نوشهر- ایرنا - آموزش، اجتماعی کردن، تعلیم و تربیت، مشورت و ارشاد خانواده ها، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و مشارکت نهادهای فرهنگی از جمله موارد موکد جلسه ستاد مبارزه با موادمخدر نوشهر بود که به گفته کارشناسان امر سبب پیشگیری از این آسیب اجتماعی جامعه می شود.

به گزارش ایرنا، کارشناسان بر این باورند اعتیاد یک بیماری روانی، اجتماعی و اقتصادی است که از مصرف غیرطبیعی و غیرمجاز برخی مواد مانند تریاک، روان گردان ها، الکل و حشیش ناشی می گردد و سبب وابستگی روانی یا فیزیولوژیک فرد مبتلا به این مواد می شود.

واژه اعتیاد از نظر لغوی، اسم مصدر عربی از ریشه عاد است که در فرهنگ معین، به مفهوم عادت کردن و خوگرفتن می باشد. به گفته متخصصان ، اعتیاد در عملکرد جسمی، روانی و اجتماعی فرد مبتلا(معتاد) آثار نامطلوبی بر جای می گذارد.

سازمان بهداشت جهانی مواد اعتیادآور را از جهت تاثیر آنها بر انسان به هشت دسته کلی تقسیم می کند که عبارتند از: مواد توهم زا - کانابیس یا شیره گیاه شاهدانه - مواد مخدر - مواد سستی زا (مسکن ها - خواب آورها) - مواد آرام بخش - چسب و مواد فرار (مواد استنشاقی ) - محرک ها - الکل- توتون و...

به گفته کارشناسان اعتیاد از جمله عوامل اصلی گسترش بیماری هایی چون ایدز و هپاتیت بین مصرف کنندگان مواد مخدر است و زیان های اجتماعی و اقتصادی سنگینی به جامعه تحمیل می کند که از آن میان می توان به از بین بردن بخشی از نیروی فعال و متفکر جامعه، اشاره کرد.

مصرف انواع موادمخدر در شهرستان نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران به گفته مسوولان امر به خاطر گردشگرپذیر بودن منطقه بالاست که باید برای رفع این چالش اساسی منطقه نیز تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

شماری از مسوولان و کارشناسان امروز چهارشنبه در جلسه ای به همین منظور در سالن اجتماعی فرمانداری شهرستان نوشهر برنامه ریزی همه جانبه، آگاهی بخشی، آموزش ، اجتماعی کردن و ارشاد خانواده ها را از جمله مهمترین موارد پیشگیری و مبارزه با موادمخدر در این منطقه برشمردند.

آنان معتقدنداساس پیشگیری از اعتیاد به طور کلی تعلیم و تربیت ،راهنمایی ، مشورت و ارشاد خانواده هاست ، این آموزش باید در یک طیف گسترده اعم از رسمی و غیر رسمی صورت پذیرد.

با کمبود امکانات و تجهیزات مواجه ایم/ گرایش به موادمخدر افزایش یافت

در این پیوند رییس اداره بهزیستی شهرستان نوشهر در این نشست گفت : امروز در ارایه خدمات در بعد پیشگیری ، کنترل و مبارزه با مواد مخدر با کمبود امکانات و تجهیزات مواجه هستیم ضمن آنکه همراهی مسوولان مربوط هم در این زمینه ضعیف است .

جواد بسطامی افزود : این نهاد با گستردگی حوزه جغرافیایی نقاط روستایی و شهری از جمله ۶۴ نقطه روستایی و ۲ نقطه شهری در بخش سخت گذر و کوهستانی کجور و همچنین ۶۰ نقطه روستایی و یک نقطه شهری در بخش مرکزی نوشهر در حوزه اورژانس با ۱۵ نیرو خدمات ارایه می دهد.

وی بیان داشت : امروز برابر گزارش ها در برخی از واحدهای آموزشی گرایش به مصرف مواد مخدر از جمله سیگار افزایش پیدا کرده و در برخی از واحدهای آموزشی دخترانه هم پدیده طلاق داریم و مشاهده های میدانی هم گویای آن است در برخی از مجموعه های گردشگری این شهرستان از جمله سیترا دانش آموزانی دیده می شوندکه با همان لباس فرم مدرسه در آنجا تجمع و سیگار می کشند و نگران کننده است.

این مسوول بهزیستی نوشهر مهاجرت های بی رویه از نقاط مختلف کشور به روستاهای این شهرستان را آسیب زا دانست و خاطرنشان کرد : در بسیاری از روستاها در بازدیدها و گزارش های محلی مشخص شده که عده ای از افراد مهاجر دچار آسیب اجتماعی از جمله آلوده به مواد مخدر هستند و حتی وجود این افراد می تواند سبب گسترش این پدیده شوم در این نقاط روستایی هم باشد.

رییس اداره بهزیستی نوشهر گفت : از آنجایی که فلسفه وجودی شوراها و دهیاری ها همراهی و همکاری در این زمینه است متاسفانه تاکنون گزارشی از سوی دهیاران و شوراها به عنوان حاکمان محلی به بهزیستی ارایه نشده است .

بسطامی با اشاره به افزایش پدیده تکدی گری و کارتن خوابی در شهرستان افزود : از آنجایی که شناختی از هویت و ماهیت این افراد نداریم بنابراین برای شناسایی این افراد ضرورت دارد تا شهرداری ها ، نیروی انتظامی و دیگر ادارات مرتبط پای کار بیایند.

لزوم استفاده از هنرها برای مبارزه با موادمخدر/ کمبود اعتبار داریم

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر هم گفت : امروز ابزار هنر بهترین عامل برای باورمندی همه دردها می دانیم اینکه میزان ورودی های با ابراز مبارزه با مواد مخدر همخوانی نداشته باشد به طور حتم بستر برای یک شرایط نابرابر فراهم می شود.

بابک شمس ناتری افزود : این نهاد فرهنگی متناسب با شرح وظایف محوله به رسالت ذاتی اش که تولید برنامه های فرهنگی و هنری است برای آگاهی بخشی افراد جامعه در زمینه تبعات سوء مصرف مواد مخدر به اندازه کافی انجام داده منتهی شرایط فراهم نیست به داخل خانه های مردم برویم و آنجا کودکان و سنین بالاتر را کنترل کنیم .

وی با اشاره به آنکه قانون پرداخت نیم درصد هزینه های فرهنگی از سوی دستگاه های اجرایی مرتبط بدرستی در این شهرستان اجرا نمی شود، خاطرنشان کرد : برابر این قانون شهرداری های سه گانه در این شهرستان باید حدود نیم درصد از بودجه سالانه را در این حوزه هزینه کنند اما متاسفانه دریغ از پرداخت ریالی در این بخش و در بخش اقتصاد فرهنگی توجهی نشده است و نتیجه این غفلت ها منجر به آن شد که رسانه های بیگانه در زمینه گسترش پدیده اعتیاد تبلیغات می کنند.

ضرورت بازنگری قوانین / افزایش کشفیات

مسوول پلیس مبارزه با مواد مخدر نوشهر شهرستان نوشهر هم گفت : از ابتدای آذر ماه سال گذشته تاکنون دستکم ۴۳۸ نفر به خاطر مواد مخدر در این شهرستان دستگیر شدند که از این شمار ۳۴ نفرشان مرد ، ۳۰ نفر زن و بقیه هم قاچاقچی و تولید کننده مواد مخدر بودند .

اسماعیل شیرخانی افزود : از فروردین ماه سال گذشته تاکنون هم ۱۴۷ کیلو انواع مخدر در این شهرستان کشف و ضبط شد و برابر آمار مقدار کشف مواد مخدر نسبت به سال گذشته ۳۰ کیلو بیشتر بوده است.

وی تاکید کرد : به نظر می رسد اهرم بازدارنده در چرخه رسیدگی به پرونده های دستگیر شدگان به مواد مخدر ضعیف است و قوانین آن باید بازنگری بشود چرا که زمانی که این افراد دستگیر و پس از سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی می شوند بعد از مدت ۲۴ ساعت با ارایه وثیقه و جرایم نقدی آزاد می شوند و دوباره در این زمینه فعالیت خود ادامه می دهند و این چرخه معیوب باید اصلاح شود.

نباید غفلت کنیم

فرماندار نوشهر گفت: امروز همگی ما مسوولان در حوزه پیشگیری ، کنترل و مبارزه با مواد مخدر مسوول هستیم چرا که شهروندان و روستاییان این شهرستان به مثابه فرزندان ما هستند و نباید نسبت به این موضوع غفلت کنیم

رستم زرودی افزود : پارک ها شهرستان برای پرکردن اوقات فراغت ، تقویت روحی و نشاط قشرهای مختلف جامعه از کودکان گرفته تا سالمندان است نباید این فضاهای تفریحی مکانی برای پاتوق عده ای از افراد دچار آسیب های اجتماعی باشد .

وی بیان داشت : نیروی انتظامی ، شهرداری و دیگر نهادهای مسوول باید نسبت به پارک های این شهر نظارت بیشتری داشته باشند و فضا را برای پاتوق این گونه از افراد ناامن کنند تا این نقاط آلوده نشود

فرماندار نوشهر تاکید کرد : نشستی به زودی با حضور بخشداران ، دهیاران و شوراهای اسلامی و اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در این شهرستان برگزار و برای آگاهی بخشی و نحوه همکاری دهیاران برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در این شهرستان توصیه های لازم به آنان داده شود.

زرودی گفت : زیبنده نیست برخی از افراد در روز ملاقات عمومی با مراجعه به فرمانداری مطرح کنند که ماه ها از دیگر نقاط کشور به این شهرستان آمده اند و بدون سرپناه و امکانات اولیه زندگی در برخی از نقاط زندگی کنند و از فرماندار تقاضای کانکس برای زندگی کردن کنند و این نشان می دهد که نظارت ها در این زمینه ضعیف است .

بنا به گفته این کارشناسان، برای پیشگیری از اعتیاد در جامعه باید مسوولان تعلیم و تربیت ، علما و روحانیون ، روانشناسان و صاحب نظران و رسانه های گروهی هر یک در سطح تخصص و مسوولیت خویش شیوه های مقابله را در چارچوب نظام حکومتی و متناسب با ارزش های حاکم بر جامعه، بیش از پیش ارائه دهند.

نکته مهم دیگر اجتماعی و همگانی شدن برخورد با معضل اعتیاد و اقدام و عمل مناسب در جهت از بین بردن بستر رشد اعتیاد به مواد مخدر، موضوعی است که به باور کارشناسان با آگاهی بخشی خانواده ها و حمایت از سازمان های مردم نهاد، می توان از افزایش این بلای خانمان سوز در اقشار مختلف جامعه کاست.

مدیرکل سابق دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر به تازگی گفت: چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و غیرمستمر در کشور وجود دارد که با بُعد خانوار آنان، حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور به صورت روزمره دغدغه و نگرانی در عرصه موادمخدر دارند.

به گزارش ایرنا از ستاد ملی مبارزه با موادمخدر، حمیدرضا صرامی با اشاره به اینکه در عرصه پیشگیری نیز باید به الگوی ترکیبی مصرف مواد، زنانه شدن اعتیاد، ورود افراد با تحصیلات متفاوت به چرخه مصرف مواد توجه کرد، افزود: عواملی همچون تفریح، جلب توجه، اختلال افسردگی و اضطراب، اختلال خواب، اختلالات جنسی از جمله عوامل مصرف مواد در جمعیت عمومی کشور است که در عرصه پیشگیری باید برای هر کدام از این عوامل برنامه‌ریزی هوشمندانه کرد.

این پژوهشگر اعتیاد، شیوع مصرف مواد در نوجوانان در دهه ۸۰ را نیم درصد و در دهه ۹۰ به ۲.۱ درصد برشمرد و عواملی همچون لذت‌طلبی افراطی، تفریح، اباحه گری در خانواده، عدم نظارت والدین، ضعف مهارت‌های خودکنترلی، عدم تاب‌آوری و ضعف دانش در مورد عوارض و تبعات مصرف مواد را از جمله موارد جدی در افزایش شیوع مصرف مواد در نوجوانان برشمرد.

شهرستان های افزون بر یک میلیون نفری غرب مازندران سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.