به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، توسعه بازار فناوری نانو جزو اهداف اصلی برنامه توسعه فناوری نانوی ایران است. گسترش صادرات این محصولات و راه یافتن به بازارهای خارجی و کشف بازارهای جدید به تنوع سبد صادراتی کشور و پایداری شرکت های فناوری نانو کمک میکند.
اما چرا صادرات برای همه کشورها، شرکتها و بنگاههای اقتصادی مهم و حیاتی است؟ چرا یکی از اهداف بلندمدت همه مجموعههای فعال در زمینهها و عرصه های مختلف به صادرات و ایجاد بازارهای جهانی ختم می شود؟ چرا همه کشورها به دنبال یافتن جایگاهی مناسب و بالا در بازار بینالمللی هستند؟
کارشناسان تاکید دارند صادرات می تواند بهترین شاخص برای به رخ کشیدن تعاملات و تبادلات یک کشور با دنیا و به نوعی قدرت نمایی در بخش تولید و خدمات محسوب شود. در کنار این کارکرد مهم برای صادرات از ارزآوری فروش محصولات و خدمات به دیگر کشورها هم نباید غافل بود. اینکه بقای کشورها در بازار جهانی به میزان تبادلات مالی آن بستگی دارد یک امر واضح و روشن است.
بر همین اساس یکی از پایههای اصلی تعریف شده در شکلگیری زیستبوم فناوری و نوآوری در کشور و قانون جهش تولید دانش بنیان؛ ایجاد فرصتهای مناسب صادراتی و بازار جهانی برای محصولاتی است که بر پایه دانش و فناوری در کشور تولید شدهاند و برای ورود به بازار به حمایتهای دولتی نیاز دارند.
صنعت نانو یکی از حوزههای فناورانهای است که در ایران روند رشد و توسعه خود را به خوبی طی کرده و سال ها است محصولات تولیدی در این زمینه هم پای بازار جهانی تولید و عرضه می شوند؛ به همین دلیل ورود این محصولات با کیفیت ایران ساخت به جهان و دیگر کشورها یک ضرورت و هدف مهم است که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان آن را دنیال میکند.
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری نیز برای ورود این محصولات به بازار جهانی به دنبال اجرای برنامههایی است که ذیل کریدور فناوری تا بازار عملیاتی شده و به توسعه بازار محصولات نانو کمک کرده است.
بر اساس آمار منتشر شده این ستاد، شرکتهای فناوری نانو در سال ۱۴۰۰ موفق به صادرات محصولات این فناوری به ارزش ۶۲ میلیون دلار شدند.
طبق اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پس از سال ۱۳۹۸ حجم صادرات فناوری نانو و محصولات مبتنی بر این فناوری روند صعودی داشته و صادرات این محصولات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن ۵۳ درصد رشد کرده است.
براین اساس شرکت های تولیدی فناوری نانو در سال گذشته، محصولات خود را به ۴۸ کشور صادر کردند. ترکیه و عراق مهمترین میزبانان محصولات نانوفناورانه ایران ساخت هستند که شرکتهای دانشبنیان بالای ۱۰ میلیون دلار صادرات به این کشورها را ثبت کرده اند.
دیگر مشتریان این محصولات هم شامل روسیه، هند، قزاقستان، آمریکا، انگلیس، مغولستان، پاکستان و ... میشود.