تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده و با همکاری خودروسازها، حدود ۸۰۰ هزار دستگاه عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، «سید رضا فاطمی‌امین» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با برنامه‌ریزی انجام شده و با همکاری خودروسازها، حدود ۸۰۰ هزار دستگاه عرضه می‌شود.

وی افزود: صنعت خودرو در حال متعادل‌سازی است و خود من هم به صنعت خودروسازی انتقاد دارم.

وزیر صمت درباره دلایل گرانی اخیر خودرو گفت: قیمت ارز از ۵ مسیر بر قیمت‌های داخلی اثر می‌گذارد؛ مسیر اول مواد اولیه است. یعنی برخی از تولیدات مواد اولیه‌ای دارند که از خارج از کشور وارد می‌شوند. بنابراین وقتی قیمت ارز بالا می‌رود قیمت آنها هم بالا می‌رود. تأثیر این موضوع معمولاً سه، چهار ماه بعد اتفاق می‌افتد یعنی وقتی قیمت ارز بالا می‌رود زمانی طول می‌کشد تا مواد قبلی که خریداری کرده‌اند را استفاده کنند و محصول مسیر جدید بیاید این مسیر اول است و قیمت بازار خودرو به این دلیل گران نشده است.

فاطمی امین ادامه داد: دومین مسیر این است که یک‌سری کالاها هم تولید داخل دارند و هم وارداتی هستند؛ مانند لاستیک‌های سنگین که ۳۰ درصد تولید داخل و ۷۰ درصد وارداتی است.

وی با بیان اینکه وقتی قیمت ارز بالا می‌رود قیمت لاستیک‌های وارداتی هم بالاتر می‌رود، یادآور شد: بنابراین روی قیمت داخلی اثر می‌گذارد و بازار سیاه شکل می‌گیرد. این مسیر دوم است؛ یعنی برخی از کالاها یک بخشی تولید داخل و بخش هم وارداتی است و باعث تغییر قیمت می‌شود و گرانی خودرو از این مسیر هم نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: مسیر سوم این است که ما در برخی از قواعد و مقررات‌مان، قیمت‌های داخلی را به قیمت‌های خارجی متصل کرده‌ایم و این تصمیم اشتباهی بوده است. به‌عنوان مثال در سال‌های قبل گفته شده بود قیمت گاز، ترکیبی از قیمت گاز در اروپا، انگلیس و شرق آسیا و آمریکاست. وقتی قیمت آنجا بالا برود و قیمت دلار بالا برود قیمت گاز هم افزایش می‌یابد.

فاطمی امین افزود: این موضوع با پیگیری که از سوی وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد انجام شد و دستور ویژه‌ای که معاون اول رئیس‌جمهور صادر کرد، از اسفند ماه پارسال ثابت شد. یعنی سال گذشته هر ماه قیمت گاز بالا می‌رفت اما از اسفند ثابت شد. این مسیر سوم است و گرانی خودرو متأثر از این موضوع هم نیست.

وزیر صمت گفت: مسیر چهارم این است که وقتی قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند مردم تصور می‌کنند تا تورم انتظاری مواجه هستند و می‌خواهند ارزش پول‌شان را حفظ کند؛ بنابراین کالایی خریداری می‌کنند که ارزش پولشان حفظ شود و خودرو از همین مسیر گران می‌شود.

وی با بیان اینکه پنجمین مسیر تورم انتظاری است، تصریح کرد: یعنی کسی که ممکن است حتی خواربار فروش، مهندس یا هر شغلی دیگری داشته باشد وقتی می‌بیند قیمت بالا می‌رود تصور می‌کند این قیمت ارز در آینده نزدیک باعث تورم و افزایش قیمت خواهد شد. بنابراین کالا و خدمت خود را گران می‌کند. از میان این پنج روش، روش چهارم قیمت بازار را تعیین می‌کند.

فاطمی امین با اشاره به اینکه ما در مورد خودرو دو نوع قیمت داریم، اظهار داشت: نخست قیمت کارخانه است که افزایشی نسبت به دلار ندارد و دیگری قیمت بازار است. اینکه چرا قیمت بازار بالا می‌رود به این دلیل است که صنعت خودرو یک بیماری زمینه‌ای دارد و آن این است که عرضه و تقاضا با هم متوازن نیست. یعنی فرصت سوداگری در آن وجود دارد.  

وزیر صمت خاطرنشان کرد: در حال حاضر شما در مورد لوازم خانگی این موضوع را نمی‌بینید. اگر به خاطر داشته باشید حدود ۱۰، ۱۵ سال قبل، ‌ زمانی که نوسانات ارزی پیش می‌آمد عده‌ای می‌رفتند و یخچال و ماشین لباسشویی می‌خریدند و در خانه نگهداری می‌کردند حتی برای مصارف آینده به این دلیل که کمبود وجود داشت و این احتمال می‌رفت که این کالاها تغییر قیمت جدید داشته باشد لذا این کالاها را خریداری می‌کردند

وی ادامه داد: خوشبختانه اکنون در لوازم خانگی این موضوع را نداریم و هیچ‌کسی ماشین لباسشویی یا تلویزیون نمی‌خرد. البته تلویزیون امسال نسبت به سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است.

فاطمی امین بیان داشت: صنعت خودرو دچار یک بیماری زمینه‌ای است؛ بدین معنی کمبود عرضه و تقاضا فرصت سوداگری را در آن مهیاست. زمانی که افزایش نرخ ارز اتفاق می‌افتد، آن را فعال می‌کند.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه ما در ارتباط با جلوگیری از سرمایه‌ای شدن کالا سه کار بیشتر نمی‌توانیم انجام دهیم، گفت: اول اینکه عرضه را از دو مسیر تولید و واردات افزایش دهیم، هرچند واردات خیلی پیگیری می‌شود اما خیلی خوب پیش می‌رود، سوم آبان ماه آیین نامه واردات خودرو نهایی شد و سوم، چهارم دی ماه اولین محموله وارد شد. برخی عنوان کردند ۲۰ عدد بوده است اما در هر صورت نشان می‌دهد که مسیر باز شده و کار جلو می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در حدود دو ماه کار بسیار گسترده‌ای که نسبت به سالهای قبل هم پیچیدگی بیشتری داشت انجام شد. قبل از سال ۹۷ اگر کسی می‌خواست خودرو وارد کند الزام انتقال فناوری نبود اما الان این موضوع وجود دارد و این موضوع کار را کند می‌کند.

فاطمی امین از برنامه‌ریزی برای واردات ۲۰۰ هزار خودرو خبر داد و اضافه کرد: تولید هم خوشبختانه خوب پیش می‌رود؛ آبان امسال ۱۲۲ هزار دستگاه تولید شد که در پنج سال گذشته بی‌سابقه بود و آذرماه شد بیش از ۱۲۲ هزار دستگاه که رکورد آبان را شکست.

وزیر صمت بیان داشت: بنا شده است که شرکت‌های خودروسازی تولیدات خود را برای برخی خودروها بالای ۷۰ هزار دستگاه در ماه و برخی ۵۰ هزار دستگاه در ماه برای تولید افزایش دهند. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با هماهنگی خودروسازان و شرکت‌های مختلف تا ۶ ماه آینده حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه عرضه شود. بنابراین طرف عرضه، یعنی واردات و تولید داخل بسیار خوب جلو رفته است.

وی با بیان اینکه در طرف تقاضا هنوز چالش وجود دارد، گفت:  با قانون مالیات بر عایدی سرمایه می‌توان آن را مدیریت کرد. شنیدم این قانون در دستور کار مجلس است و می‌تواند بازار را متعادل کند. خوشبختانه صنعت خودرو در حال متعادل سازی است و خود من به صنعت خودرو سازی انتقاد دارم. 

فاطمی امین گفت: یکی از شرکت‌های خودروسازی که رقم بسیار بالایی تخلف داشت، به سازمان تعزیرات معرفی شده است. ما مدافع مصرف‌کننده و تولیدکننده‌ایم و باید به گونه‌ای بازار را مدیریت کنیم که نه در  حق تولیدکننده و نه در حق مصرف‌کننده احجاف شود. هرگونه تخلفی هم باشد رسیدگی می‌شود.

وزیر صمت در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران اظهار داشت: یکی دو واحد پتروشیمی دچار مشکل شد که از همین هفته فعال شد و هفته بعد هم عرضه خود را در بورس خواهد داشت.

وی درباره جزئیات بورس کالا گفت: من با مدیرعامل بورس کالا صحبت کردم، به من گفتند که در حال آماده‌سازی نرم‌افزاری هستند که مردم بتوانند مستقیماً خرید کنند و واسطه نداشته باشد و فرایند تسهیل شود.