به گزارش ایرنا، جاده مرگ معروف به کمربندی یاسوج به طول ۱۵ کیلومتر که طرح چهار خطه کردن این محور بیش از ۱۵ سال به طول انجامیده و بارها و بارها سوژه رسانه ها و دغدغه متولیان امر بوده است.
قطعه قطعه این جاده بوی مرگ می دهد و خانواده های بسیاری را در سال های اخیر داغدار و یا برای همیشه خانه نشین کرده است.
جاده کمربندی یاسوج عرض بسیار کمی دارد و همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناکی بوده که مسئولان درصددند با دوبانده کردن این محور تا حدودی به رفع این مشکل کمک کنند.
اکنون عملیات تعریض و بهسازی جاده کمربندی یاسوج - اصفهان در دست اجراست و طبق گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فاز اول پروژه احداث و چهارخطه کردن کمربندی یاسوج به طول پنج کیلومتر در یکسال اخیر به بهره برداری رسیده است.
۱۲ کیلومتر از پروژه که هشت کیلومتر آن تا مرحله زیراساس و ۳.۵ کیلومتر آسفالت لایه اول اجرا گردیده، ۸۰ درصد خاکبرداری مسیر انجام شده است.
طرح های عمرانی در استان به ویژه طرح های خوابیده و با روند لاک پشتی در دولت سیزدهم پیشرفت سرعت خوبی داشته اند و با همت دولت بخشی از این محور هم افتتاح شده است.
کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که آزادراه ندارد اما در این چند سال در بخش راه، حمل و نقل و فرودگاه تحول خوبی در استان ایجاد شده و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در آن وجود دارد.
این استان، در کریدور شمال به جنوب قرار دارد اما سال ها بود که به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایه گذاری چند برابری برای جاده سازی عملیات راهسازی در آن به کندی صورت می گرفت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص طرح های راهسازی می گوید : همه پروژه های راهسازی استان فعالند و حرکت های خوبی در استان آغاز شده است که بسیار تحول آفرین اند.
افتتاح قطعه پنج کیلومتری از کمربندی یاسوج
معاون اجرایی رئیس جمهور در ادامه سفر یک روزه خود در علاوه بر بازدید از ساخت و تکمیل کمربندی شهر یاسوج، قطعه پنج کیلومتری این کمربندی را افتتاح کرد.
سید صولت مرتضوی افزود: این پروژه، به طول ۱۵ کیلومتر که یکی از حادثه خیزترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود و سالانه حدود ۱۲ درصد تلفات در این جاده وجود داشت که با عملیات تعریض تلفات کاهش می یابد.
وی ادامه داد: پیگیری های لازم و نظارت میدانی بر پروژه در حال اجرای کمربندی یاسوج صورت گرفت و دولت حمایت های لازم را برای تحقق پروژه انجام خواهد داد.
عملیات اجرایی چهار خطه شدن کمربندی یاسوج با ۴۹ درصد پیشرفت فیزیکی
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طول جاده کمربندی یاسوج ۱۴ کیلومتر است که پنج کیلومتر از آن افتتاح شده و مابقی در حال اجراست و اکنون ۴۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
محمد راستا اظهار کرد: مبلغ قرارداد اولیه احداث پروژه کمربندی یاسوج ۷۷ میلیارد تومان بوده که پس از سفر رییس جمهور تاکنون ۱۸ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده است.
وی افزود: یک پل بزرگ وسط این مسیر است که حداقل ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و به دلیل کمبود اعتبار مانده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مشکل و چالش اصلی پیش روی عملیات اجرایی چهار خطه شدن کمربندی یاسوج کمبود اعتبار است و حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است.
وی ادامه داد: احداث این جاده یکی از مهم ترین مطالبات به حق مردم استان است زیرا که بیشترین تصادفات در همین نقطه روی می دهد و تلفات زیادی به همراه داشته است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: کمربندی یاسوج یکی از شریان های اصلی ارتباط جنوب به مرکز کشور است و ترافیک در این نقطه زیاد است.
راستا ادامه داد: پیمانکار خوب و توانمندی برای اجرای این طرح دارد و که امید است هر چه زودتر به بهره برداری برسد و تلاش بر این است اعتبارات به موقع تخصیص داده شود.
پروژه چشم انتظار تزریق اعتبار
پیمانکار طرح کمربندی یاسوج گفت: این پروژه ۴۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۴۷ میلیارد تومان تاکنون برای آن هزینه شده است.
مهدی عدالت خواه افزود: روزی حداقل ۸۰ متر مربع بتن روزی در این طرح صورت می گیرد و روزانه حداقل ۱۲۰ میلیون تومان هزینه کار ابنیه می شود.
وی تصریح کرد: تزریق اعتبار و پول مهم ترین مساله در سرعت بخشی به روند اجرای این پروژه است.
پیمانکار طرح کمربندی یاسوج ادامه داد: چنانچه اعتبار لازم تخصیص یابد سال آینده پروژه تحویل داده خواهد شد.
عدالت خواه ابراز داشت: اجرای عملیات پروژه در فاز ابنیه و روکش آسفالت در حال انجام است و طرح در حال فعالیت خوبی بوده و تنها چالش ما تزریق اعتبار است.
کمربندی یاسوج نقطه ای حادثه خیز و خطرناک
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از جاده کمربندی یاسوج یکی از نقاط نقاط حادثه خیز استان است که می طلبد اتمام چهار خطه کردن آن هر چه سریع تر صورت گیرد.
ویسی افزود: حجم ترافیک به سبب اینکه جاده مذکور محل عبور مناطق جنوبی کشور به مناطق مرکزی کشور است بسیار بالاست و علاوه بر ان شهرک های صنعتی بسیار، کارخانه ها، روستاهای بسیار در حاشیه این محور واقع شده اند.
این عوامل همه بر حجم ترافیک این کمربندی می افزاید و اهمیت چهار خطه کردن آن را بالاتر می برد.
حدود پنج کیلومتر از جاده زیر بار ترافیک رفته که به دلیل نداشتن روشنایی و جدا کننده می تواند همچنان خطر آفرین باشد.
درصد تلفات جاده ای در این کمربندی ۱۱ درصد بوده که اندکی کاهش یافته اما همچنان تلفات در این جاده زیاد است و مردم استان چشم انتظار تکمیل آن هستند.
سرعت کار پروژه رضایت بخش است
معاون فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه وبویراحمد گفت: این پروژه سال های سال در دست پیمانکاران بود و روند لاک پشتی داشت.
سید انتظام سهمگین افزود: اکنون نسبت به گذشته روند اجرایی پروژه رضایت بخش می باشد و مشکلات کمربندی یاسوج در این مدت کمتر شده است.
معاون فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: حدود پنج کیلومتر از جاده افتتاح شده که هنوز خط کشی، نصب علائم و تابلو ها صورت نگرفته که می طلبد سریع تر این موارد مد نظر قرار گیرند تا تهدیدی مسافران را متوجه نشود.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه باقی مانده عملیات در کمربندی یاسوج نیمه تمام بوده و باند جدید در مجاورت باند قدیم است به خاطر سطح افتادگی بسیار خطر آفرین است که نیاز است ایمن سازی و آشکار سازی با تابلو علائم صورت گیرد تا مردم از عملیات در حین اجرا مطلع شوند.
شمار جانباختگان سوانح جاده ای کهگیلویه و بویراحمد امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۶.۵ درصد افزایش یافته است.
از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه امسال ۷۹ نفر بر اثر تصادف جاده ای در کهگیلویه و بویراحمد جان خود از دست داده اند در حالی که مدت مشابه پارسال ۵۸ نفر در سوانح جاده ای استان جان باخته بودند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
۲۰۳ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و پنج کیلومتر راه فرعی و مابقی روستایی در استان وجود دارد.
راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.