تهران-ایرنا- مدیرکل دفتر نوآوری، فناوری و تجاری دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر اینکه مسوولان شناخت کافی از فعالیت این دانشگاه ندارند، گفت: نگاه آنها به دانشگاه معمولا براساس کلاس درس، خوابگاه، تعداد آزمایشگاه های آن است در حالی که کارگاه و آزمایشگاه دانشگاه علمی کاربردی کارخانه، صنایع و بخش تولید است.

علیرضا خیابانی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره دغدغه های دست اندرکاران دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: مسایل بودجه ای پژوهش و فناوری همیشه دغدغه مسوولان دانشگاه است و دانشگاه جامع علمی کاربردی جزو دانشگاه‌هایی است که بودجه کمی را از دولت دریافت می کند.

وی خاطرنشان کرد: این دانشگاه جزو معدود دانشگاه های دولتی است که به لحاظ ساختاری شهریه محور است اما بدنه اداری و اجرایی آن دولتی است بنابراین بودجه دریافتی کفاف برگزاری نمایشگاه‌ها و برنامه های جانبی را نمی کند و باید هزینه های دیگر را صرفه جویی کرد تا بتوان در نمایشگاهی همچون نمایشگاه هفته پژوهش شرکت کرد.

مدیرکل دفتر نوآوری، فناوری و تجاری دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: اگر در بودجه ریزی دانشگاه ها بازنگری و سرفصل ها مشخص شود و به هر دانشگاه براساس سرفصل خود مانند عمرانی، پژوهشی به صورت جدا بودجه تعریف و پرداخت شود، شاید بتوان برنامه های ویژه را دنبال کرد بدون این که مجبور شویم برای جا به جایی بودجه و ردیف های آن مجوز دریافت کنیم تا بتوان یک نمایشگاه و رویدادی را برگزار کرد.

خیابانی گفت: تصور و نگاه مسوولان از دانشگاه به طور معمول کلاسیک است و آن را شامل فضای سبز، خوابگاه، کلاس درس و آزمایشگاه می بینند. اگر در کارخانه ای مرکز آموزش علمی کاربردی وجود داشته باشد، فکر می کنند که آن مرکز یک بنگاه تولید مدرک است، در حالی که دانشگاه علمی کاربردی یک نظام آموزشی است و در اساسنامه آن قید شده است که این دانشگاه وظیفه دارد از همه تجهیزات و بسیج منابع و امکانات انسانی، کارگاهی و آزمایشگاهی دستگاه‌ها، ادارات و ‌کارخانجات برای آموزش نیرو استفاده کند.

وی یادآور شد: دانشگاه ها امکان این را ندارند که به عنوان مثال بخواهند هواپیما خریداری کنند و دوره هوانوردی برگزار کنند بنابراین اگر دانشگاه علمی کاربردی پای کار نیاید و متولی این بخش آموزشی نشود باید تکنیسن هوایی را از کشورهای دیگر آورد.

مدیرکل دفتر نوآوری، فناوری و تجاری دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: وظیفه دانشگاه این است که از شرکت های بزرگ منابع و امکاناتی را می گیرد و این امکانات و کارگاه های آزمایشگاهی را در جهت تربیت نیروی انسانی ماهر و شاغل آن بخش صنعت که نیاز دارد، استفاده کند که معمولا مسوولان با این قسمت آشنایی زیادی ندارند.

خیابانی افزود: کارگاه و محل آزمایشگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی کارخانه، کارگاه های تولید و صنایع است. این تفاوت دانشگاه جامع علمی کاربردی با دیگر دانشگاه ها است بنابراین اگر این دانشگاه نهادینه شود بیکاری به واسطه ایجاد اشتغال ریشه کن می شود.

وی در ادامه درباره حضور این دانشگاه در بیست و سومین نمایشگاه هفته پژوهش و فناور بازار که ۱۹ تا ۲۲ آذرماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، تصریح کرد: در این نمایشگاه ۱۴ دستاورد تجاری سازی شده دانشجویان و دانش آموختگان مراکز علمی و کاربردی از میان ۱۴۰ دستاورد انتخاب و در معرض نمایش قرار داده شد.

مدیرکل دفتر نوآوری، فناوری و تجاری دانشگاه علمی کاربردی نمایش بیل مکانیکی، مکانیسم هوشمند سازی تریلر، گیربکس تیکنر (دستگاه تصفیه آب پساب صنعتی)، سه محصول تولیدی از مرکز آموزشی کهریزک ویژه کودکان کم توان و اوتیسمی برای بهبود یادگیری کودکان اوتیسمی، نمک مبتنی بر جلبک ها را ازجمله محصولات تجاری سازی شده دانشجویان و دانش آموختگان این دانشگاه بیان کرد که در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شد.

خیابانی با بیان این که دانشگاه علمی کاربردی ۶ مرکز رشد، ۲۱۰ مرکز نوآوری و ۴۹۰ هسته و شرکت فناور دارد، ادامه داد: یکی از بخش های دیگر این دانشگاه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار، راه اندازی کلینیک مشاوره اشتغال و کسب و کار بود که اساتید مجرب و به نام حوزه اشتغال و کسب و کار و اختراع در این نمایشگاه حضور داشتند.

وی همچنین گفت: اگر نمایشگاه هفته پژوهش در اردیبهشت ماه برگزار می شد، بهتر بود چرا که در این ماه هوا مناسب تر است و دانشجو و اساتید از این فضا بهتر می توانند، استفاده کنند، آذر و دی ماه به دلیل سردی هوا به نظر می آید ماه های مناسبی برای برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش نیستند و با تمام هزینه هایی که می شود، شاید نتیجه لازم گرفته نشود.

مدیرکل دفتر نوآوری، فناوری و تجاری دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی دیگر از مشکلات حضور در این نمایشگاه را هزینه های بالا عنوان کرد و اظهار داشت: حدود ۱۱۰ شرکت و هلدینگ های بزرگ با دانشگاه علمی کاربردی کار می کنند که دغدغه بسیاری از آنها فقدان حمایت دولت از نمایشگاه‌ها و هزینه‌های ساخت غرفه و حمل و نقل بسیار بالا است.

خیابانی یادآور شد: این عوامل موجب می شود که آنها نتوانند محصولات خود را به نمایشگاه بیاورند و ترجیح می دهند به صورت عکس، ویدئو و بروشور نمایش دهند بنابراین اگر یارانه ای برای بخش نمایشگاهی دانشگاه های کشور در نظر گرفته شود، می توان دستاوردها را در نمایشگاه ها به نمایش گذاشت.