سنندج- ایرنا- امام جمعه سنندج از تلاش و بصیرت نیروهای امنیتی به ویژه سربازان گمنام امام زمان (عج) به واسطه رصد و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماموستا فایق رستمی در خطبه‌های نماز جمعه سنندج اظهار کرد: دشمن دائم در حال توطئه و نقشه‌های شوم علیه ایران و نظام اسلامی است و بصیرت نیروهای امنیتی، مانع عملی شدن آن شده‌اند که قابل تقدیر است، چراکه امنیت نقش مهمی در آبادانی کشور دارد.

وی یادآور شد: مردم و دستگاه‌های مختلف باید متحد و یکدست، در برابر توطئه و نفوذ دشمن بایستند و برای توسعه و آبادانی کشور گام بردارند.

امام جمعه سنندج، دولت را از مردم و ملت را ولی نعمت دولت خواند و اضافه کرد: دولتمردان باید خدمتگزار دلسوز و غمخوار مردم باشند و برای رفع مشکلات و حفظ امنیت معیشت، با جدیت قدم بردارند.

ماموستا رستمی خواستار تلاش دولت در جهت اشتغالزایی برای جوانان شد و افزود: امید و آینده کشور، در دست جوانان است و باید به این قشر توجه بیشتری داشت.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها به سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی اشاره کرد و ادامه داد: دین اسلام ارزش زیادی برای علم و دانش قائل شده است و باید برای ریشه‌کن کردن بی سوادی تلاش کرد.

خطیب جمعه سنندج بر لزوم رعایت شئون اسلامی در جامعه تاکید کرد و یادآور شد: در جامعه‌ اسلامی شایسته نیست زنان و دختران، حجابشان را بردارند و به آن افتخار کنند.

ماموستا رستمی در پایان به آزمایش انسان مسلمان توسط خداوند اشاره داشت و گفت: پروردگار بارها در طول زندگی و با انواع مشکلات، ما را آزمایش می‌کند و کسانی که صبور و شاکر باشند، رستگار خواهند شد.

مدیرکل ثبت‌ احوال کردستان هم پیش از خطبه‌ها اظهار کرد: ثبت احوال یکی از دستگاه‌های حاکمیتی برای ثبت چهار مورد وفات، تولد، ازدواج و طلاق است و نقشی مهم برای برنامه‌ریزی ها دارد.

علی جوکار ادامه داد: از ابتدای امسال تا پایان مهر ۱۶ هزار و ۸۹۶ ولادت و پنج هزار وفات در استان ثبت شد، ضمن اینکه در همین بازه زمانی هزار و ۱۲۸ مورد تغییر نام انجام شد.

وی از مردم خواست در حفظ شناسنامه و کارت ملی کوشا باشند و تاکید کرد: شهروندان در صورت تغییر آدرس محل سکونت، حتما آن را در سایت سازمان ثبت احوال اعمال کنند.

سوم دی ماه ۱۲۹۷ سالروز تاسیس ثبت احوال در ایران است.

نماز جمعه سنندج هر هفته در مسجد دارالحسان سنندج که در ضلع شمالی خیابان امام خمینی(ره) واقع شده، برگزار می‌شود.

مسجد دارالاحسان سنندج از مساجد قدیمی کشور محسوب می شود و برابر کتیبه‌های موجود در بنای آن، این مسجد سال ۱۲۲۷ هجری قمری توسط امان الله خان اردلان والی کردستان ساخته شده و از نظر فضاهای موجود مشتمل بر ۲ ایوان شرقی و جنوبی، گلدسته های موجود بر بالای ایوان شرقی، صحن مرکزی، ۱۲ حجره اطراف، شبستان ستوندار با ۲۴ ستون سنگی مارپیچ است.

در سال های اخیر به دلیل افزایش تعداد نمازگزاران صحن جدید این مسجد در پنج طبقه نیز احداث شده و زنان و مردان مومن سنندجی هر هفته نماز وحدت بخش جمعه را در این مکان اقامه می‌کنند.