شهرری- ایرنا- قبله تهران سوگوار ایام شهادت دخت پیامبر اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) بوده و معابر و خیابان های شهرری سیاهپوش شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در قبله تهران حال و هوایی دیگر دارد؛ بافت مذهبی و اعتقادات محکم مردم جنوبی ترین منطقه تهران و وجود حرم های مطهر از جمله حرم عبدالعظیم حسنی(ع) موجب شده تا برگزاری مراسم های مختلف مذهبی با رنگ و بویی خاص باشد.

معابر و خیابان های شهرری هم به مناسب ایام شهادت حضرت فاطمه(س) چند روزی است که سیاهپوش شده و در این باره سیدمحمد ناظم رضوی به ایرنا گفت: به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و در راستای فضاسازی نماهای بصری در ایام فاطمیه دوم، خیابان ها و میادین اصلی شهر سیاه پوش شد.

ناظم رضوی افزود: در این راستا ۱۵ هزار متر آذین بندی میادین و خیابان های اصلی توسط اداره زیباسازی منطقه انجام و ۲۴۰ تخته پرچم های کوتاه نصب و پرچم های عزای بی بی دو عالم به اهتزاز درآمده است.

وی ادامه داد: ۵ تخته پرچم پایه مرتفع هم در شهرری به اهتزاز درآمده و موضوع شهادت حضرت فاطمه(س) در ۲۱ پرتابل منطقه ۲۰ اکران شده است.

شهردار منطقه ۲۰ تهران/شهرری/ خاطرنشان کرد: این بنرها و اهتزاز پرچم ها و سیاهپوشی ها بیشتر در معابر پر رفت و آمد از جمله در میادین ساعی، نما، امام هادی(ع)، غیبی، معلم، حرم عبدالعظیم حسنی(ع)، بسیج، فلکه های اول تا سوم دولت آباد و مدرس انجام شد.

وی یادآور شد: پل های روگذر خبرنگار، صوفی، آوینی، سیمان و رجایی با اهتزاز پرچم های پایه کوتاه در ایام شهادت حضرت فاطمه(س) سیاهپوش شده و از سوی دیگر پارچه های مشکی در ۲ خیابان اصلی ری یعنی فدائیان اسلام و کمیل هم کشیده شده است.

حرم های مطهر جنوب تهران میزبان عزاداران فاطمی

البته اصل ماجرا عزاداری ها است که برنامه های مختلفی در حرم های مطهر شهرری تدارک دیده شده است؛ حمید زمانی فرماندار ویژه شهرستان ری درباره به عزاداری ایام فاطمیه گفت: در ۶ دی مراسمی با حضور جمع عزاداران و هیات های مذهبی ساعت ۱۰ صبح در آستان شیخ صدوق و همچنین اجتماع بزرگ بانوان در فاطمیه نیز ساعت ۹ صبح از میدان شهرری به سمت حرم حضرت عبدالعظیم برگزار می شود.

به گفته وی در ایام فاطمیه سطح معابر شهرری پر از موکب های عزاداری و پذیرایی از عزاداران می شود.

همچنین به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت بزرگ بانوی جهان اسلام حضرت فاطمه زهرا (س)، مراسم عزاداری و سوگواری به مدت پنج شب در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در حال برگزاری است.

این مراسمات از جمعه دوم تا سه شنبه ششم دیماه به مدت پنج شب، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی (ره) این بارگاه ملکوتی در حال برگزاری است.

همچنین ویژه برنامه هیئت نوباوگان حسینی به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) دوشنبه پنجم دی در مصلای امام علی(ع) حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار و ویژه برنامه ظهر شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) هم در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) قرار است ظهر ششم دی در این مکان برگزار شود.

از سوی دیگر مراسم عزاداری شب شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س) در حرم مطهر امام خمینی(ره) دوشنبه ۵ دی، از نماز مغرب تا ساعت ۲۰ با حضور هیئت های عزاداری و خیل عاشقان و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمود رستگاری و با مداحی حاج شهروز حبیبی برگزار شد.

یکی از برنامه های مهم اجتماع عزاداران سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در ری روز سه شنبه ششم دی بمنظور اقامه عزای بانوی دو عالم در محل آستان مقدس حضرت شیخ صدوق برگزار می شود.

این برنامه با حضور فعال هیاتهای مذهبی شهرستان ری از ساعت ۱۰ صبح آغاز می شود و مرثیه سرایی و مداحی در منقبت ریحانه النبی توسط مداحان انجام خواهد شد و شمیم یاس نبوی در صحن و سرای آستان شیخ صدوق فضای این مکان مقدس را معطر خواهد کرد.

برگزاری ایستگاه صلواتی برای پذیرایی از زائران و مجاورین، گسترده شدن سفره اطعام فاطمی، تجمع بانوان قرانی، برپایی غرفه های معرفت فاطمی و عفاف و حجاب و غرفه های خاص کودکان و نوجوانان از جمله برنامه هایی است که همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه و با حضور انبوه جمعیت عزادار در محل آستان شیخ صدوق برگزار می شود.

همچنین بمناسبت ایام فاطمیه روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری از ساعت ۴ عصر تا هنگام اذان مغرب و عشا آیین های ویژه گرامی داشت شهادت حضرت فاطمه زهرا و سخنرانی روحانیون و مداحی در محل شبستان شیخ صدوق برگزار می شود.