تهران- ایرنا- معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از شرکت بیش از ۳۲۸ هزار دانشجو در دوره‌های مهارت‌افزایی دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، پیمان صالحی روز یکشنبه اظهار داشت: در سال‌های اخیر فرصت‌های شغلی جدید و شرایط اقتصادی متغیر کشور ضرورت بهبود و توسعه مهارت‌های شغلی و تخصصی دانش‌آموختگان را نمایان کرده است.

وی افزود: بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته از وظایف دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور بوده و باید به آن توجه جدی کرد، در سال ۱۴۰۱ به طور میانگین در هر دانشگاه ۱۰۸ دوره مهارت‌افزایی برگزار شده و بیش از ۳۲۸ هزار دانشجو در هر دانشگاه در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

به گفته صالحی در همین راستا کتابی با عنوان مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از سوی دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد.

به گزارش ایرنا، اهمیت اشتغال برای توسعه کشور و هدفمندی زندگی اعضای آن ناگفته پیداست، همچنین بخشی از هدف آموزش عالی ارتقای دانش و مهارت‌های جوانان جامعه برای یافتن شغل مناسب و متناسب با استعدادها و توانایی‌های آنهاست.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران به نام چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار ۱۴۰۱ که پایان بهار امسال منتشر شده است، بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کل کشور ۹.۲ درصد، بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۲۴ درصد، بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر فارغ التحصیل آموزش عالی ۱۳.۲ درصد که از متوسط بیکاری جمعیت ۱۵ سال به بالا در کل کشور ۴ درصد بیشتر است.

همین آمار از بیکاری دانش‌آموختگان باعث شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راهکارهای مختلفی را برای بهبود این وضع به کار بندد که یکی از آنها توجه بیشتر به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و کمک به پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شتاب‌دهنده و مراکز نوآوری برای اشتغال متناسب دانش‌آموختگان در رشته‌هایی است که در آنها تحصیل کرده‌اند. توسعه آموزش‌های مهارت‌محور به نحوی که دانشجویان بتوانند بعد از پایان تحصیل سریع‌تر وارد بازار کار شوند، از دیگر برنامه‌های وزارت علوم بوده است.