با انجام این مهم پرونده علاقه مندان به سرمایه گذاری نیز قطورتر نخواهد شد.

کبیری یکی از این سرمایه گذاران منطقه غرب مازندران خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر به ویژه ترکیه حدود پنج هزار هتل ساخته شد که از این تعداد حدود ۵۰۰ باب آن هتل پنج ستاره است ، افزود : در ایران و مازندران فردی که سرمایه گذاری می کند به خاطر عشق و علاقه به وطن است و غیر از آن در فرآیند دریافت مجوزها خیلی اذیت می شود به طوری که برخی از سرمایه گذاران در مسیر دریافت مجوزها پیشیمان و منصرف می شوند.

لزوم تهیه طرح جامع برای سرمایه گذاری

در این ارتباط، اورمزدی استاد دانشگاه معتقد است باید برای سرمایه گذار برنامه ریزی کوتاه مدت ؛ میان مدت و بلندمدت پیش بینی شود و مهمتر این که طرح جامع گردشگری در مازندران و غرب این استان داشته باشیم تا همه موارد از صفر تا صد مباحث گردشگری نیز دقیق ساماندهی و اجرایی بشود.

وی اظهارداشت: با داشتن طرح جامع گردشگری به طور قطع سرمایه گذار می داند در کدام مکان طرحش را ایجاد کند و باید بداند که سرمایه اش را در کجا هزینه می کند اکنون سرمایه اش نه تنها هدایت نمی شود بلکه به بطالت می رود این نکته ای است که برنامه ریزان باید به آن توجه کنند.

به تاکید این استاد دانشگاه پروژه ها باید چشم انداز و دولت و نهادهای مربوط هم برنامه مشخص داشته باشد تا طرح ها سالها نیمه تمام نماند.

به اعتقاد کارشناسان غرب مازندران دارای ظرفیت های بی بدیل در حوزه گردشگری، میراث طبیعی و ساحلی و حتی کشاورزی است که متاسفانه از ادوار مختلف تاکنون برای شکوفایی آن به معنای واقعی برنامه ریزی و سرمایه گذاری اصولی نشده است.

آنان سرمایه گذاری را کلید واژه توسعه در منطقه غرب مازندران می دانند و تاکید دارند که با بهره برداری طرح های نیمه تمام غرب مازندران که پرشمار هستند بخش از اعظم راهبرد سرمایه گذاری در این منطقه استان نیز محقق می شود.

برآیند عملکرد دولت مردمی سیزدهم نشان داده است که عزم خود را برای حل بسیاری از چالش ها و تامین نیازهای مردم جزم کرده و در منطقه غرب مازندران نیز فرمانداران هفت شهرستان منطقه علاوه بر داشتن راهبرد مشخص در اتمام پروژه های نیمه تمام برای جذب سرمایه گذار در منطقه تدابیر ویژه ای بیندیشند.