اردبیل-ایرنا-معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل با بیان اینکه جمعیت سالمندان این استان در حالظ افزایش است، گفت: تناسب جمعیت سالمندی در این استان ۶.۵ درصد ثبت شده در حالی که در کشور این تناسب ۸.۵ درصد است.

فریبرز دهقان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به موقعیت روستاهای مرزی و اهمیت تثبیت حضور روستاییان بویژه نیروهای جوان در این مناطق گفت: اگر منابع موجود درست مدیریت نشود بخش بزرگی از سرمایه‌ها به راحتی از دست می‌رود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل با بیان اینکه میزان زاد و لد در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش یافته است، افزود: ساختار سنی جمعیت در این استان به هم خورده و با تشدید مهاجرت و کاهش زاد و ولد با نوعی به هم ریختگی جمعیتی بویژه در روستاها روبرو هستیم.

دهقان افزود: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ در استان کاهش جمعیت یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی مسئولان است به طوری که در بخش مرکزی خلخال در برخی از آبادی‌ها آمار جمعیتی در حد صفر است و بسیاری از روستاها نیز به دلیل تشدید مهاجرت خالی از سکنه به نظر می‌رسد که این رویه آثار ناگواری در همه حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به همراه دارد.

وی بیان کرد: تناسب فرهنگی در ساختار سنی جمعیت نیز به هم خورده و در برخی از روستاها پدیده تک‌کودکی رواج یافته و این امر اوضاع نابسامان در زاد و ولد را نشان می‌دهد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل از آغاز سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵ در یک شهر یا روستا در دی ماه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: این طرح به صورت ثبتی مبنا بوده و نیازی به مراجعه ماموران به درب منازل نیست.

دهقان افزود: در این طرح سرپرستان خانوارها با وارد کردن کد ملی خود در سامانه ثبت احوال کشور ، کد پستی منزل مسکونی خودشان را وارد خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه زمان اجرای طرح یک ماه تمام یعنی از اول دی ماه تا آخر دی ماه ۱۴۰۱ می باشد افزود: در استان اردبیل ، این طرح فقط در محدوده شهر گرمی به اجرا در خواهد آمد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل اضافه کرد: برای تسهیل سرشماری، شهروندان ساکن در گرمی در تمام طول شبانه روز می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان ثبت احوال نسبت به درج کد پستی خود یا تغییر آن اقدام نمایند.

دهقان ادامه داد: شهروندان در صورتی که نسبت به صحت کد پستی خود تردید دارند یا اصلا رقم آن را نمی‌دانند می‌توانند با مراجعه به اداره پست آن را از متصدیان مربوطه که برای این کار گمارده شده اند دریافت نمایند تا مشکلی در سرشماری نداشته باشند.

استان اردبیل بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.