به گزارش ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیام محمدمهدی اسماعیلی به مراسم بزرگداشت زینت السادات امامی که امروز شنبه سوم دی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، آمده است: هنر متعالی و برخاسته از حقیقت ضمیر آدمی، یادآور فردوس برین است و مایه اصلی آن، رنج پر سوز و درد سترگ روح غربت زده و گام برداشتن در مسیر سعادت و کمال؛ همچنان که جوهره هنر معنویِ ایرانی ـ اسلامی، پیوندی ریشه دار و عمیق میان زیبایی و تعالی و معنویت و صناعت به نمایش میگذارد. آنگاه که این موهبت الهی به عطوفت زنانه و مهر مادری آراسته گردد، موجبات خلق آثار ارزشمندی را فراهم میکند که انسان را به سوی اصل افلاکی خویش فرا میخوانَد.
این حقیقتی است که زنان از دیرباز، سهمی انکارناپذیر در هنر ایرانی داشته اند و بخش زیادی از هنرهای کشور عزیزمان مرهون سرپنجه توانمند بانوان ایران زمین، و وامدار جِدّ و جهد خلاقانه آنان است که گاه در سماع حروف و نقوش، تابلوی جان ساختند و آویزه عرش داشتند و گاه در رگ رگ قالی، گلیم، سفال، نگارگری و تمام هنرهای دیروز و امروز، نقش خود را به شیوایی و شیرینی رقم زدند.
هنرمند پیشکسوت سرکار خانم زینت السّادات امامی فرزند نامدار مرحوم استاد میرزاآقا امامی از هنرمندان بلندآوازه اصفهانی در سده اخیر است که در زمینه هنر سوخت، طلاکوبی، تذهیب و تشعیر، مینیاتور و گل و مرغ به مقام و مهارت ستودنی دست یافت، که به ویژه در «هنر سوخت» که آمیزهای از چند هنر است، هم اکنون چهره ای فاخر به شمار می آید.
به یقین میراث گرانسنگ هنر نگارگری و تذهیب، ریشهای عمیق و پیوندی دیرینه با تبار خاندان امامی در نصف جهان دارد و خانم امامی با بیش از هفت دهه فعالیت هنری، به حق از میراث داران این هنر متعالی و ارزنده هستند که با شایستگی به چهرهای فاخر و ماندگار در هنر سوخت بدل شده اند و با تلاشهای ایشان این هنر به گونهای تازه، مستقل، فاخر و شکوهمند، جلوهگری را آغاز کرد و پنجرهای نو فراروی هنرمندان مستعد گشود؛ به نحوی که از رهگذر کوشش مثال زدنی و پشتکار توأم با خلوص ایشان، این هنر زمینی را به «معراج» رهنمون ساختهاند.
تردیدی نیست بیش از آنکه بانوان هنرمند ارجمندی چون سرکار خانم امامی نیازمند تشویق و تحسین ما باشند، ما نیازمند حضور همیشگیِ بانوان در این صحنههای غرورانگیز میباشیم تا به نسل جوان این پیام را منتقل کنیم که اگر امروز در سرزمین ما درخت هنرهای تجسمی پربار است و میوه میدهد و نورانی است؛ به یمن وجود با برکت این انسانهای بزرگ است.
امیدوارم مسیری که دولت مردمی در جهت اهداف نظام جمهوری اسلامی و مشارکت زنان در عرصههای اجتماعی در پیش گرفته با تکاپو و همت بانوان گرانقدر به رشد و توسعه بیشتر منجر شود. اکنون که در آستانه سوگواری شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت شخصیت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) قرار داریم؛ همان بانویی که در کتاب تشریع و جهان تکوین، بی همتاست و سیره زندگی ایشان الگویی بیبدیل برای بانوان جامعه است، به جرأت میتوان گفت:که هنرمندان ایران اسلامی نیز نقش تعیینکنندهای در معرفی ویژگیهای معنوی و اخلاقی این بانوی گرانقدر اسلام با زبان هنر دارند و این رسالت خویش را با عشق و علاقه ایفا مینمایند.
در خاتمه از درگاه خداوند متعال برای سرکار خانم زینت السّادات امامی سلامتی و طول عمر و توفیقِ روز افزون طلب میکنم و از دستاندرکاران و برگزارکنندگان این آیین، خاصه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مراتب قدردانی خویش را ابراز مینمایم. سایهسار هنرمندان پیشکسوتی چون خانم امامی و امامیها همواره در این ملک و بوم پاینده باد.
به گزارش ایرنا سکینةالسادات امامی معروف به زینتالسادات امامی در سال ۱۳۱۳ در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. از هنرمندان برجسته خاندان او می توان به سیدمحمدرضا امامی، سیدمحسن امامی و پدربزرگش، میرزا آقاجان امامی مجتهدی اشاره کرد که جملگی در زمینه بوته سازی، تذهیب ساخت قلمدان و جعبه آیینه چیره دست بوده اند. زینت السادات هجده ساله بود که کار را با آموختن نگارگری به سبک صفوی و گل و مرغ به سبک قاجار، در محضر پدر آغاز کرد و چندین سال پیاپی این یادگیری را نزد پدر پی می گیرد، آنگاه تذهیب و تشعیر به سبک صفوی را از مرحوم استاد حسین ختایی که از شاگردان پدرش بوده ،می آموزد و هنر سوخت را از مرحوم استاد آقا تقی کلباسی که او نیز از شاگردان پدرش بوده است، فرا گرفت.
وی در ادامه مسیر با بهرهگیری از اساتیدی چون حسین خطایی که یکی از شاگردان برجسته پدرش بود، هنرهای مطرح در تذهیب و تشعیر را به نیکی بیاموزد. انگیزه فوقالعاده در کسب مهارت بیش از پیش وی را وا داشت تا در اولین فرصت به امید استفاده از محضر استاد حسین بهزاد راهی تهران شود و توفیق آن را بیابد تا به لطف استاد- که به گفته خود او صرفاً به دلیل علاقهای که به مرحوم حاج میرزا آقای امامی داشت، خانم امامی را به شاگردی پذیرفته- پلّهای دیگر از مدارج هنر را بپیماید.
وی سپس به شهر خود، اصفهان بازگشت و مدتی را نزد مرحوم استاد حاج مصورالمکلی تلمذ نمود آنگاه هنر سوخت را که جامع ده رشته است نزد مرحوم استاد تقی کلباسی یکی دیگر از شاگردان ممتاز پدر فرا گرفت. در این میان او هنر طلاکوبی را که یکی از هنرهای دهگانه به شمار میرود از مادر و مادربزرگ خود آموخت چرا که این شاخه هنر سوخت در خانوادة مادری او موروثی بود.
برخی از آثار زینتالسادات امامی به شرح زیر است: بتهسازی چهار جفت جلد قرآن، ساخت دو جفت جلد قرآن به صورت سوخت، تذهیب اول و انتهای چهار عدد قرآن، خطکشی طلاکاری تمامی صفحات قرآن و جلد قرآن کریم به همراه بتهسازی و تذهیب، تذهیب بالا و پائین تمام صفحات و اول و انتهای تمامی سورهها، تذهیب فرمان مالک اشتر، ساخت تابلوی «و ان یکاد» به خط استاد فضائلی شامل طرح سر درب مسجد و گنبد و بارگاه به صورت تذهیب، تذهیب تابلو خط دیگری به خط مرحوم ستاد فضائلی، ساخت تابلوی مینیاتور کشتی حضرت نوح (ع)، ساخت تابلو سوخت تخت حضرت سلیمان (ع) در سه نوبت که هر یک از آنها در آمریکا، تهران و کرمان نگهداری می شود، تابلو معراج حضرت محمد (ص) با ابعاد ۱۰۰ در ۱۳۰ به صورت سوخت شامل ده رشته هنر مینیاتور، تذهیب، لاچینی، گل و مرغ، معرق، مشبک، اصل خود سوخت، خط و طلا که متجاوز از ۲۰ سال روی آن کار شده است. تابلوی «بهرام گور» در موزه هنرهای معاصر تهران، تابلوی «تخت سلیمان» در تهران، کرمان و آمریکا و طراحی جلد قرآن کریم.
شیخ صنعان و دختر ترسا و چادرنشین و... نیز از آثار نگارگری این استاد پیشکسوت به شمار می رود.