گناباد-ایرنا- فرماندار گناباد گفت: ۲۰۰ میلیارد ریال برای انجام عملیات اکتشاف و استخراج مس و طلا در این شهرستان واقع در جنوب استان خراسان رضوی توسط دولت تخصیص یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا نصیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به آغاز عملیات اجرایی اکتشافهای مس و طلا از عمق ۱۰۰ تا یک هزار متری در گستره ای از روستای نجم آباد بخش کاخک شهرستان گناباد توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در ۱۰ روز گذشته افزود: بر اساس برآوردهای نخست قرار بود در این محدوده معدنی در ابتدا به مس و بعد به طلا دست یابند، اما در روزهای ابتدایی عملیات اکتشافی دستاوردهای اکتشاف بیش از حد انتظار بود و ابتدا به رگه هایی از طلا در عمق زمین دست یافتند.

وی با بیان اینکه بعد از اکتشاف مس و طلا، بهره برداری از معدن در این منطقه آغاز می شود، بیان کرد: این مساله تحول اقتصادی در منطقه را موجب خواهد شد و علاوه بر مسایل بانکی و مالیاتی بخشی از سود فعالیتهای معدنی این بخش به شهرستان گناباد اختصاص می یابد.

مدیر مجتمع طرح های اکتشافی و معدنی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در استان خراسان رضوی هم گفت: با عنایت به واگذاری پهنه اکتشافی گناباد و بجستان به مساحت تقریبی حدود یک هزار کیلومتر مربع به این شرکت، اقدامات لازم جهت انجام مطالعات پی‌جویی و شناسایی در سطح پهنه مذکور انجام و منجر به شناسایی ۱۴ محدوده اکتشافی اولویت‌دار شد.

علیرضا جلاییان با اشاره به اخذ پنج فقره پروانه اکتشاف در محدوده‌های چاه مسی، کلاته آهنی، چیلار، کلاته رود گز و بی بی غیبی در شهرستانهای گناباد و بجستان طی امسال تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم جهت انجام اکتشافات تکمیلی در دستور کار شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران قرار گرفته و از ابتدای آذر ماه امسال نسبت به جاده سازی‌های مورد نیاز، حفر ترانشه‌های اکتشافی و احداث سکوهای حفاری لازم در محدوده چاه مسی اقدام شد.

وی اضافه کرد: همزمان نیز تجهیز و آماده سازی محدوده چیلار جهت شروع عملیات اکتشافی در دست اقدام و در ۲ محدوده دیگر نیز در حال تهیه اسناد برگزاری مناقصه انتخاب پیمانکار هستیم.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.