به گزارش ایرنا، حضرت فاطمه (س) دردانه آفرینش، اسوه ایی برای بشریت، بهانه خلقت و استمرار راه تبعیت از ولایت است او تاریخ بلند ایستادگی در برابر ظلم، مبارزه با بی عدالتی، فریاد بر سر ظالمان و جانبازی در راه ولایت و امامت است.
گزاف نخواهد بود اگر بگوییم تاریخ هم در برابر حضرت فاطمه (س) سر تعظیم فرود آورد و زمان در برابر مظلومیتش شرمنده شد، نامردان پس از شهادتش از شرم سر به زیر انداختند و عاشقان راه ولایت، از قرنها پیش تا به امروز اشک ماتم میریزند.
دردانه آفرینش، نه تنها در همسرداری و خانه داری بلکه در مرتبهایی فراتر از آن و با خطبههای آتشین خود در برابر جباران زمان راهی نو در برابر امت اسلام ترسیم کرد و به زنان مسلمان پیام داد میتوان هم مادر بود و فرزندانی دلیر و متدین تربیت کرد و هم در عرصه سیاست و اجتماع پرده نادانی و جهالت را از روی جامعه کنار کشید.
حضرت فاطمه (س) زیباترین بهانه خلقت با شهادت خود به مسلمانان پیام داد که برای ماندگاری ولایت باید مبارزه کرد، فریاد کشید و خطبه خواند چون اگر مبارزه نباشد ولایت و امامتی هم نخواهد بود.
بانوی دو عالم چگونه زیستن و چگونه مردن را برای بشریت آموخت و ثابت کرد که زن مسلمان نه تنها در کانون خانواده مسوولیت دارد بلکه آنجا که ضرورت ایجاب کند با همان وقار و عفت میتواند بلند گام بردارد و سخن بگوید، میتواند فراتر از مردان حرکت کرده و ریشه ظلم را بخشکاند، جامعهای عاری از تبعیض و بی عدالتی تشکیل دهد، میتواند به داد مظلومان برسد، دست زورگویان را از بیتالمال کوتاه کند.
او همچون نامش «فاطمه» که به معنی «بریده شده از شر و بدی» است برای ریشه کن کردن شر و بدی به پاخاست و مبارزه کرد.
حضرت فاطمه (س) آغاز بی پایان است چون او راهی را آغاز کرده و نسخهای را برای رهایی بشریت بویژه مسلمانان از قید ظلم ترسیم کرده که تا همیشه تاریخ باید استمرار یابد.
فاطمه هم پرواز روح عظیم علی
بی دلیل نیست که نویسندگان بزرگی چون دکتر شریعتی در باره حضرت فاطمه (س) اینگونه میگوید: «فاطمه پس از مرگش زندگی دیگری را در تاریخ آغاز کرد» در چهره همه ستمدیدگان که بعدها در تاریخ اسلام بسیار شدند هالهای از فاطمه پیدا بود.
غصب شدگان، پایمال شدگان و همه قربانیان زور و فریب نام فاطمه را شعار خویش داشتند. یاد فاطمه، با عشقها و عاطفهها و ایمانهای شگفت زنان و مردانی که در طول تاریخ اسلام برای آزادی و عدالت میجنگیدند، در توالی قرون پرورش مییافت.
این است که همه جا در تاریخ ملتهای مسلمان و تودههای محروم در امت اسلامی فاطمه منبع الهام آزادی و حقخواهی و عدالتطلبی و مبارزه با ستم و قساوت و تبعیض بوده است.
از شخصیت فاطمه سخن گفتن بسیار دشوار است. فاطمه، یک «زن» بود آن چنان که اسلام میخواهد که زن باشد. تصویر سیمای او را پیامبر خود رسم کرده بود و او را در کورههای سختی و فقر و مبارزه و آموزشهای عمیق و شگفت انسانی خویش پرورده و ناب ساخته بود.
وی در همه ابعاد گوناگون زن بودن نمونه شده بود.
مظهر یک دختر، در برابر پدرش، مظهر یک همسر در برابر شویش، مظهر یک مادر در برابر فرزندانش و مظهر یک «زن مبارز و مسوول» در برابر زمانش و سرنوشت جامعهاش.
وی خود یک «امام» است، یعنی یک نمونه مثالی، یک تیپ ایدهآل برای زن، یک «اسوه»، یک شاهد برای هر زنی که میخواهد «شدن خویش» را خود انتخاب کند.
او با طفولیت شگفتش، با مبارزه مدامش در دو جبهه خارجی و داخلی، در خانه پدرش، خانه همسرش، در جامعهاش، در اندیشه و رفتار و زندگیش، «چگونه بودن» را به زن پاسخ میداد.
نمیدانم چه بگویم؟ بسیار گفتم و بسیار ناگفته ماند.
در میان همه جلوههای خیره کننده روح بزرگ فاطمه، آنچه بیشتر از همه برای من شگفتانگیز است این است که فاطمه همسفر و همگام و هم پرواز روح عظیم علی است.
خواستم بگویم، فاطمه دختر خدیجه بزرگ است
دیدم فاطمه نیست.
خواستم بگویم که فاطمه دختر محمد است
دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که فاطمه همسر علی است
دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که فاطمه مادر حسین است
دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم، که فاطمه مادر زینب است
باز دیدم که فاطمه نیست.
نه، اینها همه هست و این همه فاطمه نیست
فاطمه، فاطمه است.
حضرت فاطمه (س) جمیع فضایل انسانی
استاد حوزههای علمیه قم با بیان اینکه خداوند متعال حضرت فاطمه (س) را فلسفه خلقت معرفی میکند، گفت: حضرت فاطمه (س) جمیع تمام فضایل انسانی بود او انسانی کامل، مادری فداکار، همسری ایثارگر، مجاهد و مبارز و شهادت طلب برای دفاع از حق و حقیقت بود.
حجت الاسلام محمد جواد قهرمانی افزود: بعضی انسانها ۸۰ سال عمر میکنند اما آنچنان که لازم است به درجه درک و فهم نمیرسند ولی حضرت فاطمه (س) با کمی سن و سالش در تمامی ابعاد به قله معرفت دست یافتند و همه امامان معصوم او را الگوی خود قرار دادند.
استاد حوزههای علمیه قم ادامه داد: حضرت فاطمه (س) در تربیت فرزند در عالم بی نظیر است و او فرزندانی چون ابا عبدالله الحسین (ع)، حضرت زینب (س) اسوه صبر و مقاومت را تربیت کردند.
مدیر سابق حوزههای علمیه آذربایجان غربی اظهار کرد: بانوی دو عالم سنبل مهربانی و عطوفت در کانون خانواده بود و در همسرداری الگویی تمام عیار برای تمام زنان است آنگونه که حضرت علی (ع) میفرماید هرگاه به چهره او نگاه میکردم تمام اندوهم برطرف میشد.
معاون تهذیب مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ حوزه علمیه قم گفت: همچنین حضرت فاطمه (س) مجاهد و مدافع بود مدافع ولایت، و بر ما واجب است که با الگو قرار دادن حضرت فاطمه (س) از ولایت دفاع کنیم تا ارزشهای الهی، عفت و پاکدامنی در بین زنان پاکدامن حفظ شود و مستبکران از رسیدن به اهداف خود بازمانند.
حضرت فاطمه (س) در تمامی عرصه ها به وظیفه خود عمل کردند
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری هم گفت: الگو قرار گرفتن سیره و منش حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و تبعیت از آن موجب استحکام بنیان خانوادهها میشود.
آیت الله شیخ جواد مجتهد شبستری افزود: منش حضرت فاطمه (س) در همسرداری، تربیت فرزند و ارتباط با اعضای خانواده توام با صداقت و راستی بود.
وی اظهار کرد: این بانوی بزرگوار به عنوان یک همسر در خانه حضرت علی (ع) تا زمان شهادت که طولانی هم نبود با صداقت رفتار کرد چنانکه امیرالمومنین (ع) موقع شهادت او فرمود من هرگز از شما دروغ نشیندم.
آیت الله مجتهد شبستری ادامه داد: حضرت فاطمه (س) هیچوقت خواسته خود را به حضرت علی (ع) تحمیل نکرد تا مبادا نتواند آن را تامین کند و این امر نشانه صداقت و مراعات حال همسر است و همین رفتار، باید الگویی برای دختران و زنان جامعه اسلامی باشد.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: وقتی میبینیم چه صداقت، صفا و صمیمیتی بر خانواده بانوی بزرگ دوعالم حاکم بود بی شک سیره و منش او میتواند الگویی مناسب برای خانوادهها باشد.
وی ادامه داد: حضرت فاطمه (س) در تمامی عرصه هایی که حضور داشتند توانستند وظیفه خود را بطور کامل انجام دهند او اسوهایی بود برای زنان، همسری با صداقت و مادری شایسته برای فرزندان چنانکه در عرصه تربیت فرزندان، او در مقام مادری ستارگان درخشانی چون امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) را تربیت کرد که هر کدامشان اسوه و الگویی برای جهانیان شدند.
آیت الله شبستری تاکید کرد: حضرت فاطمه (س) آن زمان که میدید اسلام در خطر است به پا میخاست در خانه مهاجربن و انصار را میزد و حادثه بزرگ غدیر را یادآوری میکردند.
وی گفت: پس از رحلت پیامبر (ص) یک جهاد مستمری را آغاز کرده و در طول ۷۵ یا ۹۵ روزی پس از رحلت پیامبر حیات، عزاداری میکرد ولی فقط این عزاداریها جنبه عاطفی نداشت بلکه جنبه سیاسی داشت و میخواست تا مردم را متوجه سازد اسلام از مسیر خودش منحرف شده است.
وی یادآور شد: حضرت زهرا (س) بعد از پیامبر دست به روشنگری و جهاد زد و یا به تعبیر رهبری به جهاد تبیین دست زد، چهره به چهره با مردم صحبت کرد و حقایق را برای آنها بازگو کرد او در صحنه اجتماع با کمال حیا و عفت خطبه ایراد میکرد.
به گزارش ایرنا، حضرت فاطمه زهرا (س) در بیستم جمادی الثانی سال پنجم پس از بعثت در مکه مکرمه به دنیا آمد و سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری و در ۱۸ سالگی در مدینه منوره به شهادت رسید.