به گزارش ایرنا از وزارت نفت، حسن عباسزاده در اجلاس سراسری روابط عمومیهای صنعت پتروشیمی ایران به نقش مهم روابط عمومیها در فرهنگسازی و جهتدهی به برنامههای توسعهای صنعت پتروشیمی تأکید و با نگاهی کلی به صنعت پتروشیمی، نقاطی را که با روابط عمومیها میتوان همافزایی بیشتری داشت، تشریح کرد.
وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی سال گذشته حدود ۴۵ میلیون تن خوراک معادل ۹۱۴ هزار بشکه نفت خام در روز از بالادست تحویل گرفته است، افزود: این مقدار در پایان امسال به حدود یک میلیون بشکه نفت خام میرسد که به محصولات با ارزش تبدیل میشود.
مدیر برنامهریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ۶۵ مجتمع تولیدی و سه مجتمع یوتیلیتی کنونی در کشور با ظرفیت تولید ۹۰ میلیون تن اشاره کرد و گفت: این صنعت پارسال ۳۵.۷ میلیون تن محصول را در بازار داخلی و صادراتی به فروش رسانده است که در مجموع حدود ۲۳ میلیارد دلار ارزشآفرینی ایجاد شده و برآورد میشود درآمد این صنعت امسال به بالغ بر ۲۷ میلیارد دلار برسد.
عباسزاده با بیان اینکه صنعت پتروشیمی پارسال حدود ۱۲ میلیارد دلار مواد هیدروکربوری بهعنوان خوراک دریافت کرده که در این صنعت به ۲۳ میلیارد دلار محصول تبدیل شده است، ادامه داد: بنابراین ارزشی که این صنعت از مواد خام هیدروکربوری ایجاد کرده است ۲ برابر شده که این نشاندهنده ارزشآفرینی این صنعت است.
رونمایی از سند توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی
وی به مسیری که صنعت پتروشیمی در چند دهه گذشته طی کرده و محصولاتی را که بیشتر محصولات پایه هستند از مواد هیدروکربوری تولید کرده است، اظهار کرد: هماکنون ظرفیت مطلوبی برای تکمیل زنجیره ارزش وجود دارد و میتوان گامهای بعدی را برای تولید محصولات باارزش افزوده بیشتر را برداشت.
مدیر برنامهریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک سند توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی رونمایی خواهد شد، گفت: در این نقشه کلان نشان داده میشود که یک نقشه استعماری توسعه زنجیره ارزش جهانی وجود دارد و در این نقشه جایگاه ایران و همسایگان در آن نشان داده شده است که ما این را قبول نداریم.
عباسزاده، تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی را گام دشواری در این صنعت عنوان و اظهار کرد: در این مسیر در تأمین فناوری و بازار فروشی که بهراحتی ما را راه نخواهند داد، با مشکل روبهرو هستیم.
جلوگیری از خروج سالانه ۱.۵ میلیارد دلار ارز با ۴ میلیارد دلار سرمایهگذاری
وی به آنالیز شرکت ملی صنایع پتروشیمی از محصولات پتروشیمی وارداتی اشاره کرد و افزود: حدود ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار سالانه محصول زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی وارد کشور میشود که این محصولات شناسایی و در قالب ۲۱ بسته سرمایهگذاری به هلدینگها بر پایه خوراک موجود معرفی شدند و بسیاری از موافقتهای اصولی در حال صادر شدن است.
مدیر برنامهریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: بسیاری از این طرحها هم به شرکتهای سرمایهگذاری بخش خصوصی حقیقی هم پیشنهاد شده و در آن گروه هم بسیاری از طرحها موافقتهای اصولی را اخذ کردهاند، اما به دلیل آنکه هلدینگها خوراک و سرمایه لازم را دارند، تأکید بیشتر بر آنهاست.
به گفته عباسزاده، کل این بسته کمتر از ۴ میلیارد دلار است، اما سالانه ۱.۵ میلیارد دلار ارز از این محل از کشور خارج میشود، یعنی اگر هزینه دو سال واردات این محصولات در این طرحها سرمایهگذاری شود، این طرحها اجرا شده است که خوشبختانه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی دانش فنی همه این طرحها را بررسی کرد و به نتیجه رسیدیم که راهبرد دستیابی به فناوری آنها برای ما مشخص است.
وی با تأکید بر اینکه روابط عمومیها میتوانند تصویرسازی مطلوبی از صنعت پتروشیمی داشته باشند، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی مصداق عینی کاهش خامفروشی است، اما در خارج از صنعت میگویند این صنعت خام فروش و نیمهخام فروش است، اما ما برای آن قسمت برنامه داریم و در حال تکمیل زنجیره هستیم و شما روابط عمومیها باید بر این موضوع تأکید کنید.
پتروشیمی؛ صنعتی ارزشآفرین
مدیر برنامهریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ارزش افزوده ایجادشده از سوی پتروشیمیها اشاره و اظهار کرد: ما ۱۲ میلیارد دلار خوراک را به ۲۴ میلیارد دلار تبدیل میکنیم که در خارج از صنعت به این موضوع بهاندازه کافی پرداخته نمیشود و باید به این نکته نیز تأکید شود که صنعت پتروشیمی، صنعتی ارزشآفرین است.
عباسزاده بر تأکید مقام معظم رهبری بر مردمیسازی اقتصاد اشاره کرد و افزود: سهامدار شرکتهای پتروشیمی همه مردم هستند و سود آن با یک یا دو واسطه به مردم میرسد که به این موضوع نیز باید بیشتر پرداخته شود.
وی صنعت پتروشیمی را پیشران و حامی صنایع پاییندستی دانست و گفت: خارج از صنعت گفته میشود که پتروشیمیها رانت میگیرند و در صورتی که ما خوراک برای پاییندستیها تولید میکنیم و این مورد نیز از مواردی است که باید بیشتر از سوی روابط عمومیها به آن پرداخته شود.
به گفته مدیر برنامهریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ۱۵ هزار بنگاه کوچک و بزرگ در پاییندست صنعت پتروشیمی که نشاندهنده اشتغالآفرینی این صنعت است، همچنین بومیسازی فناوریهای پیچیده صنعت پتروشیمی از جمله دیگر مواردی است که روابط عمومیها باید بر آنها تأکید کنند.
صنعت پتروشیمی یک پرونده ارزی نداشته است
عباسزاده ادامه داد: شرکتهای پتروشیمی حجم بالایی از تجهیزاتشان را از سازندگان داخلی تأمین میکنند که این مورد بسیار مهمی برای بازگو شدن در جامعه است.
وی همچنین به شفافیت مالی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: پروندههای این صنعت نسبت به حجم تبادل مالی که صورت میگیرد بسیار کم است. موضوع ارزی از سال ۹۷ تاکنون در حال کنترل است و بیشترین آورده ارز سامانه نیما حدود ۶۰ درصد را پتروشیمیها تأمین میکنند و این صنعت یک پرونده ارزی نداشته است.
مدیر برنامهریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مقاوم بودن در مقابل تکانههای اقتصادی، داشتن نقش نخست در صادرات غیرنفتی، درونزا بودن و برونگرا بودن، درهمتنیده و یکپارچه بودن، حمایت از محیط زیست و عمل به مسئولیت اجتماعی را از شاخصههای صنعت پتروشیمی عنوان کرد که روابط عمومیها باید بر آنها تأکید بیشتری داشته باشند.
اجلاس سراسری روابط عمومیهای صنعت پتروشیمی ایران دیروز (دوشنبه، ۲۸ آذرماه) با حضور مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیران روابط عمومیهای شرکتهای پتروشیمی به میزبانی شرکت پتروشیمی مارون آغاز شد و امروز (سهشنبه، ۲۹ آذرماه) به کار خود پایان میدهد.