تهران- ایرنا- وزیر کشور با بیان اینکه قاچاق کالا بیش از آنکه آثار اقتصادی داشته باشد، آثار فرهنگی و اجتماعی دارد، گفت: شفافیت اقتصادی ضرورت قطعی است که مانع اقتصاد ناسالم مانند قاچاق در بخش‌های مختلف می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، احمد وحیدی در همایش اقتصاد پنهان اظهار داشت: قاچاق در آغاز به نظر اقتصادی می‌آید؛ اما بیش از آنکه آثار اقتصادی داشته باشد آثار فرهنگی و اجتماعی در حوزه‌های مختلف جامعه را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه پیدا کردن ریشه‌ها و عوامل این پدیده و یافتن راه‌حل برای آن اهمیت ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: اقتصاد پنهان، یک نوع بی‌ثباتی اقتصادی، گسترش فساد عدم اطمینان به بازار را به ذهن می‌آورد؛ زیرا هر اقتصادی خارج از روال قانونی باشد اقتصاد پنهان محسوب می‌شود.

وحیدی با بیان اینکه کالایی که شفافیت نداشته باشد، قاچاق محسوب می‌شود، تاکید کرد: وقتی راجع به اقتصاد پنهان صحبت می‌کنیم؛ یعنی عدم شفافیت در مبادلات را بیان کرده‌ایم، به همین دلیل شفافیت اقتصادی ضرورت قطعی است که مانع روند ناسالم می‌شود.

وزیر کشور تاکید کرد: میزان عدم شفافیت، میزان اقتصاد پنهان را مشخص می‌کند و می‌تواند از کاهش این پدیده جلوگیری می‌شود.

به گفته وی، اقتصاد پنهان نظام مالیاتی را به هم می‌زند، تبادلات سالم اقتصادی را با مشکل مواجه می‌کند، موجب اختلال در تولید می‌شود و به طور کلی همه اقتصاد به هم می‌ریزد و از سوی دیگر فساد را به دنبال دارد که موجب توسعه فساد اداری را توسعه می‌شود.

وحیدی با بیان اینکه این روند اعتماد به نظام اداری را از بین می‌برد، تاکید کرد: برای سامان دادن این وضعیت پیچیده، به صورت علمی، با قانون و فناوری یا آن مواجه شد.

وزیر کشور تصریح کرد: اقتصاد پنهان باید یکی از کارهای دولت سیزدهم رسیدگی باشد تا زنجیر زشتی که به اقتصاد کشور بسته شده است، باز شود.