تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵

تهران-ایرنا- یک رسانه غربی نوشت: برای فلسطینی‌های مسیحی ساکن نوار غزه، دیدار از شهر بیت‌لحم محل تولد حضرت عیسی (ع) که فقط یک ساعت با ماشین از غزه فاصله دارد، به یک آرزوی غیرممکن تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی «موندو ویس» در گزارشی درباره کریسمس در سرزمین های اشغالی نوشت: کریسمس فلسطینی های مسیحی ساکن غزه با منع آمدوشد و ایست و بازرسی های (رژیم) اسرائیل خراب شده است.

این رسانه انگلیسی زبان نوشت: هرساله، هزاران مسیحی از سراسر جهان به بیت لحم سفر می کنند تا کریسمس را جشن بگیرند اما ۴۶ مایل آنطرف تر، جامعه مسیحیان فلسطین از سفر به این شهر، حتی برای تعطیلات منع شده است.

«موندو ویس» افزود: شهر بیت لحم در جنوب کرانه باختری یکی از مقدس ترین مکان های مسیحیان و یک مقصدگردشگری مذهبی است. هرساله هزاران مسیحی از سراسر جهان برای بازدید از کلیسای بیت لحم و محل تولد حضرت مسیح (ع) به این منطقه سفر می کنند.

این رسانه غربی در عین حال نوشت: برای فلسطینی های مسیحی ساکن غزه، دیدار از بیت لحم که فقط یک ساعت با ماشین فاصله هست، یک آرزوی غیرممکن است.

الیاس الجلدا یک فلسطینی ساکن غزه در گفت وگو با «موندو ویس» تصریح کرد: به عنوان یک مسیحی، ما مشکلی برای انجام مناسک مذهبی در غزه نداریم اما برای سفر به مناطق مقدس در خارج از غزه با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

وی افزود: مسیح یک فلسطینی و متولد این منطقه بود اما من به عنوان یک فلسطینی نمی توانم به بیت لحم بروم.

براساس این گزارش، حدود هزار و ۵۰۰ نفر از جمعیت بیش از ۲ میلیون نفری غزه مسیحی هستند.

سامر ترازه که از سال ۲۰۰۰ تاکنون به بیت لحم سفر نکرده است در گفت و گو با «موندو ویس» خاطرنشان کرد: آرزوی دیدن دوباره محل تولد حضرت عیسی (ع) را دارم. هر کسی باید حق داشته باشد داخل کشورش آزادانه سفر کند.

وی تصریح کرد: اسرائیل در ۱۵ سال گذشته، تمام درخواست های من برای خروج از غزه را رد کرده است.

سمیر زقوت مدیر مرکز حقوق بشر المیزان در غزه در این باره گفت: اساس سیستم مجوزهای رفت و آمد (رژیم) اسرائیل برای سخت کردن زندگی فلسطینی هاست.

موندو ویس نوشت: به دلیل ماهیت سیستم مجوز اسرائیل، صدور مجوز برای خروج از غزه حتی برای کار، مسافرت، مراقبت های بهداشتی، دلایل بشردوستانه یا برای تعطیلات دشوار است.

این رسانه انگلیسی زبان تصریح کرد: امسال، یک سوم از ۹۰۰ درخواست ارائه شده از سوی مسیحیان غزه برای سفر به کرانه باختری رد شد.

الجلدا گفت: این طبیعی نیست که افرادی از آمریکا، اروپا، آمریکای لاتین، آسیا یا هر کشور دیگری بتوانند آزادانه و به راحتی به بیت لحم سفر کنند اما ما نتوانیم برای دیدار با اقوام و حضور در کلیساهایمان به این منطقه سفر کنیم.

فلورنس الخوری یکی دیگر از ساکنان مسیحی غزه در گفت و گو با «موندو ویس» خاطرنشان کرد: معمولا اسرائیل به همه اعضای خانواده مجوز خروج نمی دهد و به بچه ها مجوز می دهد اما پدرومادر مجوز ندارند یا برعکس؛ بنابراین اعضای خانواده برای اینکه در زمان تعطیلات کریسمس کنار هم باشند از رفتن منصرف می شوند و همگی در غزه می مانند.

سمیر زقوت در این باره به پایگاه اطلاع رسانی «موندو ویس» گفت: سیستم آمدوشد برقرار شده توسط (رژیم) اسرائیل بخشی از نظام آپارتاید حاکم بر این رژیم است که غزه را از جهان و کرانه باختری و بچه ها را از پدرومادر جدا کرده است.