تهران- ایرنا- «رویداد ملی سه گام»، با هدف پیوند طراحان و تولیدکنندگان منسوجات سنتی و صنایع دستی، ۱۴ دی‌ماه سال ۱۴۰۱ مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد افتتاح می‌شود.

به‌گزارش ایرنا از میراث‌آریا، طرح برگزاری رویداد ملی سه گام با هدف پیوند طراحان و تولیدکنندگان منسوجات سنتی و صنایع‌دستی مرتبط در طراحی لباس امروز ایرانی، چهارشنبه، ۱۴ دی‌ماه سال ۱۴۰۱ در گالری سعدآباد واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد افتتاح خواهد شد.

این رویداد شامل بخش‌های مختلف، نمایشگاهی، آموزشی و میزهای تخصصی و نشست‌های تخصصی است. در گام اول، آثار سه گروه از صنایع‌دستی مرتبط با لباس ایرانی شامل گروه منسوجات سنتی، رودوزی‌های سنتی، چاپ‌های سنتی در دو فاز «آثار فاخر» و «آثار منتخب» در گالری سعدآباد به نمایش و داوری گذاشته می‌شود که به بهترین آثار جوایز نفیسی اعطاء خواهد شد.

در برگزاری این رویداد تلاش شده است از ظرفیت‌های موجود هنرمندان و کارشناسان صنایع‌دستی مرتبط و اساتید دانشگاهی علاقه مند استفاده شود و تاکنون حدود ۶۰۰ اثر در گروه منسوجات سنتی و صنایع‌دستی مرتبط از ۲۳ استان در این رویداد شرکت کرده‌اند

در گام دوم برگزاری نشست تخصصی طراحان لباس ایرانی انجام خواهد شد و طراحان لباس از نمایشگاه رویداد بازدید می‌کنند و مسابقه طراحان لباس با عناوین مطرح شده برگزار می‌شود.

در این مرحله هم به بهترین طرح‌ها از نگاه اساتید و از نگاه مخاطبین جوایزی اعطاء خواهد شد.

در گام سوم برنامه بازدید صاحبان بخش‌های اقتصادی از نمایشگاه و تشویق و ترغیب آن‌ها به بکارگیری صنایع‌دستی در مجموعه‌های خود و استفاده از تولیدات کاربردی و یا تلفیقی از تولیدات صنایع‌دستی صورت می‌گیرد.

هم زمان با برگزاری نمایشگاه، دوره‌های آموزشی سه‌روزه طراحی سنتی لباس، طراحی پارچه، مبانی رنگ و دوخت‌های سنتی برگزار می‌شود.

در این دوره‌های آموزشی، اولویت با شرکت هنرمندان و صنعت‌گرانی است که اثر به رویداد ارسال کرده‌اند.

هنرجویان شرکت‌کننده در پایان دوره موفق به دریافت گواهی آموزشی خواهند شد.

در بخش میزهای تخصصی، به چهار مبحث تخصصی در چهار میز پرداخته خواهد شد که شامل میز تخصصی تولید و مواد اولیه (گروه منسوجات سنتی، دوخت‌های سنتی و چاپ‌های سنتی)، میز تخصصی رنگ (گروه منسوجات سنتی، دوخت‌های سنتی و چاپ‌های سنتی)، میز تخصصی بسته‌بندی ‌(گروه منسوجات سنتی، رودوزی‌های سنتی و چاپ‌های سنتی) و میز تخصصی تجاری‌سازی و برند (گروه منسوجات سنتی رودوزی‌های سنتی و چاپ‌های سنتی) می‌شود.

در این میزها به بررسی چالش‌ها و مشکلات هر مبحث پرداخته می‌شود، راهکارهای پیشنهادی مطرح و در پایان، به منظور اجرایی شدن، در دستور کار معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار خواهند گرفت.