نوشهر - ایرنا- استاندار مازندران گفت: ما در حوزه اقتصادی این استان که دارای تمدن و تاریخ بزرگی است باید برآیند و رویکرد جدید ایجاد کنیم که در این برآیند با طراحی که می شود سلسله اقداماتی را انجام داد تا رویکردمان تغییر یابد.

به گزارش ایرنا، سید محمود حسینی پور روز پنجشنبه در همایش فرصت های سرمایه گذاری غرب مازندران در سالن حبیب بن مظاهر تنکابن همین راهبرد را از جمله اهداف این همایش ها برشمرد و افزود : ما در خصوص سرمایه گذاری اهداف و برنامه هایی داریم که می خواهیم در این همایش ها به استحضار عموم سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی استان برسانیم چرا که اگر نتوانیم گفتمان واحدی را در استان ایجاد کنیم به طور قطع در این کار بزرگ و این دوران سخت موفق نخواهیم بود.

وی اظهارداشت : فعالیت اقتصادی نیازمند بسترهای مناسب اجرایی است اگر بسترهای این مهم را برای فعالان اقتصادی خوب ایجاد نشود آنان نمی توانند فعالیت هایشان را ادامه دهند.

وی تصریح کرد : یکی از مباحث ها که باید دنبال شود ایجاد پروژه های مشارکتی است، یعنی واگذاری فعالیت های اقتصادی به بخش خصوصی در دنیا تجربه موفقی بود که در جمهوری اسلامی در این ارتباط تاکنون تلاش های زیادی شد و ما در این استان فرصت های زیادی داریم که می خواهیم آنها را به بخش خصوصی قرار دهیم و این همایشها با همین هدف برگزار شد تا نظرات مان با بخش خصوصی نزدیک شود و دیدگاه های آنان نیز شنیده می شود.

امنیت ضرورت سرمایه گذاری

استاندار مازندران شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری در استان و غرب مازندران را از دیگر اهداف همایش برشمرد و گفت : اگر از بنده به عنوان بالاترین مسوول اجرایی استان بپرسند که در غرب مازندران چه فرصت های سرمایه گذاری وجود دارد نمی شود پاسخ داد چون سامانه ای برای معرفی این فرضت ها وجود ندارد، دنیای امروز دنیای شیشه ای است سرمایه گذار باید پاک در جریان فرصت های سرمایه گذاری باشد تا بتواند بیاید با امنیت خاطر کارش را پیش ببرد.

حسینی پور یادآور شد : به عنوان مثال در یکی دو ماه گذشته ۱۰۲ فرصت سرمایه گذاری در سه شهرستان تنکابن ، رامسر و عباس آباد شناسایی شده که به زودی در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد تا قدرت انتخاب داشته باشند و آنها را نه تنها سرمایه گذاران منطقه بلکه سرمایه گذاران را در حوزه بین الملل در جریان قرار دهیم.

وی اضافه کرد : نکته بعدی بحث بسته های سرمایه گذاری است که باید به گونه ای در اختیار متقاضیان قرار گیرد که همراه مشوق ها باشد تا بر اساس چه امتیازاتی سرمایه گذار را از شیراز یا اصفهان به این استان بیاریم.

این مقام عالی دولت در استان مازندران تصریح کرد : یکی از معضلاتی اساسی استان که در این همایش به آن اشاره شد صدور پروانه های فعالیت بود که بعضا سرمایه گذار تا ۲ ماه در این ادارات دولتی معطل می شد که این معضل آسیب شناسی شد که امروز افتخار آن را داریم و اعلام می کنیم که هر سرمایه گذار در این فرصت ها سرمایه گذاری کند یک ماهه پروانه شان صادر می شود و این هم یکی از مشوق های ماست.

حرکت های خوبی در حوزه سرمایه گذاری شروع شد

حسینی پور خاطرنشان کرد : مطلب بعدی مطالعات راهبردی سرمایه گذاری است حرکتی که در حوزه سرمایه گذاری شروع شده که رقابت های سرمایه گذاری در مناطق مختلف استان را به دنبال داشته است، فرصت مطالعاتی راهبردی مرحله بعدی است یعنی ما نیازمندی های جامعه هدف را شناسایی کنیم که کشاورزی استان یکی از این فرصت هاست که مازندران مقام اول تولیدات کشاورزی را در کشور داراست.

وی ادامه داد : در بخش کشاورزی باید بدانیم جامعه هدف ما کجاست در درجه اول کشورهای همجوار ماست که از طریق دریا می توانیم ارزان ترین مسیر ترانزایت انتقال کالا را انجام داد ضمن این که استان سه بندر استراتژیک دارد که با آن ها می شود ارتباط خوبی را برقرار کرد البته در این ارتباط باید گفت چرا تعاملات تجاری ما با کشورهای همسایه پایین است که دلایل تاریخی دارد و آن این که غرب در ۷۰ سال گذشته نگذاشت جمهوری اسلامی با شرق و غرب ارتباط تجاری برقرار کند.

استاندار مازندران به عنوان مثال یادآور شد : روسیه سالانه ۲۷۰ میلیارد دلار واردات دارد و فقط واردات صیفی جات آن ۱۱ میلیارد دلار است سهم جمهوری اسلامی و حتی استان مازندران از مقدار واردات کشور همسایه کجاست؟ در حالی که مازندران قطب و محور تولیدات کشاورزی است .

به گفته وی در این ارتباط خوشبختانه ما مطالعات راهبردی را شروع شد که در بحث صادرات محصول کیوی باغ ها را شناسنامه دار شدند و یا در صادرات محصولات کشاورزی محدودیت های کمرگی را برداشته شد که دولت نیز این راهبرد را در محصولات برنج و مرکبات و کیوی دنبال کرد.

ضرورت سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و عمران شهری

حسینی حمل و نقل را یکی دیگر از راهبردهای حوزه سرمایه گذاری در استان برشمرد و گفت : استان مازندران مقصد گردشگری است و زیرساخت های جاده ای آن در حال حاضر شایسته این استان بزرگ نیست و این چالش را باید درست کنیم، دولت با توجه محدودیت هایی که دارد نمی تواند در این حوزه ورود کند البته ما ظرفیت هایی در استان داریم که باید آن برای این بحش فعال کنیم که برنامه هایی نیز در این ارتباط شروع شده است.

وی گردشگری و تفریحات شهری را از دیگر موضوعات مورد نظر ذکر و اضافه کرد : امروز بهتر بود ظرفیت های گردشگری اختصاصی سه شهرستان رامسر ، تنکابن و عباس آباد در این همایش تبیین می شد و در این همایشها ضروری است همین رویکرد دنبال شود.

استاندار مازندران در بخش دیگری خاطرنشان کرد: بحث عمران و شهرسازی از مهمترین فرصت های اقتصادی است که باید نمادهای شهرستان های استان متناسب با عنوان پایتخت گردشگری این استان باشد که برای آن نامگذاری شد، آیا ساز و کارهاش را داریم؟ آیا بستر آن را فراهم کردیم؟

حسینی پور شهرهوشمند و ارتباط آن با شرکت های دانش بنیان را نیاز حیاتی امروز دانست و اظهارداشت : شرایطی که در حوزه دیجیتال اتفاق افتاد شرایط ویژه ای است و امروز دنیا نمی پذیرد با روشهای سنتی کارها دنبال شود و نکته مهم این که در استان ما هنوز تاکسی دیجیتال نداریم که یک ایراد است و در همین حوزه راه آهن شهری و مترو استان در دستور کار قرار دارد که می خواهیم با بخش خصوصی دنبال کنیم.

پسماند یک فرصت اقتصادی است

این مقام عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: ما امروز افتخار آن داریم که در دولت سیزدهم اولین فاینانس در دولت در قرارداد ۲۵ ساله با چین منعقد شد در حوزه برق این استان به مبلغ پنج هزار میلیارد دلار داشتیم که در همین راستا شرکت های متعددی از کشورهای مختلف به این استان آمدند و در همین همایش نیز سرمایه گذارانی حاضر هستند هفت هزار میلیارد دلار در شهرستان تنکابن سرمایه گذاری کنند.

حسینی پور گفت : در بخش خدمات اجتماعی ، فرهنگی و ورزشی استان چه سرمایه گذاری به ویژه در حوزه تفریحات گردشگران و مردم استان انجام شده است ، لذا باید بخش خصوصی ورود کند و ضروری است در این حوزه کارهای اساسی انجام بشود.

وی به حوزه پسماند اشاره کرد و افزود : در دنیا امروز پسماند به عنوان یک فرصت اقتصادی شناخته شده ولی در این استان یک معضل است چرا؟ چون نمی توانستیم مدیریت پسماند کنیم ، مدیریت پسماند یک فرصت اقتصادی است و سرمایه گذاری در این بخش ضروری است.

استاندار مازندران ادامه داد : ایجاد شهرکهای کشاورزی ، دامپروری و گلخانه ای از دیگر مباحث مهمی استان است که سرمایه گذاری در این حوزه ها باید به نحو احسن انجام بشود ، به طور مثال کشور هلند سالانه ۹۵ هزار میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی دارد چرا چون بخش کشاورزی اش را دانش بنیان کرد، چرا ما نباید این راهبرد را انجام دهیم البته در این زمینه برنامه ریزی مفصلی در استان انجام شده است.

دانش بنیان یک واقعیت ملموس جدی است

وی همچنین بر ضرورت ورود شرکت های دانش بنیان به بخش تجهیزات کشاورزی این استان تاکید کرد.

استاندار مازندران با اشاره به درآمد شهری و شهرداری ها در مازندران افزود : درآمد شهری در استان از جمله مشکلات اساسی شهرها و شهرداری هاست ، شهرهای استان با پذیرش شمار گردشگرپذیران سالانه چرا باید در بحث درآمد مشکل داشته باشند، چرا نتوانستیم درآمد پایدار برای مجموعه شهرداری ها ایجاد کنیم؟ البته در حوزه برنامه ریزی استان نیز توسعه پایدار شهرها در دستور کار قرار گرفته است که این مورد را حل کنیم.

حسینی پور بحث سواحل را از جمله فرصت های بزرگ در استان و به ویژه در غرب مازندران برشمرد یادآور شد : ما سواحل را آزادسازی کردیم بنابراین اقتصاد سواحل باید مورد توجه مسوولان امر قرار گیرد.

وی اظهارداشت : بخش خصوصی یکی از اولویت های ماست و در حوزه گردشگری استان نیازمند سرمایه گذاری جدی است، در حال حاضر سرمایه گذارانی از چند کشور عربی به این استان آمدند و علاقه مند سرمایه گذاری هستند که باید زیرساخت های گردشگری استان برای سرمایه گذاری ها آماده شود.

وی موضوع دانش بنیان را بسیار جدی در برنامه ریزی مسوولان استان مطرح کرد و گفت : ما این راهبرد را در استان در دستور کار قرار دادیم چرا که معتقدیم دانش بنیان یک شعار نیست بلکه یک واقعیت ملموس جدی است و هر کشوری که دانش بنیان را در صدر تولیدات اقتصادی و برنامه ریزی هایش قرار داد به سرعت از کشورهای دیگر سبقت گرفت و ما نباید در این حوزه متوقف شویم.

حکمرانی شهری و روستایی نیازمند تحول جدی است

استاندار مازندران افزود : موضوع بعدی استان آسیب شناسی نظام تامین مالی را داریم که یک معضل اساسی مطرح است ، آسیب شناسی حکمرانی شهری و روستایی استان باید کار بشود و نیازمند تحول جدی است نباید در حوزه در ریل سنتی حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد : مطلب بعدی موضوع مسکن در این استان است که جامعه نسبت به این مهم دغدغه دارد ، خوب دولت در این حوزه ریل گذاری کرد الان در استان بافت های فرسوده وجود دارد که پیمانکاران باید به این حوزه ورود کنند یعنی آنان به همکاری شهرداری ها بیایند و از امکانات و امتیازات مربوطی که دولت می دهد استفاده کنند تا مشکلات بافت فرسوده استان حل بشود.

لزوم سرمایه گذاری در امنیت غذا / امنیت غذا یکی از مولفه اقتدار ملی است

حسینی پور شهر سبز را از دیگر مباحث این سخنرانی برشمرد و افزود : این استان اطلس جغرافیایی بی نظیری اعم دریا، جنگل ، کوهستان دارد که مورد توجه گردشگران بین المللی است ، امروز گردشگران علاقه مندند به روستاها بروند و از مناظر آن بهره شوند و سیاست دولت سیزدهم هم احیای روستا و توجه به روستاییان است و در همین راستا ۵۰۰ روستای مازندران را به عنوان پایلوت قرار دادیم تا بتوانیم احیا و اقتصاد روستا را دنبال کنیم که همه باید پای کار بیایند.

به تاکید وی انجام همه راهبردهای یادشده در استان نیازمند همدلی و همکاری نهادهای دولتی و خصوصی است.

وی در نکته پایانی به بحث امنیت غذا در جهان معاصر اشاره کرد و گفت : در ۱۰ سال آینده در دنیا، امنیت غذا به عنوان یکی از مولفه های مهم اقتدار ملی است ، امروز امنیت غذا یک موشک است، مازندران در تولید این اقتدار ملی، صنعت غذا بیشترین سهم را در کشور دارد ما چرا این امتیازی که داریم تمرکز نکنیم لذا باید با اراده تمرکز کنیم.

نخستین همایش یکروزه فرصت های سرمایه گذاری غرب استان مازندران امروز با حضور استاندار مازندران و شماری از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان و شهرستانی و سرمایه گذاران غرب مازندران در سالن اجتماعات حبیب بن مظاهر تنکابن برگزار شد.

شهرستان های نور، نوشهر ، چالوس ، کلاردشت ، تنکابن ، عباس آباد و رامسر در غرب مازندران واقع شده است.