اراک - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: یک هزار و ۳۶۷ هکتار از اراضی ملی این استان در سال جاری رفع تصرف شد.

سرهنگ «منصور بهزاد نیا» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این اراضی در قالب ۱۹۹ فقره پرونده در راستای حفاظت و حراست از اراضی ملی و اجرای احکام قضایی از دست متجاوزان خارج و به بیت المال بازگردانده شد.

وی ادامه داد: تصرف اراضی ملی به صورت شخم و ایجاد شیار، ساخت و ساز غیر مجاز و احداث باغ در اراضی ملی انجام شده بود که با شکایت و پیگیری به موقع نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی و با حکم مراجع قضایی از دست متصرفان خارج شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۲۹۲ فقره پرونده تخریب و تصرف نیز در این مدت برای ۲ هزار و ۱۰۴ هکتار از اراضی ملی استان تشکیل و رفع تصرف تمامی این اراضی در دستور کار قرار دارد.

سرهنگ بهزادنیا از اخراج ۴۲ هزار و ۷۲۷ راس دام غیر مجاز از مراتع و اراضی طبیعی استان در این مدت خبرداد و گفت: این دام‌ها در قالب ۱۲۱ فقره پرونده از اراضی طبیعی و مراتع استان اخراج شدند.

وی با یادآوری تشکیل هشت پرونده قاچاق چوب از ابتدای سال جاری تاکنون در استان مرکزی خبرداد و افزود: ۵۳ متر مکعب چوب قاچاق در این مدت در استان کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۴۶۰ کیلوگرم انواع محصولات فرعی مراتع از جمله گیاه باریجه، کتیرا و بذر بلوط در قالب ۲ محموله قاچاق توسط بازرسان یگان حفاظت این اداره کل کشف شد.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.