به گزارش ایرنا، اصغر باقر زاده روز سه شنبه در نشست هم اندیشی دانش آموزان با اشاره به اینکه کار تربیت نسل آینده ساز تنها وظیفه یک بخش نیست ، افزود: تربیت انسان با همه موجودات تفاوت دارد زیرا تربیت درونی است که بنای آن را گرایش ، بصیرت و اراده انسان تشکیل می دهد.
وی با بیان این همه مردم باید در امر تربیت آینده سازان سهیم شوند، بیان کرد: از ۱۲ سال پیش تاکنون عوامل مختلفی مانند فضای مجازی، بازی های رایانه ای ، انیمیشن، کتاب و فیلم روی تربیت نسل جدید تاثیر گذاشته است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: ما باید در حوزه تربیتی مطالبه گری کنیم و زمینه حضور دانش آموزان به سمت فعالیت های غیردرسی را بالا ببریم.
وی افزود: امسال برای اولین بار چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز کشور در مسابقات قرآن عترت و نماز نام نویسی کرده اند که عدد خوبی است.
باقرزاده همچنین عصر سه شنبه در نشست شورای معاونین آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به اینکه وضعیت زندگی دانش آموزان در هر استانی متفاوت است، افزود: دانش آموزان پس از ۸۰۰ روز آموزش غیر حضوری به مدرسه آمدند و در زیست بوم جدید ایجاب میکند برنامههای پرورشی و تربیتی را توسعه و در آنها تجدیدنظر کنیم تا برنامهها را منطبق با وضعیت روز زندگی دانش آموزان تنظیم شوند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، تربیت نیروی انسانی و ارتقای توانمندی ها در این نیروها را به منظور آشنایی با چالشها، سوالات و مسائل روز دانش آموزان ضروری دانست.
وی بیان کرد: باید به گونه ای در مدارس برنامه ریزی کنیم که دانش آموزان بتوانند برای خود برنامههایی تدارک ببینند و ما کمک کار آنها باشیم و برنامه اردوها، سفرهای تربیتی، جشنها، مسابقات و برنامههای پرورشی را طوری طراحی کنیم که دانش آموزان در طراحی، اجرا و ارائه آنها نقش داشته باشند.
باقرزاده آگاه سازی و بصیرت افزایی دانش آموزان، والدین و معلمان را با توجه به اتفاقات اخیرمهم دانست و یادآورشد: مدیران مدارس در این راه و همچنین همراهی در اجرای برنامه های پرورشی نقش مهمی دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بهره مندی دانش آموزان از بسته های تربیتی در شبکه شاد پرداخت و اظهار کرد: فضای مجازی موجب ایجاد آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان شده است که اصلاح این رویه با آموزش های جدید تربیتی از رویکردهای این وزارتخانه است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: برای اولیا و مربیان نیز بسته های آموزشی و تربیتی تدوین شده است.
وی گفت: بسیاری از آسیبهای دانش آموزان ناشی از فقدان مهارتهاست و باید سواد رسانهای و مهارتهای دانشآموزان در برابر فضای مجازی بالا رود و نقش و آموزش مربیان و خانوادهها مهم می شود.
باقرزاده یادآورشد: معلمان باید فرصتی را برای گفت و گو با دانش آموزان داشته باشند و شرایطی برای ابراز وجود احساسات و هیجات نوجوانان فراهم شود و همچنین مکانی را برای گفت و گوی معلمان در خارج از مدارس پیش بینی کنیم تا به تبادل اطلاعات بپردازند.
وی افزود: امسال زیریک درصد از نیروی انسانی جذب شده به حوزه پرورشی اختصاص داده شده و همچنین از طریق دانشگاه فرهنگیان که رشته های امور تربیتی و مشاوره راه اندازی شده است امسال ۵۰۰ نفر جذب شدند در حالی که مدارس نیاز به نیروی مشاور و مربی پرورشی دارند.
دغدغه پرورشی در البرز داریم
مدیرکل آموزش و پرورش البرز در این نشست با اشاره به اینکه مشکلات آموزش و پرورش استان البرز در بخش فضای آموزشی و پرورشی و نیروی انسانی فراوان است ، افزود: به دلیل بی توجهی به تربیت نیروی انسانی در سال های گذشته اکنون آموزش و پرورش البرز کمبود نیرو دارد.
علی حجر گشت گفت: در انجام کارها به رغم همه مشکلات و کمبودها ناامید نیستیم چراکه دانش آموزانی داریم که درسال گذشته ۱۵ مدال المپیاد علمی و امسال ۳۱ مدال کشوری کسب کردند.
حجرگشت یادآورشد: ۸۰ درصد کلاس های مدارس البرز به دلیل کمبود فضا و مهاجرت پذیری استان البرز بالای ۳۰ نفر است.
دانش آموزان در جنگ تمدنی باید توانمند شوند
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی گفت: دانش آموزان در جنگ تمدنی باید توانمند شوند تا در این جنگ آسیب نبینند.
مهدی عسگری با اشاره به اینکه مطالبه گری دانش آموزان امید وار کننده است، افزود: باید حرف های دانش آموزان را بشنویم تا بتوانیم به مطالبات آنها پاسخ دهیم.
وی بیان داشت: در سه ماه گذشته نشست ها و تیم های مختلفی با دانش آموزان و مربیان امور تربیتی و پرورشی با همکاری آموزش و پرورش در حدود ۵۰ مدسه البرز برگزار کردیم.
عسگری ادامه داد: حوادث اخیر به ما تذکر داد تا این برنامه را پیش بینی کنیم چراکه دشمن اکنون روی دانش آموزان فکر می کند که به هر بهانه ای می تواند به اهداف خود برسد.
عسگری ادامه داد: باید دردها را شناخت و سپس به درمان پرداخت و نکاتی که دانش آموزان در این نشست بیان کردند، بسیار عالی است.
وی با بیان اینکه حوادث اخیر برای آموزش و پرورش یک برون ریزی بود، عنوان کرد: این حوادث تهدید را تبدیل به فرصت کرد تا ما آسیب ها را بشناسیم و به دنبال تحلیل و راه حل باشیم که دراین مسیر باید توانمندسازی دانش آموزان و مربیان را پیش بینی کنیم.
وی یادآورشد: در حوادث اخیر وضعیت مدارس البرز بدترین شرایط را داشت که می توان استان البرز را پایلوت کشوری قرار داد تا با شناخت و تحلیل درست ،تجویز درست انجام شود.
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: آسیب های اجتماعی را در دانش آموزان با دقت دیده شود و تیم های اعزام شده به مدارس البرز سیاه چاله های تجهیزاتی و تربیتی را دیدند که شرمنده شدیم که این وضعیت دلایل مختلفی دارد.
وی افزود: مهارت محوری در بین دانش آموزان جایگزین حفظ محوری شود و به سمت تربیت انسان به روش اسلام برویم .
عسگری فضای مجازی را برای دانش آموزان آسیب زا دانست و افزود: باید حضور دانش آموزان در فضای مجازی همراه با پیوست فرهنگی باشد در حالی که در دوران کرونا دانش آموزان ازآموزش مجازی آسیب دیدند.
وی تاکید کرد: باید تدبیری اندیشید تا دانش آموزان در این جنگ تمدنی با توانمند سازی آسیب نبینند.