به گزارش ایرنا از روابطعمومی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، «علی رسولیان» روز سهشنبه با حضور در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران، دومین رویداد ملی توسعه فناوری و نوآوری در صنعت لوازمخانگی را افتتاح کرد.
این رویداد با همکاری کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازمخانگی و شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین در تهران برگزار شده است.
در روز دوم رویداد چهارشنبه ۳۰ آذر، پنج نشست تخصصی در حوزه لوازمخانگی برگزار میشود که شامل نشستهای تخصصی داخلیسازی در صنعت لوازمخانگی؛ چالشها و راهکارها و بهرهوری و مدیریت مصرف انرژی در لوازمخانگی، فرصتها و ظرفیتهای قانونی برای نوآوری و تحقیق و توسعه که در این روز برگزار میشود.
همچنین نشستهای اکوسیستم نوآوری و فرایند تحقیق و توسعه؛ چالشها و راهکارها و انقلاب صنعتی چهارم و لوازمخانگی هوشمند؛ چشماندازها در سومین روز رویداد، پنجشنبه یکم دیماه برگزار خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون صنایع عمومی وزارتخانه نیز با حضور در روز اول این رویداد از غرفه چند شرکت تولیدکننده لوازمخانگی برقی بازدید به عمل آوردند و در جریان مهمترین ظرفیتها و توانمندیهای ساخت داخل در این حوزه قرار گرفتند.
۴۵۱ نیاز فناورانه در کشور شناسایی شده است
رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در جریان بازید از این رویداد ملی و نمایشگاه گفت: یک هزار و ۷۷۱ نیاز فناورانه در بخشهای مختلف در کشور شناسایی شده که ۴۵۱ نیاز برآورده شده است.
"علی رسولیان" با اشاره به آغاز بههمرسانی بنگاههای لوازمخانگی با کمک و محوریت بخش خصوصی و سازمان صنایع کوچک ایران، افزود: در آینده نزدیک سامانه ارتباط بین بنگاهها برقرار میشود تا همه بنگاههای کشور بتوانند با هم ارتباط داشته باشند.
وی، هوشمندسازی و توسعه فناورانه را از الزامهای صنعت لوازمخانگی دانست و خاطرنشان کرد: طبق اعلام وزیر صمت و مرکز آمار ایران در ۶ماهه امسال رشد بسیار خوبی داشتهایم و آنچه بسیار مهم است حرکتکردن به سمت هوشمندسازی و توسعه در صنعت لوازمخانگی است چرا که در دنیا رقبایی داریم و شرکتهای کشور باید همزمان در این زمینهها رشد کند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توسعه فناوری و هوشمندسازی را از برنامههای اصلی سازمان متبوع خود و برای حمایت از بنگاههای متصل و کوچک در صنعت لوازمخانگی دانست و ادامه داد: شناسایی نیازهای فناورانه در دستور کار سازمان قرار دارد و در دومین رویداد ملی توسعه فناوری و نوآوری در صنعت لوازمخانگی ۷۵ نیاز فناورانه شناسایی شده و ۲۵ شرکت دانشبنیان و با توان بسیار بالا حضور دارند.
رسولیان افزود: توانستهایم یک هزار و ۷۷۱ نیاز فناورانه در بخشهای مختلف شناسایی کنیم که قطعات یا محصولات قبلاً تولید نمیشد و یا وارداتی بوده که با همکاری بخش خصوصی و رویدادهای فناورانه تحققیافته است.
واگذاری زمین به بیش از ۹۰ شرکت دانشبنیان
وی با بیان اینکه با برگزاری ۲۲۰ رویداد فناورانه،۴۵۱ نیاز فناورانه در کشور برآورده شده، گفت: سازمان صنایع کوچک اولویتها و رویکردهای خوبی برای شرکتهای دانشبنیان قائل است و تاکنون به بیش از ۹۰ شرکت دانشبنیان در شهرکهای صنعتی زمین با تسهیلات بسیار خوب و اقساط بلندمدت واگذار شده که امیدواریم بتوانیم در زمینه توسعه فناوری و هوشمندسازی که مصداقهای خوبی را در دومین رویداد ملی توسعه فناوری و نوآوری در صنعت لوازمخانگی شاهد بودیم، گامهای مؤثری برداریم.
رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران خاطرنشان کرد: برخی از بنگاههایی که محصول تولید کرده بودند شاید خیلی بزرگ نبودند؛ اما انسانهای توانمندی بودند که بههمرسانی آنها سبب شده بود ۴۵۱ محصول یا نیاز برآورده شود.
رونمایی از ۵ محصول فناورانه در دومین رویداد ملی توسعه فناوری و نوآوری صنعت لوازمخانگی
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین از رونمایی پنج محصول فناورانه حوزه لوازمخانگی در دومین رویداد ملی توسعه فناوری و نوآوری در صنعت لوازمخانگی خبر داد.
"رضا صفاری"، افزود: همزمان با برگزاری بیست و دومین نمایشگاه لوازمخانگی در تهران، دومین رویداد ملی توسعه فناوری و نوآوری در صنعت لوازمخانگی هم با همکاری کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازمخانگی برگزار شده که توانمندیهای واحدها و شرکتهایی که در حوزه فن آوری پیشرو هستند، به نمایش گذاشته شده است.
وی، رویکرد رویداد ملی توسعه فناوری و نوآوری در صنعت لوازمخانگی را در سال گذشته تمرکز بر ارائه نیازهای فناورانه موردنیاز صنعت لوازمخانگی دانست و افزود: اما امسال تمرکز بر روی نمایش توانمندیها و شرکتهای فناور پیشرو در حوزه لوازمخانگی و عرضه محصولات منتخبی از واحدهای لوازمخانگی و صاحبان این صنعت است که شامل صندوقهای حمایتی و شرکتهای شتابدهنده میشود و امکاناتی فراهم شده تا محصولات بهنمایشدرآمده و خدمات صاحبان صنایع ارائه شود.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین گفت: همزمان با این رویداد، رویدادهای همایشی و نمایشگاهی اجرا و پنج نشست تخصصی برگزار میشود و تلاش میکنیم از ظرفیتهای قانونی، تجربیات و امکانات موجود در حوزه فناوری استفاده کنیم.
صفاری با اشاره به فعالیت ۱۰ واحد صنعتی تولیدکننده لوازمخانگی در استان قزوین و تعدد خدمات وابسته به آن در استان ادامه داد: حدود ۷۰ نیاز فناورانه در صنعت لوازمخانگی طی سال گذشته و امسال شناسایی شده که به شرکتهای نوآور ارائه میشود و با فراهمکردن شرایط و جلسات، امیدواریم منجر به نتیجه عقد قرارداد شود.
وی، قیمت کالاهای داخلی نسبت به کالاهای مشابه در حوزه لوازمخانگی ایرانی را بسیار متفاوت و کیفیت آنها را روزبهروز رو به بهبود ذکر و گفت: طی سالهای اخیر، تمایل مردم برای خرید کالاهای داخلی رشد داشته و استقبال خوبی هم صورتگرفته است.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین، خاطرنشان کرد: بعد از تحریمها بسیاری از برندهای حوزه لوازمخانگی، ایران را رها کردند که در حال حاضر، مشکلی در تأمین کالای لوازمخانگی نداریم که نشان میدهد توانمندی کشور در حوزه لوازمخانگی طی دو سال گذشته، چندین برابر بوده و توانسته خلاها را جبران کند.
سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و شرکتهای استانی تابعه آن اکنون با دارابودن ۵۰۹ شهرک و ۳۴۰ ناحیه صنعتی و ۵ منطقه ویژه اقتصادی در حال بهرهبرداری، ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسبوکار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرمافزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهرهبرداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.