شهرری - ایرنا - شهرری در جنوب تهران آبستن حوادث طبیعی است؛ از زلزله گرفته تا فرونشست و خشکسالی. ری روی نوار مخاطرات طبیعی طی تاریخ کرده و در این رابطه وجود پایگاه مدیریت بحران (سوله بحران) برای حوادث طبیعی و غیرطبیعی یک انتخاب نبوده بلکه ضرورت است.

به گزارش ایرنا، در دوازدهمین شنبه امید و افتخار شهرداری تهران، یازدهمین سوله بحران شهرری به صورت ویدیو کنفرانسی توسط شهردار تهران افتتاح شد و می توان گفت تا حدی وجود این سوله در ری از نگرانی ها بعد از وقوع بحران های طبیعی بکاهد.

ری به عنوان جنوبی ترین نقطه تهران در طول تاریخ حوادث طبیعی زیادی به خود دیده از زلزله گرفته تا نشست زمین که در این سالهای اخیر مجموعه شهرستان های استان تهران را تحت تاثیر قرار داده است.

همین چند وقت پیش بود که مهدی چمران رئیس شورای اسلامی ری، تجریش و تهران اعلام کرد: تهران جزو ۱۰ شهر پر مخاطره در ایران است که مخاطرات طبیعی زیادی داشته و هنوز نیز دارد.

شنیدن این جمله از زبان چمران شاید جدید نباشد اما صورت مساله را که باید فکری برای این حوادث و رخدادهای طبیعی کرد، پاک نمی کند؛ ایمنی و استحکام شهر از شمال شهر تا جنوب آن که ری بوده مهم و شهر ایمن و پایدار حق مردم است.

مجموعه سرزمینی پایتخت از تجریش و شمال شهر تا جنوب شهر و ری شاهد این حوادث و مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی طی سالهای گذشته بوده است؛ وقوع سیل، پدیده فرونشست و البته زلزله که شاید مهمترین تهدید برای تهران باشد.

مطالعات محققان حوزه زلزله‌شناسی نشان می‌دهد در ۳۰ هزار سال گذشته پهنه گسل شمال تهران، ۹ زلزله با بزرگی بیش از ۷ ریشتر داشته است و هر سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ سال یک بار گسل شمال تهران گسیخته می‌شود؛ گسل مشاء از ۳۵ کیلومتری تهران عبور می‌کند، علاوه بر آن گسل‌های جنوب تهران شامل گسل "پیشوا"، "ایوانکی" و "ری" و همچنین گسل ماهدشت در کرج نیز تهران را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

گسل های شمالی و جنوبی ری

به صورت تاریخی در منطقه ری دو گسل شمالی و جنوبی داریم؛ گسل جنوب ری تقریبا ۲۸ کیلومتر طول دارد و براساس آنچه که محققان زمین شناسی می گویند: گسل جنوب ری به شکل دیواره کوتاه فرسایش یافته‌ای در جنوب تپه غار روستای قلعه نو رخ نمون دارد و شیب آن سمت شمال شهر و حدود ۷۵ درجه حدس زده می‌شود.

گسل جنوب ری(قطعه غربی آن) از غرب اسلامشهر شروع می‌شود و امتداد آن در راستای غرب به شرق وارد مهران آباد در جنوب تهران شده و با تلاقی اتوبان تهران-قم و بزرگراه بهشت زهرا و در محل تلاقی "بزرگراه آوینی" و "بلوار امام خمینی" وارد منطقه ۲۰ تهران (جنوبی‌ترین منطقه شهر تهران) می‌شود.

گسل شمال ری اما متشکل از چند بخش منفصل در راستای غربی – شرقی است که طول جمع آنها بیش از ۱۵ کیلومتر است و از سمت غربی بعد از محل تقاطع بزرگراه سعیدی با آزادگان شروع می‌شود و در جنوب مناطق ۱۹ و ۱۶ قرار گرفته است. در ادامه به سمت شرق، پس از گذر از محل تقاطع آزادگان با بزرگراه بهشت زهرا(س) و عبور از بازار آهن فروشان تهران و در شرق این منطقه وارد منطقه ۲۰ شهر تهران می‌شود.

گسل شمال ری در منطقه ۲۰ تهران، پس از تلاقی با بلوار امام خمینی، خیابان فداییان اسلام در سمت شمال بلوار بسیج در سمت شرقی با نزدیک شدن به تپه‌های بی‌بی شهربانو با خمشی به سوی شمال تا محدوده پارک آبی آزادگان ادامه پیدا می‌کند. این گسل جزو گسل‌های اصلی محسوب می‌شود و از همین رو، برای این گسل حریم تعیین شده است.

یکی از مواردی که می تواند پس از وقوع مخاطرات طبیعی مفید و کمک کننده باشد ایجاد پایگاه های مدیریت بحران یا همان سوله های بحران است؛ این سوله ها می تواند قبل وقوع مخاطره طبیعی مکانی برای دپوی تجهیزات و مکانات و بعد حادثه می تواند سرپناهی برای مردم و اسکان آنان و دپوی مواد غذایی و... باشد.

از این رو ساخت سوله های مدیریت بحران در پایتخت از شمال تا جنوب اهمیت دارد و در کنار آن تجهیز و نگهداری این سوله ها به پایداری شهر پس از وقوع مخاطرات طبیعی مثل سیل و زلزله کمک می کند.

رئیس شورای اسلامی تهران، ری و تجریش درباره لزوم بازسازی سوله های بحران پایتخت گفت: از عمر سوله های بحران زمان زیادی نمی گذرد و از استحکام خوبی برخوردار و هم اکنون پایدار است و نیاز به بازسازی ندارد؛ اما واقعا باید از سوله های بحران برای مواقع بحرانی استفاده کرد.

موضوع دیگر وجود بافت های ناپایدار و فرسوده شهری است به ویژه در ری و منطقه نفرآباد است که البته استارت نوسازی بافت های فرسوده خورده اما شهر ایمن سوله بحران می خواهد و این موضوع زمانی بیشتر نمود پیدا می کند که علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه سومین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران به خبرنگاران گفت: مهمترین موضوع برای تهران نوسازی شهری است که در آن ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار که ۴ هزار و ۵۶۰ هکتار آن بافت فرسوده وجود دارد و از ریزدانگی و در دسترس نبودن رنج می برد.

سوال اینجاست که حال باید چه کرد و جواب ساده است؛ ایمن سازی مناطق شهری با استفاده از نوسازی و استحکام بخشی ساختمان ها و از سوی دیگر ایجاد آمادگی در مجموعه شهر که یکی از این موارد ساخت سوله بحران است.

ایجاد یازدهمین سوله بحران ری در غنی آباد

ری به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیا، نیاز به نوسازی و ایمن سازی دارد و از سوی دیگر ساختن پایگاه مدیریت بحران. آنطور که رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفته، ۱۰۵ سوله بحران در پایتخت داریم که براساس مصوبه شورای شهر باید تمامی ۱۲ ناحیه کلانشهر دارای این پایگاه ها شوند.

البته در دوازدهمین شنبه امید و افتخار شهرداری تهران، یازدهمین سوله بحران شهرری به صورت ویدیو کنفرانسی توسط شهردار تهران افتتاح شد و می توان گفت تا حدی وجود این سوله در ری از نگرانی ها بعد از وقوع بحران های طبیعی بکاهد.

سیدمحمد ناظم رضوی شهردار منطقه ۲۰ تهران(شهرری) در خصوص این سوله بحران به خبرنگار ایرنا گفت: پایگاه مدیریت بحران منطقه ۲۰ در محله غنی آباد واقع در ناحیه ۷ چندی پیش با حضور شهردار تهران افتتاح شد.

وی افزود: پایگاه مدیریت بحران غنی آباد در زمینی به مساحت هزار و ۶۲۴ مترمربع در دو طبقه شامل سالن انبار و ساختمان پشتیبانی مدیریت بحران ساخته شده است.

شهردار منطقه ۲۰ تهران خاطرنشان کرد: این پایگاه مدیریت بحران در راستای پیشگیری و کاهش مخاطرات حاصل از وقوع بلایای طبیعی از سوی سازمان عمرانی مناطق و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران به بهره برداری رسید.

منطقه ۲۰ (شهرری) جنوبی‌ترین منطقه شهری شهرداری تهران است و دارای پنج ناحیه داخل محدوده و ۲ ناحیه خارج محدوده و ۲۱ محله است.

این منطقه در جنوبی ترین نقطه شهری واقع شده است و از شمال به بزرگراه آزادگان، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه آوینی و از غرب به مبارک‌آباد و صالح‌آباد محدود می‌شود.