رشت - ایرنا - استاندار گیلان در مراسم آیینی جشن شب یلدا در استان گفت: ۱۵۰ جشن یلدایی گیلانی در اقامتگاه های بومگردی و سنتی و نیز تاسیسات گردشگری این استان برگزار می شود.

اسدالله عباسی عصر سه‌شنبه در این آیین که به مناسبت پاسداشت ثبت جهانی شب یلدا در فهرست میراث ناملموس چند ملیتی یونسکو در آستانه بلندترین شب سال در استانداری با حضور مدیرکل امور مجلس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشوربرگزار شد، افزود: شب یلدا به عنوان میراث ناملموس ملت‌های ایران و افغانستان ثبت شد و به زودی طی روزهای آینده ثبت جهانی ماسوله را به عنوان یکی دیگر از میراث ملموس این خطه و ایران زمین خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: آیین ها و سنت های ارزشمند ایران زمین در خود شور و نشاط دارد و می توان با برگزاری آنها به اشکال مختلف این نشاط و شادابی را در جامعه تقویت کرد.

وی تصریح کرد: شب یلدا از جمله مراسم شادی است که با آیین های زیبا و دورهمی های خانوادگی و فامیلی لحظات لذت بخشی را برای مردمان در دنیای پرهیاهوی امروز فراهم می کند.

عباسی ادامه داد : در گیلان هم این شب توام با مراسم سنتی به شکلی زیبا و درخور تنوع فرهنگی این خطه برگزار می شود، شب یلدا اگرچه یک دقیقه طولانی تر از شبهای قبل است اما دوره هم نشینی های ومهربانی های مردم آن را طولانی تر و در خاطرات ماندگار می کند.

وی خاطر نشان کرد: گیلان مهد فرهنگ وهنر است و در این شب نیز در شهرها و روستاهای استان با خوراکی ها و تنقلات و مراسم های خاص برگزار می شود.

مدیرکل امور مجلس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور نیز در این آیین گفت: با توجه به برنامه های متنوعی که در راستای پاسداشت شب یلدا در کشور برگزار می‌شود استان گیلان هم این مراسم را با ظرفیت های بالای فرهنگی و تنوع قومیتی خود برگزار می کند.

جواد واحدی افزود: استان های شمالی بویژه استان گیلان ظرفیت آن را دارند که میزیان برگزاری جشن ها و آیین های برجسته کشوری باشد خطه ای که در حوزه ثبت میراث ملموس و ناملموس جهانی هم جایگاه بسیار خوبی در کشور دارد.

برچسب‌ها