بجنورد-ایرنا- مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم در خراسان شمالی گفت: افزایش ۳۲ درصدی جمعیت آهوان در منطقه میاندشت این شهرستان در سرشماری پاییزه امسال موجب شد تا این پناهگاه دومین دشت آهو خیز کشور بعد از موته اصفهان را به خود اختصاص دهد.  

احمدصفرزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه جمعیت آهوان در میاندشت جاجرم به عنوان طعمه گونه ارزشمند یوزپلنگ دارای اهمیت زیادی است اظهار کرد: اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب مورد نیاز وحوش، تامین امنیت زیستگاه با خروج گله های دامداران و نیز ارائه آموزش های لازم به مردم برای صیانت از حیات وحش سبب شده تا این پناهگاه برای آهوان و یوزپلنگ ها پویا شود.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت آهوان در میاندشت جاجرم در سال های اخیر روند افزایشی داشته است و این در حالی است که سال های گذشته شرایط حفاظتی این منطقه به حدی حاد بود که باید به صورت ملی مدیریت می شد اما با اقدامات انجام شده، این منطقه عنوان دومین پناهگاه آهوخیز کشور را به خود اختصاص داده است.

مشاهده ۱۰ بار مشاهده یوزپلنگ در میاندشت

مدیرحفاظت محیط زیست جاجرم درباره مشاهدات یوزپلنگ در این شهرستان گفت: خوشبختانه امسال مشاهده یوزپلنگ در منطقه میاندشت این شهرستان افزایش یافته است، امسال محیط بانان و مردم در ۱۰ نوبت این گونه وحشی ارزشمند را مشاهده کرده اند.

وی افزود: مشاهده یوزپلنگ توسط مردم و محیط بانان گزارش شده و اکنون حضور این حیوان در میاندشت مشهود است، در یک مورد، چهار قلاده یوز پلنگ در حدفاصل میاندشت و توران استان سمنان مشاهده شده است که نشان از پویایی این زیستگاه دارد.

صفرزاده با بیان اینکه یوزپلنگ برای ماندگاری نیاز به خوراک و امنیت دارد گفت: مشاهده یک قلاده یوز نر، یک قلاده یوز مادر و ۲ توله در این منطقه به اثبات رسیده است و زادآوری این حیوان در منطقه به معنای تامین امنیت آن است.

وی درباره اقدامات ارتقای امنیت زیست یوز در میاندشت گفت: شمار زیادی از دامداران از منطقه در سال های اخیر با خرید پروانه های چرای آنها از این پناهگاه خارج شده اند و خروج دام و گله ها علاوه بر اینکه فشار بر مراتع را کاهش داده، شرایط برای با زیست آهوان به عنوان طعمه یوزپلنگ بهتر کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از تهدیدها برای یوزپلنگ ایرانی در جاجرم، سگ های گله است، حضور سگ های گله سبب شده تا امنیت یوزپلنگ ها به مخاطره افتد از این رو تلاش داریم تا گله های دام از این منطقه خارج شود.

مدیرحفاظت محیط زیست جاجرم خاطرنشان کرد: پیش از این پروانه چرای پنج هزار راس دام در میاندشت جاجرم خریداری و از حضور دام در این منطقه کاسته شد و خرید پروانه چرای ۱۵ هزار راس دام دیگر در دستور کار قرار دارد که نیاز به اعتبار بیشتر است.

مقاومت دامداران برای واگذاری حقوق عرفی چرا

صفرزاده گفت: دامداران اقبال و تمایلی به فروش پروانه های چرا ندارند و خروج دام از میاندشت جاجرم و توسعه قلمروز یوزپلنگ در صورت ادامه روند کنونی سال ها به طول می انجامد.

وی خاطرنشان کرد: خرید پروانه چرای دام به منظور کاهش حضور دام و سگ های گله در منطقه و به دنبال آن افزایش امنیت گونه ارزشمند و در معرض انقراض یوزپلنگ در میاندشت اجرا می شود.

مدیرحفاظت محیط زیست جاجرم گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی که با افزایش قیمت نهاده های دامی همراه شده، همکاری دامداران برای واگذاری پروانه های چرا در میاندشت این شهرستان را کم کرده و کار برای خروج دام از این منطقه سخت تر شده است.

صفرزاده اظهار داشت: اکنون برای خریداری حقوق عرفی دامداران در منطقه میاندشت مشکل اعتباری وجود ندارد، مشکل اصلی این است که دامداران حاضر به فروش این پروانه ها نیستند.

به گزارش ایرنا، پناهگاه حیات وحش میاندشت شهرستان جاجرم در جنوب غربی خراسان شمالی به عنوان زیستگاه مولد و زایشگاه یوزپلنگ ایرانی، منطقه ای مناسب برای زیست این گونه وحشی است که مشاهدات این حیوان در این منطقه که پس از چند سال محقق شده حاکی از افزایش امنیت زیستگاه برای یوزپلنگ است.

منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.