بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان‌شمالی گفت: در راستای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار و کارآفرین استان باید بازارچه های دایمی برای عرضه تولیدات این افراد ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، محمدرضا حسین نژاد روز پنجشنبه در جلسه بازارچه مشاغل خانگی خراسان شمالی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر زنان فعال در حوزه مشاغل خانگی، سرپرست خانوار هستند باید تمامی زمینه ها برای عرضه محصولات این افراد فراهم شود.

وی افزود: در واقع این افراد توانمند برای تولیدات خود نیاز به مکانهایی برای فروش دارند که باید در راستای توسعه مشاغل خانگی و توانمند سازی این افراد نگاه ویژه ای داشت.
حسین نژاد گفت: از سوی دیگر زنان سرپرست خانوار غالبا وضعیت مالی خوبی ندارد به گونه ای که جدای از ایجاد بازارچه های دایمی برای عرضه محصولات باید مشوق هایی برای حضور این افراد در بازارچه ها ارایه شود.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی افزود: این مشوق ها می تواند همچون شامل رایگان بودن غرفه های بازارچه و حتی رفت و آمد رایگان این افراد به بازارچه ها با مشارکت دستگاه های متولی و خیران باشد.

پرداخت ۲۷۰ میلیارد ریال وام مشاغل خانگی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: در ۹ ماه امسال طرح های مختلف مشاغل خانگی به ارزش ۷۷۶ میلیارد ریال به بانک های عامل معرفی شده است.

مهدی اسلام خواه افزود: تاکنون ۲۷۰ میلیارد ریال وام به ۳۵۰ فقره پرونده پرداخت شده است که در این میان بانک رفاه کارگران بیشترین پرداختی را داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی ادامه داد: عمده تسهیلات مشاغل خانگی استان در رشته های گلیم بافی، خیاطی، دامداری، رودوزی سنتی و کشاورزی بوده است.

وی مهمترین مشکل مشاغل خانگی را نبود بازاریابی دانست و گفت: با ایجاد بازارچه های دائمی و موقتی تا حدودی می توان این مشکل را حل کرد.

مشاغل خانگی، مشاغلی است که بیشتر در منازل و محل سکونت و زندگی فرد اجرا می شود.

بر اساس این گزارش، با وجود اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان شمالی بالا است اما وجود اشتغال ناقص سبب شده تا با وجود اشتغال، درآمد کسب شده کفایت معیشت را نداشته و سرانه درآمد خانوارها در این استان پایین باشد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است.