تبریز - ایرنا - نیروگاه حرارتی تبریز با بیش از ۳۵ سال قدمت از جمله نیروگاه های قدیمی کشور محسوب می شود که به رغم تلاش مهندسان و کارکنان توانمندش برای سرپا نگه داشتن آن از طریق انجام تعمیرات اساسی دوره ای، نیاز به نوسازی دارد تا از اتهام آلوده کردن هوای شهر به ویژه در فصول سرد رهایی یابد.

به گزارش ایرنا، نیروگاه حرارتی تبریز در جنوب غربی این کلان شهر، سازه اصلی تامین انرژی این کلان شهر محسوب می شود که از سال ۱۳۶۵ تا به امروز مشغول فعالیت بوده است؛ اما آنچه در فصول سرد سال، نام این نیروگاه را بر زبان ها می اندازد، سهم آن در ۀایندگی هوای تبریز است که با بروز پدیده وارونگی هوا، مضاعف می شود.

هر چند مدیران حوزه برق آذربایجان شرقی و نیز نیروگاه حرارتی تبریز بر این باورند که درباره سهم نیروگاه از آلودگی هوای تبریز به بهانه مازوت سوزی، مبالغه می شود و سهم این واحد تولید برق از آلایندگی هوای شهر نه ۱۷ یا ۲۷ درصد، بلکه حدود ۲ درصد است، اما این گزاره ها چیزی از اتهام نیروگاه در آلایندگی در نزد افکار عمومی نمی کاهد.

این واقعیت را نیز باید پذیرفت که نیروگاه حرارتی تبریز عمر مفید خود را کرده است و اگر امروز نیز با همان توان سال های نخست به تولید برق ادامه می دهد، در سایه از خودگذشتگی نیروهای متخصص و کارگری آن است که با انجام تعمیرات اساسی دوره ای، ضمن سر پا نگه داشتن نیروگاه، اجازه نمی دهند که شبکه برق کشور و به تبع آن تبریز از برق تولیدی این واحد محروم شوند.

از سوی دیگر، تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا و متحدانش علیه کشورمان و تشدید آن در سال های گذشته باعث شده که انجام برخی اقدامات اساسی از قبیل نصب فیلتر و تعویض برج های خنک کننده نیروگاه حرارتی تبریز، به دلیل ترس شرکت های خارجی از تحریم، دشوار و هزینه های انجام آن نیز چند برابر شود.

به این مسایل باید اقدام نادرست دولت قبلی مبنی بر واگذاری نیروگاه تبریز به بخش خصوصی، شستا و صندوق بازنشستگی در قبال رد دیون را نیز افزود که سبب شد یکپارچگی مدیریتی در حوزه برق آذربایجان شرقی از بین برود؛ زیرا مدیریت بخش خصوصی بر نیروگاه تبریز الزامات خود را دارد و در هر حال سبب کاهش قدرت مانور مدیریت تولید برق استان در تصمیم گیری های مربوط به آن می شود.

دولت قبل با واگذاری نیروگاه تبریز از وظایف خود شانه خالی کرد

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شخصا معتقدم، واگذاری نیروگاه تبریز توسط دولت روحانی به بخش خصوصی و شستا و صندوق بازنشستگی بدترین اقدام بود، گفت: خواهش می.کنیم به داد توسعه نیروگاه تبریز رسیده شود و برای تعویض برج های خنک کن از تر به خشک با توجه به مصرف هر ساعت هزار تن آب در این برج‌ها حمایت گردد.

سیدمحسن موسوی در نشست دانشجویی دانشگاه تبریز با موضوع بررسی علل آلودگی هوای تبریز و راهکارهای برون‌رفت از آن اظهار داشت: نیروگاه تبریز دارای دو واحد بخار و پایه مازوت سوز و خط لوله انتقال سوخت آن از پالایشگاه به نیروگاه بوده و یکی از بهترین نیروگاه‌های کشور است که از سال ۸۲ گازسوز شدن آن با هزینه هنگفت از سوی دولت اجرا و شرکت گاز موظف شد، هشت ماه از سال گاز آن را از فروردین تا آبان تامین کند و در سایر ایام از مازوت استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: از ۱۶ شهریور سال گذشته نیروگاه تبریز به همراه هفت نیروگاه دیگر مجاز به مازوت‌سوزی شدند و سال گذشته تنها ۲۰۰ میلیارد تومان برای بهینه‌سازی نیروگاه از سوی مالک آن هزینه شده و در زمان استفاده از مازوت، مالک نه تنها سودی از این بابت ندارد و فقط به ازای تولید هر وات هزینه دریافت می‌کند بلکه استفاده از این نوع سوخت به تاسیسات نیروگاه نیز آسیب می‌زند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق استان تصریح کرد: هر چند دولت قبل با واگذاری نیروگاه حرارتی تبریز و شانه خالی کردن از وظایف خود، هزینه‌های سنگین اورهال و تعمیرات اساسی نیروگاه را به مالک تحمیل کرد، با این حال این نیروگاه همان راندمان ۳۴ درصدی سال ۶۵ را امروز نیز با همت ۷۰۰ کارگر متخصص دارد.

وی افزود: اگر مازوت نیروگاه عامل آلودگی هوای تبریز است، چرا در زمستان در شهری مانند تهران نیز که مازوت‌سوزی ندارد هوا آلوده می‌شود و چرا از تاثیر تردد خودروهای پرشمار در بروز این آلودگی‌ها غفلت می‌کنیم هر چند منکر تاثیر سوخت مازوت در این خصوص نیستیم اما این میزان به اندازه آلایندگی خودروها و منابع متحرک بالا نیست.

موسوی خاطرنشان کرد: البته تبریز از نعمت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به دلایلی نامشخص بی‌بهره بوده و آخرین نیروگاه حرارتی کشور در بناب نصب شده و خط قرمز ما قطع برق است، چرا که با وجود تقاضای یک هزار و ۷۰۰ مگاواتی در استان یک هزار و ۲۰۰ مگاوات تولید و باقی را از استان‌های مجاور وارد می‌کنیم.

وی یادآور شد: باید سال‌ها قبل نسبت به ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی اقدام می‌کردیم نه اینکه دولت برای رد دیون خود نیروگاه تبریز را که هر چند وضعیت آن بهتر از متوسط کشوری است، به بخش خصوصی واگذار می‌کرد و خواهش می‌کنیم به داد توسعه نیروگاه تبریز رسیده شود و برای تعویض برج‌های خنک‌کن از تر به خشک با توجه به مصرف هر ساعت هزار تن آب در این برج‌ها حمایت گردد.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی در مورد نصب فیلتر برای کاهش آلایندگی نیروگاه تبریز نیز اضافه کرد: برای این منظور تفاهم‌نامه‌ای با یک شرکت ژاپنی منعقد کرده بودیم که با روی کار آمدن ترامپ از این همکاری کنار کشیدند و با وجود فراخوان‌های متعدد در این زمینه تاکنون هیچ شرکت و مجموعه‌ای برای رفع این نیاز اعلام آمادگی نکرده و استفاده از برخی روش‌های دیگر نیز آلودگی خاک و آب را به دنبال خواهد داشت.

موسوی با اعلام آمادگی کامل برای همکاری با هر شرکت و مجموعه‌ای برای ساخت و نصب فیلتر استحصال گوگرد از گاز خروجی سوخت مازوت نیروگاه تبریز متذکر شد: توسعه نیروگاه وظیفه حاکمیتی و بر عهده دولت است و این نیروگاه همه زیرساخت‌های لازم را برای این مهم دارد و اگر نمایندگان و مسؤولان استانی در این زمینه با جدیت ورود کنند، می‌توانند زمینه ایجاد نیروگاه‌های جدید را در تبریز فراهم کنند.

لزوم استانداردسازی و نصب فیلتر در نیروگاه حرارتی تبریز

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به فرسودگی، راندمان پایین سوخت و اتلاف منابع آبی در نیروگاه تبریز گفت: میزان تولید برق این نیروگاه در اوج خود ۷۰۰ مگاوات است و در زمان‌هایی که با مشکل کمبود گاز مواجه می‌شویم.

روح الله متفکرآزاد اظهار داشت: مسائل زیست محیطی به واسطه آثار بلند مدت در دنیا و به تبع آن کشور و استان ما با عدم فهم درست و به موقع مواجه است و اهمیت کنوانسیون‌ها جهانی و در کشور ما سازمان حفاظت محیط زیست از همین حیث بالاست.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول در موضوعی مانند آلودگی هوا بدون ملاحظه و در موقع لزوم با استفاده از ابزاری چون قانون هوای پاک ورود کنند و البته در مورد خدمات علمی دانشگاه و قراردادهای آن در چنین مواقعی نیز نقص قانونی وجود دارد و باید در موضوعاتی مانند آلودگی هوا که دانشگاه یک مرجع علمی است، بتواند بدون طرف اظهار نظر کند.

این نماینده مجلس گفت: آلودگی هوا در کلانشهرها با پدیده وارونگی دمایی پیوند خورده و آثار آلایندگی بلند مدت بجا می‌گذارد و مازوت سوزی در شهری مانند تبریز به دلیل جهت جریان‌های هوایی این شهر در بروز این پدیده بی‌تاثیر نیست ولی تنها عامل نیز محسوب نمی‌شود و در کنار نیروگاه عواملی مانند خودروها نیز نقش بالایی در آلودگی هوا دارند.

وی با اشاره به فرسودگی، راندمان پایین سوخت و اتلاف منابع آبی در نیروگاه تبریز تصریح کرد: میزان تولید برق این نیروگاه در اوج خود ۷۰۰ مگاوات است و در زمان‌هایی که با مشکل کمبود گاز مواجه می‌شویم، به دلیل بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری و توسعه میادین گازی کشور در سال‌های گذشته شاهد قطع گاز واحدهایی مانند نیروگاه تبریز و مازوت سوزی در آن هستیم.

متفکر آزاد افزود: بنا بر اعلام مسئولان شرکت گاز امسال ۶۰ میلیون متر مکعب افرایش مصرف رخ داده و دولت با قراردادی چهار میلیون دلاری با گاز پترولیوم روسیه برای حل این مشکل اقدام کرده اما با این وجود دولت در مقام اجرا و مجلس در مقام نظارت باید به وظایف خود در خصوص مشکل آلودگی هوا عمل کنند.

وی خاطرنشان شد: ۱۶ شهریور سال قبل نیروگاه تبریز تنها نیروگاه از ۱۶ نیروگاه مازوت سوز کشور بود که گازرسانی به آن متوقف شد و به آن اعتراض کردیم و هر چند از ضعف خطوط گازرسانی در منطقه شمالغرب آگاه هستیم اما باید عدالت در توزیع رعایت شود نه اینکه شهید منتظری اصفهان ۸ میلیون متر مکعب گاز بگیرد اما نیروگاه تبریز با ۳.۸ میلیون متر مکعب نیاز گازی، مازوت بسوزاند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: بر این اساس امسال سه ماه بیشتر به نیروگاه تبریز گازرسانی شد و از نهم آذر البته همراه با سایر نیروگاه های مازوت سوز کشور استفاده از مازوت در آن شروع شد و چند روز پیش پیگیری کردیم و برای یکی دو روز امکان گازرسانی به آن فراهم شده تا شاید کمکی به کاهش آلودگی هوای تبریز بکند.

وی با تاکید بر لزوم استانداردسازی و نصب فیلتر در نیروگاه تبریز توسط شرکت سرمایه گذار و استانداردسازی مازوت مورد استفاده با توجه به وجود تکنولوژی پلاسما برای جداسازی گوگرد از مازوت توسط سازمان انرژی هسته ای و شرکت های دانش بنیان گفت: البته ایجاد نیروگاه جدید از نیازهای اساسی آذربایجان شرقی است چرا که علاوه بر تکنولوژی های برتر و مصرف بهینه منابع در این نیروگاه ها، نیاز استان به تولید برق روز هر روز افزایش می یابد.

متفکرآزاد خاطرنشان کرد: در این زمینه مذاکراتی با مجموعه هایی چون بنیاد مستضعفان شده که با توجه به قیمت پایین خرید برق، ایجاد نیروگاه جدید توجیهی برای آنها نداشته و به دنبال سرمایه گذاران دیگری برای ساخت نیروگاه های جدید سیکل ترکیبی و انرژی های نو هستیم چرا که در این زمینه حتی نسبت به استان های همجوار عقب مانده ایم و پیگیر این موضوع از طریق بررسی تک تک گزینه های ممکن در کنار مسئولان اجرایی هستیم.