شیراز-ایرنا- معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس به روند ثبت سازمان های مردم نهاد در فارس اشاره کرد و بیان داشت: هم اینک روند ثبت سمن ها به گونه ای شتاب گرفته که از آن فرایند طولانی مدت چند ماهه به ۴۵ روزه کاهش یافته است.

محمد مهدی سرفراز شکوهی روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه معاونت جوانان در اداره کل ورزش و جوانان فارس کاملا ناظر، پیگیر و گزارش دهنده است، گفت : فعالیت ما به هیچ عنوان مسوولیت اجرایی در حوزه جوانان محسوب نمی شود و اجازه تصدی گری و اجرا نداریم اما در حوزه فرهنگی کاملا فعال هستیم.

روند ثبت سمن ها تسریع شده است
شکوهی تاکید کرد: سمن های جوان که پس از ۲ دوره سه ساله ثبت و فعالیت آنها تمدید می شود در صورت تمایل شورای مرکزی سمن به ادامه کار، آنها تحت نظارت دائم دفترامور اجتماعی و وزارت کشور در می آیند.

۵۱ سمن فعال پای کار داریم

شکوهی با اظهار اینکه در استان فارس ۱۹۱ سازمان مردم نهاد در حوزه ورزش و جوانان ثبت شده است افزود: از این تعداد ۸۰ سازمان فعالیت دارند اما حدود ۵۱ سمن فعال پای کار است که در مناسبت ها و برنامه های مختلف می شود روی آنها حساب باز کرد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۵ سازمان مردم نهاد در نوبت ثبت قرار دارند گفت: با توجه به مشارکت پذیری اجتماعی استان که متکثر از جفرافیای گسترده است، حداقل ۱۰۰ سازمان فعال پای کار نیاز است تا بتوانیم موفق باشیم و برنامه های فرهنگی را پیش ببریم.

انقلاب در حوزه اشتغال به کمک سمن‌ها
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس تاکید کرد: برای اینکه در صنعت، بهره وری بالا برود باید در کنار آنها، سمن‌ها قرار گیرند که بتوانند صنعت را تقویت کنند و با این کار، انقلابی در حوزه اشتغال استان شکل می گیرد؛ امروز برخی شهرستان‌ها در حوزه دانش بنیان، کشاورزی و صعنت به خودکفایی کامل رسیده‌اند واز نظر اشتغال جوانان در شهرستان لامرد در صنعت به خودکفایی رسیده است.

شکوهی افزود: برخی شهرستان ها حالت میانه دارند مانند زرقان و مرودشت که هم پتانسیل کشاورزی و هم صنعتی دارند اما از ظرفیت کامل استفاده نشده و یک سری شهرستان ها هم مانند کوه چنار و بوانات در محرومیت کامل قرار دارند و حاضریم با سازمان جهاد کشاورزی فارس جلسه بگذاریم و بسته ای ارایه دهیم که این ظرفیت در جوانان و شهرستانها وجود دارد و بر این باوریم که اگر جدی گرفته شود انقلاب بزرگی در بحث اشتغال جوانان رخ می دهد.

سمن ها در کنار اصناف دیده شوند
شکوهی با اشاره به اینکه از نظر مدیریت شهری اگر سمن ها در کنار اصناف توسط شهرداری ها به رسمیت شناخته شوند، گفت: اگر هرکدام از سمن ها بخواهند در شیراز غرفه ای برپا کنند باید از شهرداری مجوزبگیرند اما وقتی آنها مراجعه می کنند شهرداری می گوید چون شما صنف نیستید نمی توانید مجوز بگیرید.

وی اضافه کرد: با این حال به رئیس شورای شهر شیراز پیشنهاد داده ایم و بازهم تقاضا می کنیم برای اینکه سمن ها به عنوان یک صنف ببینند، ضمن اینکه ما هشت شهرستان بزرگ در استان داریم که شهرداری ها به در آمد زایی پایداری رسیده اند، اگر دراین هشت شهرستان، سمن ها را برای مجوز غرفه در کنار اصناف ببینند بخش عمده مشکلات در مسایل گوناگون حل می شود.

با ما همکاری کنید

شکوهی افزود: به غیراز دفتر اموربانوان استانداری، اموراجتماعی استانداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاه پاسداران و معاونت پیشگیری دادگستری هیچ دستگاه دیگری در بحث ستاد ساماندهی جوانان استان با ما همکاری نمی کنند که این درد است.

۱۵۰ هزار جوان هنرمند
شکوهی افزود: در بحث هنر ۱۵۰ هزار جوان هنرمند در رشته‌های مختلف در استان فارس فعالند آنها می گویند ما تشکل داریم اما حمایت نمی شویم و در جلسه ای که حدود ۱۰ روز پیش با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم مقرر شد هر جوان و یا هر تشکل جوانی از هر شهرستانی که اداره ورزش و جوانان آن شهرستان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید کنند در حکم فرم اولیه طرح پذیرش آن جوان محسوب شود.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس اضافه کرد: در شهرستان مهُر یک سازمان مردم نهاد داریم که در حوزه نویسندگی فعالیت دارند و از ۲۰ نویسنده تراز اول در سطح کشور بهره می برند و هر سال نشست برگزار می کنند اما می گویند ما را هیچ کس تحویل نمی گیرد.

وی ادامه داد: نکته بعدی که در استان داریم بحث دانش بنیان است، حدود سه تا پنج هزار جوان داریم که به صورت متناوب وپیوسته در حوزه دانش بینان فعالیت می کنند که باید جدی گرفته شوند.

محلی برای تجمع سمن ها نداریم

وی با بیان اینکه نباید به دنبال چتر واحد برای جوان ها بگردیم، اظهار داشت: ستاد ساماندهی یعنی چتر واحد و تمام دستگاه های اداری با ریاست استاندارباید احیا، کاربردی و عملیاتی شوند ، ما هیچ محلی برای تجمع تشکل ها نداریم و از اینکه قرار است پارک تشکل ها احداث شود کار مبارک وقدم اول بسیار خوبی است چرا که سراغ هر دستگاهی می رویم که محلی برای تشکل ها بگیریم هزار بهانه اداری می آوردند.