قزوین - ایرنا - دولت سیزدهم در زمینه خدمت رسانی به عشایر گام‌های بزرگ و بلندی برداشته و در همین راستا بسیاری از خدمات ارایه شده به این قشر در استان قزوین برای نخستین مرتبه رقم خورده است.

به گزارش ایرنا، یکی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم توجه و رسیدگی بیشتر به اقشار کم درآمد و توسعه مناطق کم برخوردار و محروم بوده و در همین راستا طرح های عمرانی و خدماتی قابل توجهی برای ارایه به عشایر کشور از جمله عشایر استان قزوین تدارک دیده شده و در دست اجرا و پیگیری قرار دارد.

این خدمات در زمینه بهسازی راه های دسترسی، مرمت قنوات و چشمه ها، ساخت مخازن آب، لوله کشی آب بهداشتی، احداث آبشخور برای دام های عشایر و توزیع پنل ها و آبگرمکن های خورشیدی بوده است.

خدمات رسانی به عشایر استان قزوین در دولت سیزدهم به تهیه و اجرای طرح های عمرانی محدود نشده بلکه در زمینه ارتقای سطح توانمندی های این قشر پرتلاش نیز حرکات نوینی شکل گرفته که در این گزارش به آنها اشاره می شود از جمله باید به تسهیلات ارزان قیمت، کلید خوردن پروژه گردشگری عشایر و برپایی نمایشگاه معرفی محصولات و سوغات این قشر اشاره کرد که همگی برای نخستین مرتبه رقم خورده اند.

حدود ۲ هزار و ۶۲۰ خانوار عشایری در مناطق مختلف استان قزوین زندگی می کنند

عشایر استان قزوین حدود ۳۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند و شغل اصلی آنها مانند سایر عشایر کشور دامپروری (پروش دام سبک) است.

ایل شاهسوند و کله کوهی از جمله بزرگترین گروه های جمعیتی عشایر استان قزوین به شمار می روند که قشلاق آنها در شهرستان بویین زهرا است و همچنین باید به ایلات کلهر اشاره کرد که در طارم سفلی ساکن هستند و طی سال از مناطق پایین دست این منطقه به ارتفاعات آن کوچ می کنند.

بخشی از اقوام عشایری استان قزوین نیز از اقوام لک و لر بوده و در بخش های کوهین و طارم سفلی ساکن هستند و گروه های پراکنده ای نیز در الموت زندگی می کنند.

جزئیات بیشتر را در این فیلم ببینید:

واکسیناسیون رایگان دام عشایر

جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین

بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای عشایر قزوین مصوب شده است

در جریان سفر رئیس جمهور به قزوین طی سال جاری اعتبارات چشم گیر و بی سابقه ای برای عشایر این استان مصوب شد که تخصیص آن بدون شک تحول چشمگیری را در سطح رفاه و معیشت خانوارهای عشایری قزوین به همراه خواهد داشت.

سعید ابیت، مدیر اداره امور عشایر استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای نخستین مرتبه ۵۲ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر امسال رییس جمهور برای ارایه خدمات در عرصه های مختلف به عشایر استان قزوین مصوب شد.

این مسوول با بیان اینکه اعتبارات یاد شده در زمینه های مختلف از جمله احداث راه، آبرسانی و اشتغالزایی عشایر استان قزوین مورد استفاده قرار خواهد گرفت،اظهار داشت: پیگیر تخصیص این اعتبارات هستیم تا طرح های مورد نیاز برای جامعه عشایری استان قزوین را زودتر به سرانجام برسانیم.

تامین آب شرب عشایر با اجرای ۴۲ پروژه

آب بهداشتی پایدار همیشه از نیازهای اصلی و دغدغه مهم جامعه عشایری بوده که با خشکسالی سال های اخیر از اهمیت بیشتری برخوردار شده است، در دولت سیزدهم خدمات متنوع و زیادی در این زمینه به عشایر استان قزوین ارایه شده است.

رییس اداره امور عشایر استان قزوین در این خصوص گفت: طی ۲ سال اخیر خدمات قابل توجهی به عشایر استان، به خصوص در زمینه آبرسانی و تامین آب شرب بهداشتی ارایه شده که در نوع خود بی نظیر بوده و جمعیت عشایری قزوین نیز به این مساله اذعان می کنند.

ابیت با بیان اینکه طی این مدت ۱۸ دهانه چشمه بهسازی شده و ۲۳ مخزن تامین و ذخیره سازی آب برای عشایر استان قزوین احداث شده و انتقال آب نیز در قالب یک پروژه تعریف و عملیاتی شده، تصریح کرد: اجرای بیش از ۱۰ کیلومتر خط انتقال آب شرب بهداشتی به مناطق عشایری قزوین از دیگر خدمات ارایه شده در زمینه آب بوده است.

وی اظهار داشت: طی همین مدت نیز در راستای کمک به فعالیت دامپروری عشایر استان قزوین که شغلی اصلی این قشر به شمار می رود، ۱۶۰ آبخشور دام برای آنها تهیه و جانمایی شده است.

این مسوول در ادامه از از اجرای طرح بهبود راندمان تولیدات دام و احیای صنایع دستی عشایر قزوین و برگزاری اردوی جهادی پزشکان در مناطق عشایری قزوین طی سال جاری با هدف خدمت رسانی بهتر به این قشر برای اولین بار خبر داد.

بیشتر بخوانید: 

اختصاص ۵۲ میلیارد تومان به عشایر قزوین، نشانگر حرکت دولت سیزدهم در مدار عدالت

اصلاح نژاد و بهره‌وری تولیدات دامی عشایر در کشور ضروری است

توانمندسازی عشایر قزوین در دستور کار قرار گرفت

گسترش چتر بیمه روستاییان و عشایر موجب تحقق عدالت می‌شود

پرداخت ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر قزوین

یکی دیگر از نیازهای مهم عشایر تامین مالی برای فعالیت های دامپروری و یا تقویت کسب و کارهای این حوزه است، دولت سیزدهم در این زمینه نیز تدابیر مناسبی اندیشیده و منابع قابل توجهی طی دو سال گذشته در اختیار عشایر قزوینی قرار گرفته است.

رییس اداره امور عشایر استان قزوین خاطرنشان کرد: طی سال گذشته و امسال ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر قزوینی ارایه شده است.

این مسوول با بیان اینکه پرداخت تسهیلات کم بهره به رونق دامپروری عشایر کمک زیادی می کند، خاطرنشان کرد: عمده این تسهیلات ارزان قیمت و کم بهره بوده و برای تقویت مشاغل عشایر در اختیار آنها قرار داده شده است.

به گفته وی، در قالب تفاهم نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره) درصدد هستیم تا با بخشی از تسهیلات پرداختی به اقشار کم درآمد در اختیار عشایر استان قزوین قرار بگیرد.

توزیع ۲۵۰ پنل خورشیدی بین عشایر قزوینی

تامین انرژی مورد نیاز عشایر به ماندگاری این افراد در محل زندگی آبا و اجدادی خود و زندگی بهتر و راحت تر آنها کمک می کند، در این زمینه نیز دولت سیزدهم با ارایه پنل های خورشیدی به عشایر خدمات خوبی به این قشر ارایه کرده است.

ابیت با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر همچنین ۲۵۰ پنل خورشیدی بین خانوارهای عشایری استان قزوین توزیع شده، یادآور شد: توزیع این پنل ها علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز عشایر، کمک حال آنان نیز در زمینه تولید محصولات هم خواهد بود.

این مسوول ادامه داد: کار توزیع پنل های خورشیدی برای خانوارهای عشایری استان قزوین همچنان ادامه داشته و در دستور کار است.

رییس اداره امور عشایر استان قزوین افزود: در کنار پنل های خورشیدی یاد شده، آبگرمکن های خورشیدی نیز در اختیار خانوارهای عشایری نیازمند قرار می گیرد.

ورود کمیته امداد برای توانمندسازی عشایر قزوینی

ورود بیشتر کمیته امداد به توانمندسازی عشایر و حمایت های این نهاد از این قشر بدون شک زمینه ارتقای توانمندی عشایر را فراهم می سازد، اقدامی که در استان قزوین محقق شده است.

ناصر ظاهری، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) قزوین نیز از تلاش و جدیت این دستگاه برای کمک به توانمندسازی عشایر استان خبر داد و گفت: در این رابطه طی سال جاری تفاهم نامه ای با اداره امور عشایر قزوین منعقد شده است.

این مسوول اظهار کرد: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کم بهره برای اشتغالزایی عشایر قزوین در زمینه دامپروری، صنایع دستی و گردشگری در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.

وی همچنین با بیان اینکه در پی ایجاد مرکز نیکوکاری در امور عشایر هستیم، اظهار کرد: در قالب تفاهم نامه یاد شده بخشی از وجوهات زکات جمع آوری شده از عشایر نیز برای اجرا یا تکمیل طرح های عمرانی اختصاص می یابد.

این مسوول تصریح کرد: در گذشته عشایر شریف و زحمت کش قزوین در صورت نیاز از خدمات کمیته امداد امام خمینی (ره) بهره مند بودند اما با عقد این تفاهم نامه با جدیت بیشتری به این قشر، به ویژه در عرصه توانمندسازی خدمت رسانی می شود.

گردشگری عشایر در قزوین فعال می شود

یکی از اقداماتی که در بهبود معیشت عشایر در کنار تقویت دامپروری موثر است، حمایت از تولید صنایع دستی و فعال سازی گردشگری عشایر است که در استان قزوین کلید زده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین نیز در این رابطه اظهار داشت: با همکاری اداره امور عشایر استان و سازمان جهاد کشاورزی در پی فعال کردن ظرفیت های بالقوه گردشگری در مناطق عشایری استان قزوین هستیم.

علیرضا خزائلی تصریح کرد: سبک زندگی ساده و غنی از حیث فرهنگی عشایر، صنایع دستی و تولیدات ارگانیک این قشر و زندگی آنان در دامان طبیعت جاذبه های خوبی را برای جذب گردشگر ایجاد می کند که تاکنون این مسایل کمتر مورد توجه قرار گرفته اما تلاش داریم تا با تهیه برنامه هایی با همکاری اداره عشایر و سازمان جهاد کشاورزی استان در قالب پروژه پیشران گردشگری کشاورزی در این زمینه گام برداریم.

این مسوول حوزه گردشگری افزود: بالفعل کردن ظرفیت های گردشگری در جوامع عشایری قزوین ضمن معرفی فرهنگ غنی این قشر پرتلاش به جامعه، در بهبود وضع معیشت عشایر نیز تاثیر بسزایی دارد.

وی در ادامه با اشاره به راه اندازی نخستین نمایشگاه محصولات و سوغات عشایر قزوین در مجموعه تاریخی سعدالسلطنه که از روز گذشته آغاز شده، اظهار داشت: این گونه رخدادها به معرفی و فروش محصولات و سوغات عشایر استان کمک می کند و تلاش داریم تا این روند در طول سال همچنان تداوم داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین همچنین گفت: با همکاری اداره امور عشایر استان طرح احیای صنایع دستی عشایر استان آغاز شده و در قالب آن برنامه های متنوعی در جهت احیا، معرفی و فروش صنایع دستی تولیدی عشایر قزوین اجرا و پیاده سازی می شود.

رهاورد:

توانمندسازی عشایر و اجرای طرح های عمرانی و خدماتی برای این قشر به تقویت ظرفیت های تولیدی مربوط به این مردمان از جمله در زمینه محصولات لبنی ارگانیک، گوشت قرمز و صنایع دستی منجر می شود که گامی در راستای کمک به تامین امنیت غذایی جامعه و کمک به حفظ فرهنگ غنی و با قدمت عشایر است.

از سویی دیگر ایجاد ظرفیت برای گردشگری حوزه عشایر به ایجاد درآمد پایدار برای این قشر کمک کرده و به معرفی زندگی سالم و بی هیاهوی عشایر به جامعه می پردازد که گمشده ای در زندگی پردغدغه شهری این روزها است.