بندرعباس - ایرنا - معاون اندیشکده همت برنامه اطلاعات مردمی قرارگاه بقیه الله گفت: کار مجمع و مجامع مطالبه‌گران، تسهیل‌گری برای مطالبه‌گری است.

حجت الاسلام محمدرضا فراهانی روز پنجشنبه در نشست سالانه دبیران مجامع مطالبه‌گر هرمزگان افزود: کار مطالبه‌گر را نباید انجام دهیم بلکه خودش باید آن را انجام دهد اما حمایت‌ها را فراهم می‌آوریم.

وی ادامه داد: انواع حمایت ها از قبیل حقوقی، رسانه‌ای، مالی، دادن اطلاعات در اختیار فرد مطالبه‌گر گذاشته می‌شود تا بتواند مطالبه‌اش را پیش ببرد.

وی اشاره کرد: اندیشکده همت مطالبه‌گری را به صورت تخصصی در دستور کار دارد و در این زمینه ۲ کار انجام می‌دهد که نخست تشکیل کارگروه‌های استانی و شهرستانی و دوم تشکیل هسته‌های ملی مطالبه گری در زمینه‌های مختلف است.

معاون اندیشکده همت برنامه اطلاعات مردمی قرارگاه بقیه الله ابراز کرد: وقتی وارد استانی مانند هرمزگان حاضر می‌شویم باید کارگروه تخصصی تشکیل دهیم و تمامی دغدغه آن کارگروه هم همان باشد، در سایر زمینه‌ها هم باید به همین نحو عمل کرد.

حجت الاسلام فراهانی افزود: کارگروه‌های زمین خواری،‌ آب، معدن، مبارزه با سقط جنین و جمعیت را هم می‌توان تشکیل داد، موضوع جمعیت بسیار حایز اهمیت بوده و مردم هنوز چوب بلای بزرگی را می‌خورند در دهه ۷۰ بر سر این ملت وارد آوردند.

وی افزود: اکنون به شرایطی رسیده‌ایم که اگر بسیار به فوریت و با دقت تلاش نکنیم طی هشت تا ۱۰ سال آینده زیان بسیار بزرگی خواهیم دید؛ بنابراین بایستی مطالبه‌گری به صورت تخصصی دنبال شود.

معاون اندیشکده همت برنامه اطلاعات مردمی قرارگاه بقیه الله در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: کار فرهنگی و مطالبه گری که هیچ‌کس از آن نترسد و اثری نداشته باشد چگونه مطالبه گری است، این مطالبه گری نیست.

حجت الاسلام فراهانی بیان کرد: مدل عزداری که نذری و غذای آن را انگلستان توزیع کند عزاداری نبوده و بیشتر از یک شوخی نیست، عزاداری آنجایی است که انگلستان، آمریکا، صاحبان زر و زور و تزویر از آن بترسند.

وی مثال زد:‌ عزاداری و مطالبه گری در صورتی درست است که فلان معدنکاری که حق فقرا را ضایع می‌کند و روستایی را به نابودی کشانده است از آن بترسد و وزارت نیرویی که سدی می‌زند و روستایی را با مدل اسراییلی یغما کرده بترسد و از کارش دست بردارد اما وقتی ترسی از این مدل مطالبه گری وجود ندارد یعنی هیچ کاری نکرده‌ایم.

عضویت در مجمع مطالبه‌گران مصونیت قضایی ایجاد نمی‌کند

دبیر مجمع مطالبه گران هرمزگان نیز گفت: عضویت در مجمع مطالبه‌گران برای هیچ فردی مصونیت قضایی ایجاد نمی‌کند و نباید توقع داشت مورد شکایت و پیگیری قضایی قرار نگرفت.

علیرضا صالحی افزود: فردی بود که در شبکه‌های اجتماعی هر نوع حرفی را بیان می‌کرد و می‌گفتیم این مطالب را ننویس که جواب می‌داد؛ مطالبه‌گر آزاد هستم.

وی ادامه داد: این فرد زمانی که مورد شکایت قرار می‌گرفت می‌گفت عضو یا دبیر مجمع مطالبه‌گران هستم، به عنوان دبیر این مجمع اگر مطلبی خلاف واقع بنویسم باید پاسخگو باشم و زمانی که مطالبه به حق باشد پرونده مختومه می‌شود.

وی اضافه کرد: کسی را برای انجام مطالبه فردی محدود نمی‌کنیم و به اسم خود می‌تواند هر مطالبه‌ای بکند و حمایت‌ها را براساس ساز و کار قانونی دریافت می‌کند.

دبیر مجمع مطالبه گران هرمزگان اظهار کرد: قرار نیست در اینجا به عنوان یک سازمان دارای بودجه و امکانات عمل کنیم بلکه این کار مردم است و این ساز و کار بهتر ما را به نتیجه می‌رساند.

صالحی یادآور شد: پولی از جایی بابت عضویت در مجمع مطالبه‌گران هرمزگان دریافت نمی‌کنیم و حتی هزینه‌های این نشست هم از جیب اعضا تأمین شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خلائی در زمینه ارتباط با مجموعه استانداری وجود دارد که بایستی آن را پر کرد و از سویی برخی اختلاف نظرها و پارتی بازی‌ها هم وجود دارد و تا جایی که توانسته ایم با دستگاه‌های دولتی همکاری کرده‌ایم.

عملیاتی شدن وعده‌ها را هم پیگیری می‌کنیم

دبیر مجمع مطالبه گران هرمزگان اشاره کرد: عملیاتی شدن وعده‌ها را هم پیگیری می‌کنیم و چنانچه استانداری یک گام به جلو بردارد ما ۱۰ گام بر می‌داریم.

صالحی بیان کرد: چندین نامه در خصوص زمین‌های پایین دست سد جگین که برای کشت پنبه واگذار شده و منابع طبیعی در پاسخ به استعلام آن اعلام کرده مناسب این کار نیست به مسوولان زده‌ایم.

وی اشاره کرد:‌ این سه هزار هکتار زمین که برای شهرک نساجی واگذار شده است ۲۰ میلیون متر مکعب آب هم برای آن‌ها که نمی‌توان در آن‌ها پنبه کاشت یا برداشت مناسبی داشت داده شده است و از طرف دیگر روستاهای جاسک بدون آب هستند.

دبیر مجمع مطالبه گران هرمزگان گفت: این زمین‌ها باید سه تا چهار تُن محصول پنبه بدهند حتی ۵۰۰ کیلوگرم هم محصول نمی‌دهند، اگر می‌خواهیم کار درستی انجام دهیم باید تمامی جوانب را بسنجیم.

صالحی افزود: در خصوص زمین‌های دشت مهرگان به ۲ اداره‌کل و مجموعه استانداری هرمزگان نامه زدیم که در خصوص آن توضیح بدهند شاید از مطلبی بی اطلاع هستیم.

وی اشاره کرد: چرا باید در محدوده ژئوپارک قشم مزرعه تکثیر میگو افتتاح شود که حتی مجوز منطقه آزاد را هم ندارد؛ چونکه براساس تفاهم نامه امضا شده قبلی، مجوزها در این منطقه و این جزیره باید توسط سازمان منطقه آزاد قشم صادر شود.

دبیر مجمع مطالبه گران هرمزگان افزود: اینکه یک نماینده از اداره کل میراث فرهنگی مجوز می‌گیرد و در آن محدوده طرح مذکور را افتتاح می‌کنند، افتخاری ندارد.

صالحی گفت: چیدمان‌های سیاسی در استان را هم در گذشته بیان کرده‌ام که کسی مسوولیت نمی‌پذیرد و مسوولیت پذیری‌ها در این زمینه ضعیف است.