زنجان – ایرنا – رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: بخش کشاورزی با نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص، سهم ۱۵ درصدی در شاخص کل تولید ناخالص داخلی استان دارد.

روح الله حسنی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سهم جمعیتی و مساحتی استان زنجان از کل کشور ۱.۳۴ درصد است، افزود: این استان پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را در خود جای داده و نیز ۳۳ درصد میزان اشتغال در زنجان مربوط به حوزه کشاورزی است.

وی با بیان اینکه حدود سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان زنجان تولید می شود، اظهار داشت: استان زنجان از قطب های تولید زیتون، سیر، آبزی پروی و پرورش گوسفند افشاری در کشور است.

حسنی افزود: سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن زیتون در استان زنجان تولید می شود.

وی از اصلاح نژاد بیش از ۱۷۰ هزار رأس گوسفند افشاری در استان خبر داد و گفت: نژاد گوسفند افشاری پایه مناسبی برای کار اصلاحی در زمینه بهبود سرعت رشد، چند قلوزایی، راندمان لاشه و تولید مثل خارج از فصل است و در استان زنجان که خاستگاه اصلی این نژاد بوده، فعالیت های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

حسنی همچنین با بیان اینکه زنجان جزو ۱۰ استان برتر کشور در زمینه تولید غلات است، گفت: سالانه به طور متوسط ۳۷۵ هزار تن انواع غلات در این استان تولید می‌شود.