تهران- ایرنا- رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با رویکرد علمی و پژوهشی توانستیم در مقابله با این پدیده، دستیابی به اهداف و روند کاهشی آن موفق عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی مویدی خرم‌آبادی در همایش اقتصاد پنهان با بیان اینکه برگزاری این رویداد در ارتقای نظام بهره‌وری و پیگیری اهداف موثر خواهد بود، خاطرنشان کرد: این رویکرد توانست به ویژه در پدیده‌ای که یک‌پنجم تجارت کشور را به خود اختصاص داده و دغدغه فکر و اندیشه همه مسئولان بوده، کمک شایان توجهی کند.

وی با بیان اینکه شهروندان اصلی‌ترین گروهی هستند که قاچاق بر آنها تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: با رویکرد جامع‌نگر می‌توانیم در جهت کاهش قاچاق گام برداریم و به گونه اثر بگذاریم که نسل‌های بعد بتوانند بهره ببرند.

مویدی تاکید کرد: برای برخورد با این پدیده پنهان و چند بُعدی، تلاش شد یک رابطه هدفمند، عمیق و تامل برانگیز با دانشگاهیان و صاحب‌نظران برقرار شود تا به موضوع اقتصاد پنهان در ابعاد مختلف بپردازیم.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: باید پیوندی بین علم و عمل اتخاذ شود تا بتوانیم آگاهانه به این جنگ پنهان و نفس‌گیر برویم که تجارت و بازار و اقتصاد را درگیر کرده است.

مویدی خاطرنشان کرد: امروز می‌توانم ادعا کنم هر سیاست، برنامه و اقدامی در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان نهادی برنامه‌ریز و سیاست‌گذار، خارج شود متاثر از فکر صاحب‌نظران و متاثر از علم است.

وی با تاکید بر اینکه بعد از چند دهه مبارزه خیابانی و پلیسی به سراغ دانشگاه رفته‌ایم، اظهار داشت: سامانه‌های تجاری حاصل مطالعاتی بود که با پیگیری‌های دستگاه‌های مختلف اجرایی شد، به عنوان مثال رجیستری تلفن همراه که ۹۰ درصد از ۱۲ میلیون دستگاه‌های مورد استفاده سالانه کشور به صورت قاچاق مبادله می‌شد و میلیاردها دلار را به جیب مافیا می‌رساند؛ اما اکنون هیچ تلفن همراهی بدون ثبت قانونی نمی‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یکی از مشکلات دیگر رتبه بندی و اعتبار سنجی کارت بازرگانی بود؛ اما امروز با سیاست‌های اتخاذ شده ۲۰ دستگاه باید اهلیت و شایستگی فعال اقتصادی را تایید کنند و بر همین اساس هر بازرگان اعتبار، هویت و جایگاه مشخصی دارد.