تهران- ایرنا- دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: در طول سه سال گذشته بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از تعمیق داخلی سازی اجزا و قطعات در صنعت لوازم خانگی حاصل شد.

عباس هاشمی امروز (سه‌شنبه) در جریان افتتاح بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اکنون متوسط عمق ساخت داخل در این صنعت بین ۷۰ تا ۷۵ درصد است.

وی ادامه داد: این مهم بسته به سطح فناوری و توسعه محصولات، در تلویزیون ۳۵ درصد، در وسایل گازسوز تا ۱۰۰ درصد و سایر کالاهای برقی حجیم بین ۶۵ تا ۷۵ درصد است.

هاشمی، همچنین متوسط صادرات این صنعت را در سال‌های گذشته بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار برشمرد که به طور عمده به کشورهای همسایه و اوراسیا صادر می‌شود.

وی، اوراسیا را بازاری بالقوه برای کالاهای لوازم خانگی ایرانی برشمرد که کشورهای این حوزه سالیانه ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارند و البته ۹۰ درصد این واردات توسط روسیه انجام می‌شود.

این مقام صنفی یادآور شد: در سال‌های گذشته ورود به بازار روسیه با توجه به لزوم رعایت استانداردهای اروپایی برای صنعتگران ایرانی سخت بود، اما امروز با توجه به جنگ این کشور با اوکراین و اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، بازاری پر پتانسیل برای محصولات ایرانی محسوب می‌شود.

وی، چین و ترکیه را رقبای اصلی محصولات ایرانی در بازار بزرگ روسیه برشمرد، اما ابراز امیدواری کرد: با توجه به نزدیکی این کشور به ایران، همچنین مزیت‌های موجود در کشورمان از جمله نیروی کار و انرژی ارزان و نیروهای متخصص بتوانیم سهم خوبی در این بازار به دست بیاوریم.

هاشمی تصریح کرد: دولت برنامه‌های خوبی در حوزه صادرات دارد و باید همچنان به حمایت جدی و تمام‌قد از صادرات در این صنعت بپردازد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: توسعه صادرات از طریق انعقاد پیمان‌های منطقه‌ای، تعیین تعرفه ترجیحی، امضای توافق‌نامه‌های تجارت آزاد و غیره امکان‌پذیر است.

به گزارش ایرنا، بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم‌خانگی (HAMex ۲۰۲۲) از امروز (سه‌شنبه، ۲۹ آذر) تا روز جمعه (دوم دی‌ماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.

بر پایه این گزارش، ثبت نهایی ۵۱۶ شرکت در این نمایشگاه انجام شده که ۴۵۶ شرکت داخلی هستند.

در این دوره از نمایشگاه هشت برند خارجی با متراژ ۲۶۳ مترمربع حضور دارند و چینی‌ها با برپایی پاویون چین متشکل از هفت شرکت با ۱۱۸ مترمربع متراژ حاضر هستند.

مجموع متراژ اختصاص یافته در این نمایشگاه ۳۹ هزار و ۶۸۹ مترمربع است که شامل ۲۰ سالن سرپوشیده و همچنین فضای باز است.