اراک - ایرنا - استقرار بسیاری از مراکز درمانی در مرکز شهر، کمبود پارکینگ عمومی و توقف غیرمجاز خودروها به عنوان سوپاپ اطمینان ترافیک از عوامل شلوغی خیابان‌ها و معابر شهر هسته مرکزی کلانشهر اراک شناخته شده است.

به گزارش ایرنا، امروزه بسیاری از متخصصان حوزه‌های شهری بر این باورند که رشد و توسعه در کلان شهرها بسیار سریع بوده و همین موضوع زمینه‌ساز پیچیده شدن مشکلات در مباحث مختلف شهری شده است. حمل و نقل همواره به عنوان بزرگترین چالش زیرساختی پیشِ روی شهرها و حاشیه شهرهای بزرگ، مطرح بوده و از منظر اهمیت، در رأس زیرساخت‌های شهری قرار دارد.

با رواج استفاده از خودروهای شخصی در مناطق شهری و ازدیاد تردد آن‌ها، مشکلات عدیده‌ای در سطح مختلف شهری به وجود آمده که در حوزه حمل و نقل، می‌توان به عدم گنجایش شبکه معابر شهری برای خودروهای موجود، افزایش آلودگی هوا، ترافیک، افزایش سوانح و تصادفات و نبود فضاهای توقف اشاره کرد.

کمبود فضای پارک خودرو برای همراهان بیمار که برای درمان به مراکز بیمارستانی مراجعه دارند، بیشتر کلافه کننده است.

اما در این میان کمبود فضای پارک خودرو برای همراهان بیمار که برای درمان به مراکز درمانی مراجعه دارند، بیشتر کلافه کننده است، اینکه فردی بخواهد برای پیاده کردن بیمار در نزدیکی مرکز درمانی و بیمارستانی اقدام کند اما با ساعت‌ها دورزدن در خیابان‌های مجاور سردرگم شود کاری بس سخت و اعصاب خردکن است.

به‌ رغم همه‌ برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری که در راستای ساماندهی و افزایش تعداد پارکینگ ها انجام شده، در حال حاضر حاشیه خیابان‌ها تبدیل به پارکینگی از انواع خودروها و موتورسیکلت‌ها شده و افراد حتی زیر تابلوهای ایستگاه‌های اتوبوس، توقف مطلقا ممنوع و پیاده‌روها را نیز به سیطره خود در آورده‌اند و به تابلوهای حمل با جرثقیل، کمترین توجهی نمی‌شود.

شهروندان اراکی از نبود فضار پارک خودرو در مجاورت مراکز درمانی گلایه دارند، و کمبود پارکینگ را در زمانی که بیمار نیاز به دریافت خدمات فوری دارند، نمی پذیرند.

محمد جودکی که مادر کهنسالش در بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) اراک بستری است می گوید: مدتی است که مادرش برای دریافت خدمات درمانی بستری است و برای انتقال وی به این مرکز با توجه به کهولت سن و ناتوانی در گذر از خیابان و نبود پارکینگ، موجب شده تا دچار استرس شود.

وی اظهار داشت: شرایط جسمانی بیماران اجازه نمی‌دهد تا برای پیدا کردن پارکینگ تمام خیابان و کوچه‌های مجاور را جستجو کند تا محلی برای پارک خودرو و انتقال بیمار به بیمارستان پیدا کند.

این همراه بیمار گفت: پارکینگ نزدیک بیمارستان ولیعصر اراک جوابگو شمار زیاد خودروها نیست و باید کارشناسان حوزه شهری برای این معضل تدبیر لازم بیاندیشند.

مریم فراهانی نیز گفت: بیمارستان ولیعصر اراک درحالی به ۱۳ طبقه توسعه یافته که تاکنون هیچ تدبیری از سوی شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی برای تامین پارکینک پرسنل و مردم برای ملاقات بیماران در این مجموعه نشده است.

وجود سه پارکینگ طبقاتی در هسته مرکزی شهر اراک

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری اراک گفت: سه پارکینیگ با یک هزار و ۱۲۰ خودرو ظرفیت، شامل پارکینگ گلستان با ۱۲۰ خودرو ظرفیت، خاتم با ۷۰۰ خودرو ظرفیت و سنا با ۳۰۰ خودرو ظرفیت در هسته مرکزی شهر اراک وجود دارد.

«حجت الله مرادی» افزود: ۳۰۰ میلیارد ریال امسال در بودجه شهرداری اراک برای ایجاد پارکینگ خودرو تخصیص داده شده است که با توجه به بهره‌برداری از بیمارستان ولیعصر(عج) یک پارکینگ در نزدیکی این مرکز درمانی ساخته می‌شود.

وی اظهار داشت: اعتبار ساخت پارکینیگ تامین شده و ردیف اعتباری آن به علت نبود زمین، بلاتکلیف مانده است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری اراک گفت: همچنین ساخت یک پارکینگ طبقاتی در مرکز شهر اراک تعریف شده اما به علت تامین نشدن زمین تاکنون ساخت آن نیز عملیاتی نشده است.

مرادی افزود : شورای اسلامی شهر اراک، پنج اولویت ساخت پارکینگ را مصوب کرده است و اداره املاک پیگیر تامین زمین برای ساخت است.

وی اظهار داشت: در صورتی که زمین مقابل بیمارستان ولیعصر(عج) که به مالکیت شرکت نفت است، در اختیار شهرداری اراک قرار گیرد مشکل تامین پارکینگ این مرکز درمانی بزرگ رفع خواهد شد.

مراکز درمانی باید پارکینگ خودروی پرسنل خود را تامین کنند

رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت: طبق ضوابط قانونی مراکز درمانی باید پارکینگ حداقلی را برای پرسنل خود تامین کنند اما مراکز درمانی در انجام آن تعلل دارند و این مراکز برای تامین پارکینگ با مشکل مواجه شده و از حاشیه خیابان‌ها برای پارکینگ پرسنل خود استفاده می‌کنند.

یکی از معضلاتی که در شهر اراک وجود دارد، تغییر کاربری منازل مسکونی به ساختمان پزشکان است.

«پیمان عین القضاتی» افزود: یکی از معضلاتی که در شهر اراک وجود دارد تغییر کاربری منازل مسکونی به ساختمان پزشکان است و با توجه به اینکه در طراحی اولیه یک ساختمان مسکونی ۲۵ مترمربع پارکینگ در نظر گرفته شده، با تبدیل یک واحد مسکونی به مجتمع درمانی، ظرفیت برای پارکینگ جوابگو نیست.

وی اظهار داشت: از طرفی مطب‌های شخصی در خیابان‌های اصلی شهر مستقر هستند و نبود پارکینگ موجب افزایش ترافیک و نارضایتی شهروندان شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت: طبق مصوبه دولت در سال ۱۳۹۳ در راستای اجرای قانون هوای پاک باید هفت یا هشت پارکینگ عمومی توسط شهرداری اراک تاسیس می‌شد که تاکنون چهار پارکینگ تاسیس شده و بقیه در دستور کار شهرداری قرار دارد.

عین القضاتی افزود: اکنون سه پارکینگ موجود در کلانشهر اراک جوابگوی شمار زیاد خودروها نیست و همچنین اقبال عمومی برای استفاده از پارکینگ‌ها به علت مکان نامناسب و نبود امکانات در پارکینگ ها وجود ندارد.

وی، با بیان اینکه، استفاده از پارکینگ مکانیزه نیز در اراک با مشکلاتی همراه است، اظهار کرد: اکنون مکانی در خیابان شهید شیرودی برای پارکینگ مکانیزه توسط یکی از مراکز درمانی تعهد شده اما زمین آن رها و اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت: شهرداری به مالک ابلاغ کرده تا نسبت به ساخت پارکینگ مکانیزه در اسرع وقت اقدام کند، اما مالک و بهره‌بردار در این خصوص تعلل کرده و فعالیتی ندارد.

عین القضاتی، با اشاره به اینکه، اکنون چهار پارکینگ مکانیزه با ظرفیت هر کدام ۶ خودرو رها شده است، توضیح داد: یکی دیگر از پارکینگ‌های مکانیزه اراک در خیابان شریعتی وجود دارد اما مورد استقبال عموم واقع نشده است.

وی اظهار داشت‌: باید راهنمایی و رانندگی جرایم کسر پارکینگ را به حساب شهرداری واریز کند اما در سالهای گذشته هیچ رقمی از این بخش به حساب شهرداری واریز نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت: شهرداری‌ها موظفند به ازای دریافت جرایم رانندگی، برای تاسیس پارکینگ‌های تجمیعی و طبقاتی و رفع کمبود پارکینگ اقدام کنند اما در ۱۰ سال اخیر شهرداری در این بخش فعالیت چشمگیری نداشته است.

عین‌القضاتی افزود: اکنون نقدینگی برای تاسیس پارکینگ طبقاتی و تجمیعی در اراک وجود دارد اما همکاری بین بخشی برای تملک زمین وجود ندارد.

وی، با بیان اینکه، عدم استقبال مردم از پارکینگ‌های طبقاتی از جمله معضلاتی است که در اراک با آن مواجه هستیم، اظهار کرد: اکنون پارکینگ طبقاتی خاتم در مرکز اراک مورد استقبال قرار نگرفته و از ظرفیت این پارکینگ طبقاتی برای اجاره به اشخاص و راهنمایی و رانندگی در نگهداری خودروهای توقیفی استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: مکان یابی نادرست، فقدان فرهنگ استفاده از پارکینگ و عدم تبلیغات شهرداری در خصوص مکان پارکینگ، می‌تواند از دلایل عدم رغبت شهروندان اراکی به استفاده از پارکینگ طبقاتی و تجمیعی باشد.

با افزایش تخت‌های بیمارستانی مشکل کمبود پراکینگ حادتر می‌شود

معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اکنون کمبود پارکینگ در بیشتر مراکز درمانی و بیمارستانی اراک مشهود است و با افزایش تخت بیمارستانی این معضل حادتر خواهد شد.

دکتر «عباس ملاطایفه» افزود: پارکینگ بیمارستان امیرکبیر فقط جوابگوی پارک خودروی پرسنل است و امکان استفاده مردم و ملاقات کنندگان نیست و مردم مجبور به پارک خودرو در حاشیه خیابان‌های اطراف بیمارستان هستند.

وی اظهار داشت: با توسعه بیمارستان امیرکبیر دیگر مکانی برای پارک خودروی پرسنل باقی نخواهد ماند که با ساخت پارکینگ طبقاتی در محدوده بیمارستان می‌توان بخش بزرگی از مشکلات همراه بیماران و ملاقات کنندگان را رفع کرد.

معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در بیمارستان آیت الله خوانساری به علت وجود فضای مناسب، بیماران هنگام مراجعه به بیمارستان با کمترین مشکل مواجه هستند و از سویی تعداد مراجعه به این مرکز تخصصی درمانی کم است.

بزرگترین مشکل کمبود پارکینیگ در مرکز بیمارستانی ولیعصر(عج) است

دکتر ملاطایفه افزود: طرح توسعه بیمارستان ولیعصر(عج) اراک امسال یا سال آینده بهره‌برداری می‌شود و بدون شک عدم برنامه‌ریزی برای تامین پارکینگ در مجاورت این بیمارستان، حتی پرسنل آن برای پارک خودروی خود دچار مشکل خواهند شد.

وی اظهار داشت: لازم است شهرداری به سرعت زمین مقابل بیمارستان ولیعصر(عج) را تملک کند، تا هم مشکل کمبود پارکینگ برطرف شود و هم از فضای بام آن برای استقرار هلیکوپتر امداد و حمل بیمار استفاده شود.

۱۶ واحد بیمارستانی استان مرکزی با مدیریت دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و سه بیمارستان خصوصی در اراک و ساوه به مردم ارایه خدمت دارند.

۶۹۸ پزشک عمومی، ۴۸۵ پزشک متخصص و فوق‌تخصص و یک‌هزار و ۷۲۶ کارشناس رشته‌های مختلف پیراپزشکی و مامایی در استان مرکزی فعالیت دارند.