تهران - ایرنا- رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: دانشگاه‌ها باید در میدان حل مساله حضور جدی داشته باشند، بسیاری از دانشگاه‌ها برای اثبات موقعیت خود بجای اینکه به مأموریت‌ها و جایگاه خود بیاندیشند صرفاً به رتبه بندی‌های عمومی با معیارهای ساده سازی شده بیرونی تکیه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، منصور انبیاء روز دوشنبه در آیین تجلیل از نام‌آوران، پژوهشگران و فناوران نمونه دانشگاه علم و صنعت و افتتاح ناحیه نوآوری این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه به عنوان نقطه کانونی می‌تواند پیشرفت کشور را در همه‌ زمینه‌ها تضمین کند، دانشگاه از طریق دانش‌آموختگان خود نقش مهمی را در همه‌ دستگاه‌ها و سازمان‌ها ایفا می‌کند.

وی افزود: در دانشگاه علم و صنعت بر اساس رسالتی که برعهده دارد گفتمان‌های مختلفی پیگیری می‌شود. یکی از گفتمان‌های غالب، گفتمان علم و فناوری است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: گفتمان‌ها همواره بر بلندای اندیشه‌های سرمایه‌ انسانی جریان پیدا می‌کند و یکی از ملازمات فراگیری آنها تکریم سرمایه‌های انسانی است، بنابراین بخشی از جشنواره را هر سال به تکریم برگزیدگان با هدف الگو سازی از آنها اختصاص می‌دهیم.

انبیاء خاطرنشان کرد: در هیچ دوره ای دانشگاه تا این حد خود را مقیّد به پاسخگویی مسایل و نیازهای جامعه نمی‌دانست و در این راستا انتظار می رود صنایع برای استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه پیش‌قدم شوند تا هم نیاز جامعه مرتفع شود و هم احساس رضایت بیشتری به دانشگاه، اساتید و دانشجویان دست بدهد.

وی به کارکرد دانشگاه اشاره کرد و گفت: سه کارکرد معمول دانشگاه یعنی آموزش، پژوهش و ارتباط با صنعت و جامعه در واقع بیانگر کارکردهای تکنیکی دانشگاه است به عبارتی زلف همه کارکردهای دانشگاه به نوعی به زلف پژوهش گره خورده است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اهداف پژوهش را در یک جمله بیان کردند، ایشان فرمودند؛ هدف پژوهش دو مورد است. یکی رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان پژوهش و فناوری و هدف دوم از پژوهش، حل مسأله کنونی و آینده کشور است. این اهداف را باید به عنوان یک سند بالا دستی و نقشه راه، سرلوحه فعالیت‌های خود قرار بدهیم. در یک کلام هدف از پژوهش تولید علم نافع و رفع مشکلات کشور است.

انبیاء تاکید کرد: پژوهش از این جهت برای دانشگاه‌های معتبر بسیار مهم است، چون تنها راه تولید دانش، پژوهش است و از طرفی مهم‌ترین رکن تعالی، رشد و توسعه قدرت یک کشور دانش است. اینجاست که جایگاه پژوهش مشخص می‌شود و همین پژوهش و دستاوردهای پژوهشی است که دانشگاه‌های معتبر را از دانشگاه‌های غیر معتبر متمایز می‌کند البته معیارهایی برای ارزیابی موفقیت پژوهش وجود دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از دانشگاه‌ها برای اثبات موقعیت خود بجای اینکه به مأموریت‌ها و جایگاه خود بیاندیشند صرفاً به رتبه بندی‌های عمومی با معیارهای ساده سازی شده بیرونی تکیه می‌کنند. این در حالی است که شرایط دانشگاه‌ها در داخل با دانشگاه های خارجی با یکدیگر متفاوت است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: این دانشگاه در راستای وظایف خود با جامعه و صنعت همواره تلاش کرده است در مسیر حل نیازها و مشکلات جامعه و صنعت حرکت کند و در این مسیر طی سال های اخیر ماموریت‌های جدیدی نیز بر ماموریت‌های خود از قبیل تربیت نیروی انسانی متخصص تا مشارکت در حل مسایل اساسی کشور، مأموریت‌های سرآمدی علمی- پژوهشی (توسعه مرزهای دانش)، ارائه خدمات و راه کارهای صنعتی و فناورانه به جامعه و صنعت، ایجاد توسعه و بومی سازی فناوری‌های مورد نیاز، اشتغال آفرینی فاخر و دانش بنیان، اولویت دادن حوزه های میان رشته‌ای، توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان برای حمایت از برنامه‌های اقتصاد دانش محور و اقتصاد مقاومتی و توسعه زیرساخت‌های پژوهشی را اضافه کرده و در دستور کار خود قرار داده است.

انبیاء حل مساله را از وظایف پژوهشگران عنوان کرد و افزود: حل مساله آنچنان اهمیتی دارد که رهبر معظم انقلاب در دیدار مهرماه امسال با نخبگان فرمودند شاخص ارزیابی استاد و نخبه باید حل مسأله باشد، این توقع که امروزه دانشگاه‌ها باید در میدان حل مساله حضور جدی داشته باشند؛ به سبب افزایش قابل توجه سهم دانش در اداره اقتصاد و جامعه امروزی است. دانشگاه‌ها نیز بر همین اساس مأموریت‌های اولیه آموزشی و پژوهشی خود را باز تعریف کرده و مهم‌تر اینکه به صورت مستقیم نقش‌های مهمی را در صنعت و جامعه پذیرفته‌اند که در چهار محور قابل دسته‌بندی است.

به گزارش ایرنا، آیین تجلیل از نام آوران، پژوهشگران و فناوران نمونه امروز در دانشگاه علم و صنعت با حضور محمد سلیمانی قائم مقام وزیر علوم، روسای بعضی از دانشگاه ها و و پژوهشگران و فناوان نمونه برگزار شد.

پیش از این مراسم، ناحیه نوآوری دانشگاه علم و صنعت در فضایی به وسعت ۳۳۰ هکتار با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم و رئیس دانشگاه در شرق تهران گشایش یافت.