اردبیل - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ایجاد ۴۰ هزار شغل در پارک‌ها و هسته‌های علم و فناور کشور سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت اتفاقات خوبی مانند ایجاد دستیار و تور فناوری و برگزاری فن بازارهای استانی با شرکت افراد صاحب ایده در کشور رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی زلفی گل که به استان اردبیل سفر کرده است، عصر سه شنبه در نشست خبری در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: من در بدو ورود به وزارتخانه احساس کردم مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری متولی مستقیم ندارند و در نخستین اقدام، معاونت فناوری را تاسیس کردیم و در دانشگاه‌ها فضاهای لازم برای تاسیس پردیس‌های فناوری ایجاد شده است تا ایده‌های خلاقانه به محصول تبدیل شود.

وی با اشاره به حواشی ایجاد شده درباره دیدار رئیس سازمان امور دانشجویان با سفیر کره شمالی گفت: این دیدارها با همه سفرا برگزار می‌شود و وزارت علوم با تمامی سفرای کشورهای مختلف با اولویت کشورهای همسایه و مسلمان دیدار، رفت و آمد و تبادلات دانشجویی دارد و دیدار با سفیر کره شمالی نیز در این راستا بوده اما از نظر من جای حساسیت ندارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در دیپلماسی علمی، اولویت را به کشورهای مسلمان و همسایه می‌دهیم و در خصوص جذب تجهیزات برای دانشگاه‌ها به دنبال تامین اعتبارات فاینانس هستیم که این اعتبارات در حال تامین شدن است و امیدواریم سال آینده شاهد تجهیز آزمایشگاه در دانشگاه محقق اردبیلی باشیم.

زلفی گل در رابطه با مشکلات نیروهای شرکتی و قراردادی دانشگاه محقق اردبیلی هم گفت: هیئت امنای دانشگاه می‌توانند پیگیر اخذ مجوز باشند و مشکلات مربوطه را از این طریق برطرف کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره اشتغالزایی این وزارتخانه برای فارغ التحصیلان دوره های تکمیلی اظهار کرد: ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی کار سختی است اما برای افراد دارای سطح تحصیلات پایین‌تر می‌توان با مبالغی شغل ایجاد کرد و به همین دلیل امسال را سال تولید و دانش بنیان نام نهاده اند که برای افراد مختلف اشتغالزایی شود.

وی ادامه داد: وزارت علوم تلاش می‌کند افراد صاحب ایده را در مراکز رشد جذب کند و ایده آنها تبدیل به هسته فناور و در نهایت محصول شود و افراد باتجربه در این مراکز به عنوان شتاب دهنده، افراد کم تجربه را جذب می‌کنند و قراردادی بین آنها منعقد می‌شود تا مشخص شود چه درصدی از حقوق به صاحب ایده و تولید کننده تعلق یابد اما اشتغالزایی در سطح کلان، بحثی فرابخشی و مربوط به کل حاکمیت است.

زلفی‌گل افزود: در حوزه آموزش، باید آموزش مهارت محور را بیشتر توسعه دهیم و با توجه به اینکه دولت برای تحصیل دانشجویان، هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کند و تعهد وزارت علوم در قبال اشتغال فارغ‌التحصیلان، از بابت هزینه‌هایی است که دولت برای تحصیل آنها متحمل می‌شود.

وزیر علوم همچنین درباره چرایی جذب دانشجویان خارجی و انتقاد نسبت به اشغال شدن کرسی‌های دانشجویان ایرانی گفت: در پذیرش دانشجویان خارجی از مازاد ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده می‌شود و استادانی برای آموزش دانشجویان خارجی در پردیس‌ها تربیت شده اند و پذیرش دانشجویان در قابل برخی تعاملات بین‌المللی و روابط بین کشورها مرسوم است.

وی افزود: انتقادات به پذیرش دانشجو از خارج را می توان درست قلمداد کرد اما در عین حال باید توجه داشته باشیم که از ظرفیت مازاد دانشگاه‌ها استفاده می‌شود و دانشجویان خارجی هزینه آن را نیز پرداخت می‌کنند . ضمن اینکه همه کشورها برای جذب دانشجویان خارجی امتیازاتی می‌دهند.

زلفی گل درباره حقوق معنوی آثار دانشجویان مقاطع مختلف گفت: این، حق و حقوق دو طرفه بین دانشجو و استاد است و دانشجو به عنوان بازوی توانمند استاد عمل می‌کند و هر دو در یک کار پژوهشی شریک هستند و اگر دانشجو یا استاد بدون هماهنگی طرف مقابل نسبت به تضییع حق معنوی یک کار پژوهشی اقدام کند، کار نادرستی صورت گرفته است و برای این امر از سال‌ها قبل آئین‌نامه اخلاق علمی وجود دارد و طبق قانون با خاطیان در این حوزه برخورد می‌شود.

وی افزود: بحث مرید و مرادی و شاگردپروری بسیار فراتر از موضوع تضییع حقوق معنوی یک اثر است و باید بیشتر به رابطه استاد و شاگردی توجه کنیم و اگر این رابطه شکل بگیرد هرگز حیا و اخلاق اجازه نمی‌دهد تخلفاتی درباره تضییع حقوق معنوی صورت بگیرد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری همچنین درباره توسعه علمی استان اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل با ویژگی‌های منحصر بفرد از اهمیت لازم برخوردار است و دانشگاه محقق اردبیلی نیز نگین این استان است و نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی چقدر برای این استان و دانشگاه‌های آن هزینه کرده است و امیدواریم در سال‌های آینده، این دانشگاه در رتبه‌های بین المللی ارتقا بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: به دنبال بازدیدی که امروز با حضور مسئولان استانی از پروژه‌های عمرانی دانشگاه محقق اردبیلی صورت گرفت، تلاش می‌کنیم از ظرفیت سفرهای استانی رئیس جمهوری و نمایندگان استان و در حد مقدورات از منابع وزارت علوم برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام استفاده کنیم.

دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۵۷ با نام دانشکده کشاورزی تاسیس شده است و اکنون تعداد رشته‌های مصوب این دانشگاه ۲۸۱ رشته شامل ۶۲ رشته در مقطع دکتری، ۱۳۳ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ۷۹ رشته مقطع کارشناسی و هفت رشته مقطع کاردانی است.
این دانشگاه دارای ۹ دانشکده، سه مرکز تحقیقات، سه پژوهشکده، ۱۹ هسته پژوهشی و یک مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور است و همایش‌های علمی و آموزشی متنوعی در آن با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.